جاده مرگ از مسیر خودرو، راننده و قانون

آمار بالای تصادفات در استان همدان نگران‌کننده است

همدان‌نامه: این‌که اورژانس پیش‌بیمارستانی در طول فقط چهار ماه، نزدیک به سه هزار مأموریت مربوط به حوادث ترافیکی داشته باشد، نشان‌دهنده فاجعه بزرگی است که انگار همه به آن بی‌توجهند. در پرونده پیش‌رو، موضوع تصادفات را مورد بررسی قرار دادیم.

0

*رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی خبر می‌دهد:

*دو هزار و ۸۰۰  مأموریت حوادث ترافیکی در چهارماه

*مینا ساکی

به گفته رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، سالانه حدود یک میلیون و دویست هزار نفر در دنیا بر اثر تصادفات ترافیکی ازبین می‌روند و حدود پنجاه میلیون نفر نیز دچار آسیب می‌شوند. کشور ما یکی از پرحادثه‌ترین کشورهای دنیا در ارتباط با حوادث ترافیکی بوده و یکی از کشورهایی است که بیشترین مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در دنیا را دارد.

حوادث ترافیکی در ایران

«محمدرضا شکوهی» عنوان می‌کند: حوادث ترافیکی در دنیا، هشتمین علت مرگ و میر تمامی سنین و اولین علت مرگ‌و‌میر در گروه‌های سنی بین ۵ تا ۲۹ سال است، اما این موضوع در کشور ما سومین علت مرگ‌و‌میر در تمام سنین است.

وی می‌افزاید: سال گذشته در کشور بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر فوتی و ۸۰۰ هزار نفر مصدوم داشتیم که حدود ۲۹ هزار نفر دچار ناتوانی شدید شدند. شاخص بار بیماری (شاخص دالی) برای حوادث ترافیکی در کشور، هزار و ۷۳۸ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است و این یعنی یک و نیم میلیون سال زندگی باکیفیت مردم ایران در اثر حوادث ترافیکی از بین می‌رود؛ به طور مثال فرد جان خود را از دست نداده، بلکه در کودکی دچار آسیب و نقص عضو شده و باقی عمر خود را بدون کیفیت زندگی می‌کند.

شکوهی در ادامه می‌گوید: حوادث ترافیکی علاوه بر خسارت‌های جانی، خسارت مالی نیز وارد می‌کند. در سال۱۴۰۰، به جز هزینه‌هایی که مستقیم پرداخت شد و هزینه‌های جانبی که به دنبال داشت، بیمه‌ها حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان در بحث حوادث ترافیکی پرداخت کردند.

محمدرضا شکوهی-رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان
محمدرضا شکوهی-رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان

تلفات در حوادث ترافیکی

وی در خصوص اورژانس پیش بیمارستانی اظهار می‌کند: سال گذشته در استان همدان حدود ۲۹۰ هزار تماس تلفنی گرفته شد که منجر به ۷۶ هزار مأموریت شد و ۸ هزار و ۱۱۵ تلفن مربوط به حوادث ترافیکی بود. اورژانس پیش بیمارستانی در سال گذشته نزدیک به ۱۶ هزار مصدوم به مراکز درمانی منتقل کرده که حدود ۱۳۵ نفر از آن‌ها فوت شدند.

شکوهی درباره حوادث ترافیکی استان همدان در سال جاری می‌گوید: استان همدان یکی از پرتلفات‌ترین استان‌های کشور است. در سال جاری، حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ مأموریت انجام شد که ۲ هزار و ۸۰۰  مأموریت مربوط به حوادث ترافیکی بود. حدود ۵ هزار و ۴۴۳ مصدوم به مراکز درمانی انتقال داده شدند که ۵۱ نفر از آن‌ها فوت کردند.

فوت مصدومان در بیمارستانها

به شکوهی می‌گویم چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درباره فوت بیشتر مصدومان تصادفی در بیمارستان فوت می‌کنند، هشدار داد.

وی با اشاره به این‌که همه مصدومان حوادث ترافیکی به بیمارستان منتقل می‌شوند، بیان می‌کند: تنها در مواردی مانند جداشدن سر از بدن، متلاشی‌شدن فرد، جمود نعشی و سیاه‌شدن پشت مصدوم، افراد به بیمارستان انتقال داده نمی‌شوند و فوت آن‌ها در محل حادثه اعلام می‌شود. کسی که فوت کرده باشد، اما یکی از این چهار علائم را نداشته باشد، به بیمارستان منتقل شده و باعث می‌شود آمار فوت در بیمارستان افزایش پیدا کند. تصور این‌که بیمارستان‌ها خدمات درمانی خوبی ارائه نمی‌دهند، اشتباه است و تمام تجهیزات در بیمارستان برای احیای بیماران وجود دارد.

تجهیزات پیش بیمارستانی

شکوهی خاطرنشان می‌کند: تمامی امکاناتی که در اورژانس می‌تواند برای بیمار مفید و حیات‌بخش باشد، در بیشتر آمبولانس‌ها وجود دارد. حدود ۶۶ پایگاه شهری و جاده‌ای موجود است که ظرفیت جابه‌جایی همزمان ۱۲ تا ۱۳ مصدوم را دارد. آمبولانس‌ها و اتوبوس‌ها در تمام ساعات و در انواع آب و هوا آماده خدمت هستند، اما بالگردها محدودیت زمانی داشته و از طلوع تا غروب آفتاب خدمت‌رسانی می‌کنند و پس از غروب اجازه فعالیت ندارند.

پیشگیری از حوادث ترافیکی

وی با اشاره به این‌که نباید فقط به عوامل انسانی توجه کرد، می‌گوید: عامل جاده و ماشین بسیار مهم هستند. بسیاری از حوادث جاده‌ای و مرگ و میر ناشی از آن در کشور، به دلیل خودروهای بی‌کیفیت ما هستند. به طور مثال خودروی پرایدی که پس از واژگونی ۵ نفر کشته دارد، شاید اگر BMW بود هیچ کشته‌ای نمی‌داد.

شکوهی می‌افزاید: جاده‌ها باید شانه هم سطح خود داشته باشند تا اگر زمانی خودرو از جاده منحرف شد، واژگون نشود، اما چون شانه خاکی هم‌سطح جاده نیست، با کوچک‌ترین انحراف دچار واژگونی می‌شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در پایان عنوان می‌کند: باید قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود. به طور مثال استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران ضروری است، اما تعداد اندکی از آن‌ها هنگام رانندگی از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند. پلیس باید با این افراد برخورد کند؛ چراکه نیمی از فوتی‌های درون‌شهری مربوط به افرادی است که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.