جای خالی ماسک در المان‌های نوروزی

0

*طاهره عسگری

*مدرس دانشگاه

در همین ابتدا برخود واجب می­دانم که از تمام مسئولین محترم و افرادی که در طراحی و ساخت و نصب المان­های نوروزی ۱۴۰۰ همدان زحمات زیادی را کشیده‌اند، تشکر و قدردانی کنم. المان‌های نوروزی ۱۴۰۰ همدان نسبت به سال‌های قبل هم یک سری  مزایا داشتند و هم کمی کاستی که در ادامه این موارد را به طور خلاصه بیان می­کنم.

المان‌ گاوهای زیبا که با دیدن چهره مهربان و زیبایشان لبخند را برلبمان می­نشاند …

المان محله سنتی در بلوار ارم که با کمی جابجایی شخصیت‌ها نوستالوژی بسیار خوبی را برای قدیمی‌ترها و البته برای همه داشت و المان­های تاریخی در مناطق دیگر شهر با تمام زیبای‌هایشان و بهتر شدن موضوعات نسبت به سال­های قبل می­توان در آن‌ها کاستی­هایی را هم دید، یکی از مکان­هایی که نسبت به مهم بودن موقعیت مکانی می­توانست المان­های زیباتر و پرمفهوم تری داشته باشد آرامگاه بوعلی بود که نسبت به دیگر المان­ها زیبایی و جذابیت بسیار کمتری را داشتند­، اما در کل از آن‌جا که در سال ۱۴۰۰، سالی که هنوز هم بعد از گذشت یک سال از شروع شیوع بیماری کرونا به طور جدی درگیر پیشگیری و درمانش هستیم و با توجه به این‌که امسال مسافرت‌های نوروزی هم محدودیتی نداشتند، جای خالی یه سری المان‌ها حس می‌شد.

ای کاش علاوه بر ساختن نماد ویروسکووید ۱۹ و دیگر المان‌ها، تعداد کمی از آن‌ها بر صورت خود ماسک داشتند تا علاوه بر طنز و زیبایی، پیام و مفهوم راه­های مقابله با این بیماری منحوس را هم در خود داشتند و نوعی فرهنگ سازی عمیق تر را برای رعایت بهداشت شخصی و مقابله با  اپیدمی کرونا در سطح شهر و در بین تمامی سنین  و اقشار جامعه  را انجام می‌دادند. با این وجود امیدوارم که در سال­های آینده با توجه به موضوعات و رویدادهای حاکم بر زمان حال آن زمان شاهد نصب المان­های مفهومی و زیباتری باشیم که علاوه بر نشان دادن حال و هوای جشن نوروز و ساختن فضای شاد، باعث بالابردن و ارتقادادن رفتار و منش و سطح  فرهنگ افراد جامعه باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.