روزی برای عارف همدان

0

*مسعود میدانچی

*فعال فرهنگی

به نام آن که دلها خانه اوست                                         دل صاحبـدلان دیوانه اوست

با سلام و سپاس از همه عزیزانی که موجبات تصویب روز ۳۱ اردیبهشت ماه  به نام «باباطاهر» را فراهم آوردند؛  امیدواریم این روز هرچه سریع‌تر در شورای نامگذاری به تصویب برسد تا در تقویم رسمی کشور درج شود و هر ساله شاهد هرچه باشکوه‌تر برگزارشدن این روز باشیم. موارد ذیل به نقل از کتاب پیام الوند به حضورتان تقدیم می‌شود:

می   خمخانه   بابا عجب   کیفیتی   دارد                              که هوشیارانه سرمستند سرمستان هشیارش

حضرت باباطاهر؛ پیر سوته دلان دیار الوند از مفاخر نامی این سرزمین که بارگاه آن پیر روشن ضمیر از دیرباز زیارتگاه خاص و عام بوده و کمتر ایرانی اهل دلی  هست که دوبیتی‌های عارفانه‌اش را به‌خاطر نداشته باشد؛ هرچند کلمات قصار ارزشمندش هنوز برای عوام ناشناخته مانده و خواص از آن بهره‌مندند.

پیشنهاد می‌شود که به‌همین مناسبت، نمایندگان استان و استاندار فرهنگ دوست همتی بلند در کارنامه فعالیت‌های فرهنگی‌شان بنگارند و روزی را به‌نام این عارف دل سوخته در شورای نام‌گذاری کشور به ثبت برسانند؛ باشد که توجه بیشتری را بدین دیار جلب کنند.

و چون روز مولانا که از اقصا نقاط جهان، گردشگران را به قونیه در کشور دوست ترکیه مشتاقانه می‌کشانند، بدین سوی جذب کنند و موجبات رونق اقتصادی همدان را بیش از پیش فراهم آورند.

بدیهی است زمانی باید این یاد روز انتخاب شود که امکان برگزاری آئین‌های مناسب در فضای باز آرامگاهش فراهم شود تا بتوانیم در آن برنامه‌های متنوعی را به نمایش همگان بگذاریم، همان‌طور که چند سالی است که نخستین هفته شهریور ماه به‌مناسبت گرامیداشت حکیم هزاره‌ها بوعلی سینا، برنامه‌های جالبی برگزار می‌کنیم پراستقبال باشد.

جا دارد یاد روز باباطاهر را یا در اواخر اردیبهشت ماه یا اوائل خرداد که زمان دلبری دختر بهار است که همدان در اوج زیبایی طبیعی است؛ انتخاب شود تا نظر صاحب‌نظران و کارشناسان برجسته چه باشد؟

شاید دوست بدارید :

بر مزار پیر ما بگذر مه اردیبهشت                     تا نوازد عطر مهر ورزی شامه ات

لازم به یادآوری است میدان آرامگاه باباطاهر را باید به تندیس این عارف نامی مزین کنیم، همچنین فضای این مکان را به آواهای دلنشین هنرمندان باباطاهرخوان، مترنم کنیم؛ از اجرای هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های پرطرفدار صبح‌های جمعه که همیشه بر مزار این سوته‌دل همدانی برگزار می‌شود و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان شده است حداکثر بهره‌برداری را بکنیم.

همان‌طور که در قسمت زیرین آرامگاه فردوسی بزرگ به صورت فضای قابل استفاده برای موزه و گردهمائی‌های فرهنگی ایجاد شده است، سالنی در قسمت تحتانی آرامگاه باباطاهر ایجاد کنیم که در تابستان‌ها خنک و در زمستان برای تجمع مشتاقان برنامه‌های صبح جمعه که برنامه‌ای اختصاصی در سطح کشور است، محیطی گرم و مطبوع طراحی کنیم و در سایر روزها برای برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی، قابل استفاده باشد؛ به نحوی که به شکل ظاهری آرامگاه فعلی هم لطمه‌ای وارد نشود.

دیوارهای بیرونی آرامگاه را با نقر کلمات قصار حضرت بابا به ترجمه فارسی دکتر حسین الهی قمشه‌ای (به‌نقل از کتاب مقالات) به خط استاد جلیل رسولی همدانی که یکی از خوشنویسان بین‌المللی است نگارش کنیم تا به زیبایی بنا و معرفی این حکیم همه‌دان بیش از پیش بکوشیم.

و نیز برای معرفی مشاهیر نامداری که صرفاً نام آن‌ها در لوح برنجی داخل آرامگاه نامبردار شده‌اند؛ چون حکیم صفاالحق، مفتون کبریایی، شیخ محبعلی قرگوزلو (پیر معارف)، سید تقی قلندر و سه شخصیت دیگر که از دیرباز در کنار حضرت بابا آرمیداند نیز هر یک جدا جدا شرح‌حال‌های مناسبی در فضای بیرونی نصب کنیم.

همچنین برای اطراف آرامگاه یک شکل معماری سنتی خاصی چون میدان نقش جهان اصفهان طراحی شود و مورد توجه سازندگان قرار گرفته و ساختمان‌های جدید به مرور و هماهنگ سازی باطرح مورد نظر فوق ایجاد شود.

مغازه‌های اطراف میدان صرفا به عرضه‌کنندگان صنایع دستی اختصاص یابد و از تجدید پروانه شغل‌های مزاحم جلوگیری به‌عمل آمده و به جاهای دیگر منتقلشان کنند. با طرحی سنتی پروژه تجاری مناسبی در محوطه پشت مسجد حاج ابراهیم بیک بر میدان طراحی و به عرضه‌کنندگان صنایع دستی پیش فروش شود که قطعا به زیبایی میدان افزوده شده و ایجاد اشتغال و درآمد می‌کند.

تا توجه ویژه گردشگران به این میدان خاص هرچه بیشتر جلب شود و روزهای جمعه نیز در محوطه داخل میدان بازارچه فرهنگ و هنر برگزار شود تا علاقه‌مندان و اهل هنر بتوانند کتاب و محصولات فرهنگی را در آن عرضه کنند؛ چون بازارچه فرهنگی که جمعه‌ها در هشت بهشت اصفهان برگزار می‌شود.

این‌گونه طرح‌های فرهنگی موجبات جذب هرچه بیشتر گردشگران را فراهم می‌کند و به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌انجامد.

امیدوارم در مسیر رسالت مهمی که بدوش دارید، همواره توفیق، رفیقتان باشد.

روح پدرم شاد که میگفت به استاد          فرزند مرا عشق بی آموز دگر هیچ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.