خانه‌نشینی به وقت بهار

0

*آیدا شاکر

*روزنامه‌نگار

تاریخ و گذر سال­های سخت از دیرباز به ما ایرانیان «امید» را آموخته است. تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین ما همواره بیانگر سرسختی ما و اجدادمان و نور امیدی است که همواره در چشمان ما سوسو زده است. همین است که نوروز و بهار برای ایرانی­ها همواره بزرگ­ترین بهانه برای زیستن به حساب می­آید. سفره نوروز سده‌ها در خانه‌های ما، حتی در جنگ،  قحطی، بیماری و… شادی و لبخند به ارمغان آورده است. شاید آن‌چه بیش از همه چیز در جشن نوروز اهمیت دارد همین قدردانی لحظه حال است و ناپایداری سختی­های زندگی.

بهار و نوروز آخرین سال قرن حاضر درحالی به سرزمین ما می­آید که بیماری کرونا از کشور چین، اغلب شهرهای ایران را فراگرفته است. بیماری‌ای که به خاطر شرایطی که پدید آورده به همه ما یادآوری کرده است قدر داشته‌هایمان را بیشتر بدانیم و از قضا این اتفاق با نوروز همراه شده است. اگرچه درمان این بیماری جدید هنوز کشف نشده است اما آن‌چه مسلم است این است که رعایت بهداشت و در تماس نبودن با محیط بیرون از خانه، مهم­ترین راه پیشگیری از آن است. همین موضوع سبب شده است نوروز سال ۱۳۹۹ با سال­های دیگر متفاوت باشد. خیابان­هایی که در این روزهای سال مملو از افرادی ست که به استقبال از بهار در حال تکاپو هستند این روزها خالی تر از قبل شده است. هشدارها مبنی بر در خانه ماندن و قرنطینه بسیاری را به خانه نشینی وادار کرده است. هرچند در این میان افرادی نیز هستند که گویا هنوز به اهمیت این موضوع پی نبرده‌اند و ترافیک جاده‌های منتهی به استان­های شمالی و پلاک­های غیربومی ماشین­هایی که این روزها سطح شهر همدان به چشم می­خورند گویای این مسئله‌اند.

استان گردشگرپذیر همدان که هر سال بهار میزبان مهمانان بیشماری از سرتاسر ایران بوده است امیدوار است امسال مهمانی نداشته باشد. توقف شیوع بیماری کرونا نیازمند همتی همگانی برای اجرای دستورالعمل­های توصیه شده است اما نباید فراموش کرد که مردم به تنهایی و بدون پشتیبانی و حمایت مسئولان قادر نخواهند بود این مهم را به سرانجام برسانند. وضع قوانین بازدارنده برای عبور و مرور افراد غیربومی به استان یکی از ابتدایی‌ترین اقدامات برای جلوگیری از پراکنده‌شدن این بیماری است که انتظار می­رود با توجه به شروع سال جدید مسئولان استان مد نظر داشته باشند. لغو خدمات گردشگری و تشویق و ارائه راهکار به شهروندان برای ماندن در خانه نیز می­تواند یاری‌رسان باشد. در این راستا نگاهی به تجربه کشور چین برای کنترل شیوع بیماری نشان می­دهد در حال حاضر تنها راه مقابله با این بیماری مواجه نشدن با آن است. وضع قوانین بازدارنده در آستانه نوروز به خصوص برای استان­های گردشگرپذیر شاید اهمیتی بیشتر در جهت حفظ سلامتی شهروندان و حتی مهمانان استان داشته باشد.

شکی نیست که خانه‌نشینی در بهار برای ایرانی­هایی که همواره با دلخوشی­های کوچک زیسته‌اند، یکی از دشوارترین کارهایی است که می­توان تصور کرد اما اگر فقط چند لحظه به اهمیت آن بیشتر توجه کنیم شاید بتوانیم این روزها را به سان توفیقی اجباری به شادی بگذرانیم به امید آنکه بزودی بهار سلامتی مهمان خانه‌هایمان شود و سفرها، مهمانی­ها و شادی­های کوچکمان از سرگرفته شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.