فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان:
رهاکردن زباله در طبیعت و آتش‌‌زدن پس‌چر مزارع؛ دو عامل اصلی ایجاد حریق

نوری: اگر یک بطری شیشه در طبیعت رها شود به عنوان ذره‌بین عمل می‌کند و با انعکاس نور منجر به ایجاد حریق و از بین رفتن مرتع یا جنگل می‌شود. با فرارسیدن تابستان، تمایل افراد و خانواده‌ها برای رفتن به طبیعت افزایش می‌یابد و علاقه‌مند هستند از فضای شهر دور شده و اوقات خود را در جنگل و طبیعت سپری کنند که اقدام به روشن‌کردن آتش می‌کنند که اولا نباید در کوهستان و طبیعت آتش روشن کنند و اگر آتش روشن کردند قبل از ترک محل از خاموشی کامل آن اطمینان حاصل کنند که متأسفانه با بی‌اعتنایی محل را ترک می‌کنند و این عامل منجر به آتش کشیده‌شدن جنگل و یا هر محل دیگری می‌شود.

0

* نازنین ناصری

*خبرنگار

با شروع فصل تابستان و گرم‌تر شدن هوا در بسیاری از عرصه‌ها و جنگل‌های کشور شاهد حریق طبیعی خواهیم بود، استان همدان نیز از این مسئله مستثنی نیست و همواره در سال‌های گذشته طبق آمار اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری در مراتع استان حریق ایجاد شده است. چیزی که قابل توجه است این‌که در استان همدان بیشتر حریق‌ها ناشی از عوامل انسانی است و به دلیل سهل ‌انگاری افرادی که به طبیعت مراجعه می‌کنند، اتفاق می‌افتد. فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد.

آمار و ارقام

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به این‌که استان همدان یک استان مرتعی محسوب می‌شود و با توجه به این‌که به فصل تابستان و خشک شدن مراتع نزدیک می‌شویم، بیان می‌کند: هرگونه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان متضرع است. در سال‌های گذشته آمار بالایی از حریق در استان داشتیم. به‌طوری که در بیش از ۷۰۰ هکتار از عرصه‌های استان حریق ثبت شده است، اما در دو سال اخیر این مقدار کاهش یافته و از ۷۰۰ هکتار سال ۱۳۹۸ به ۱۰ هکتار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.
«مهدی نوری» کاهش مناطق حریق‌زده را مرهون اقدامات اداره‌کل منابع طبیعی استان و زحمات انجام‌شده در رابطه با جلوگیری و کاهش حریق عنوان می‌کند و می‌گوید: امسال نیز مانند سنوات گذشته اقداماتی توسط یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای پیشگیری و اطفاء حریق انجام شده است. این اقدامات شامل سه بخش قبل از حریق (پیشگیری)، حین حریق و بعد از حریق است.

نوری ایجاد آتش‌بر  به مساحت ۱۱۲ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ در مناطق حساس و بحرانی در کل عرصه‌های استان از قبیل جنگل‌های گیان، دامنه الوند، جنگل‌کاری‌های حاشیه جاده‌ها و گردنه اسدآباد در جهت پیشگیری از گسترده‌شدن حریق، برگزاری جلسات اقدامات پیشگیرانه در عرصه‌های ملی با محوریت مدیریت بحران استانداری و با حضور اعضا ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان به منظور پبشگیری از حریق و تعامل و همکاری دستگاه‌های مرتبط را از این اقدامات مطرح می‌کند و توضیح می‌دهد: تعدادی از دستگاه‌ها در زمان وقوع حریق به اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کمک می‌کنند‌ که با نمایندگان این دستگاه‌ها جلساتی در سطح مدیریت بحران استان در استانداری همدان داشتیم.

اقدامات انجام‌شده برای اطفاء حریق

نوری ادامه می‌دهد: تشکیل جلسه در فرمانداری‌های شهرستان‌ها با حضور بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی روستا با موضوع پیشگیری از حریق، برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی برای دهیاران، شوراهای اسلامی، مدارس و همیاران طبیعت و مکاتبه با جهاد کشاورزی، اداره‌کل حفاظت محیط زیست و اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای را از دیگر اقدامات انجام‌شده در رابطه با اطفاء حریق است.
وی یکی از دلایل اصلی حریق در مراتع را، آتش‌زدن بقایای محصولات زراعی توسط کشاورزان اعلام می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از کشاورزان بعد از برداشت محصول پس‌چر مزارع را با این دیدگاه که باعث رشد بیشتر محصولات در سال بعد می‌شود، آتش می‌زنند که کنترل‌نکردن این آتش‌سوزی‌ها باعث ورود آتش به مراتع و ایجاد حریق در عرصه‌های طبیعی می‌شود. در این رابطه با جهاد کشاورزی مکاتبه داشتیم که با کشاورزان در این رابطه تعامل و گفت‌وگو کنند؛ چراکه این رویه به دلیل از بین بردن موجودات زنده خاک و بسیاری از آسیب‌های دیگر به خاک از لحاظ علمی رد شده است.

بازدید میدانی و تعیین کشیک
نوری به تشکیل کارگروه مرکزی اطفاء حریق در شهرستان‌ها با محوریت فرمانداری، بخشداری و دهیاران شهرستان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: از نیمه دوم خرداد ماه در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و تمامی شهرستان‌ها کشیک تعیین کردیم تا بعد از ساعات اداری در ادارات در جهت تسریع عملیات در مواقع حریق و بحرانی حضور داشته باشند. از کلیه ادارات و پاسگاه‌های حفاظتی برای بررسی این‌که تجهیزات و وسایل اطفاء حریق خود را به‌روز و کنترل کرده‌ و آماده انجام عملیات در مواقع حریق باشند، بازدید میدانی داشتیم و مانور اطفاء حریق در کلیه شهرستان‌ها برای آمادگی کارکنان یگان حفاظت اجرا کردیم.
خرید تجهیزات
وی از تأمین تعدادی تجهیزات در سال ۱۴۰۲ برای ادارات شهرستان‌ها خبر می‌دهد و بیان می‌کند:  برای این منظور ۱۲ دستگاه‌ دمنده خریداری شده و دو دستگاه آن در اختیار اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان برای اطفاء حریق در مناطق حفاظت شده استان که مسئولیت اطفاء حریق این مناطق را دارند، قرار دادیم و ده دستگاه باقیمانده را همراه با البسه اطفاء حریق در روزهای آینده در اختیار ادارات شهرستان‌ها می‌گذاریم. بروشورهای آموزشی اطفاء حریق در جوامع هدف تا در زمان لازم بتوانند با این آموزش‌ها از گسترده‌شدن و از بین‌بردن حریق آمادگی اولیه را داشته باشند را نیز توزیع کردیم. تبلیغات و اطلاع‌رسانی در فضای مجازی جهت بهره‌برداران جوامع روستایی و عشایر  و دیوارنویسی و هشدار‌های تبلیغاتی در خصوص حریق در جنگل‌ها و مراتع از جمله در مناطق تفریحی کوهستان الوند از دیگر اقدامات انجام شده توسط یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان است.
بطری شیشه؛ زباله آتشزا
نوری با اشاره به این‌که عوامل انسانی بیشترین تأثیر را در ایجاد حریق دارد که بخشی از آن مربوط به آتش‌زدن پس‌چر مزارع مربوط می‌شود، اما بخش دیگر آن‌که خیلی برای ما مهم است، اما افراد عادی به آن توجهی ندارند، به رهاکردن زباله در طبیعت بر‌می‌گردد، تصریح می‌کند: اگر یک بطری شیشه در طبیعت رها شود به عنوان ذره‌بین عمل می‌کند و با انعکاس نور منجر به ایجاد حریق و از بین رفتن مرتع یا جنگل می‌شود.
با فرارسیدن تابستان تمایل افراد و خانواده‌ها برای رفتن به طبیعت افزایش می‌یابد و علاقه‌مند هستند از فضای شهر دور شده و اوقات خود را در جنگل و طبیعت سپری کنند که اقدام به روشن‌کردن آتش می‌کنند که اولا نباید در کوهستان و طبیعت آتش روشن کنند و اگر آتش روشن کردند قبل از ترک محل از خاموشی کامل آن اطمینان حاصل کنند که متأسفانه با بی‌اعتنایی محل را ترک می‌کنند و این عامل منجر به آتش کشیده‌شدن جنگل و یا هر محل دیگری می‌شود.

توصیه‌ها

نوری اضافه می‌کند: توصیه ما به افراد و به ویژه کشاورزان این است که روش منسوخ شده آتش‌زدن باقیمانده محصولات را انجام ندهند و از هم استانی‌ها و مسافران نیز خواهشمندیم زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند؛ چراکه علاوه بر مشکلات محیط‌زیستی، با وجود زباله‌های ذره‌بینی منجر به ایجاد حریق و آسیب‌های جبران‌ناپذیر در جنگل و مراتع می‌شوند. همچنین از مردم می‌خواهیم اگر چنان‌چه در عرصه‌ای حریق کوچک نیز مشاهده کردند، بی‌تفاوت نباشند و برای خاموش‌کردن آن تلاش کنند تا آتش گسترده نشود و با شماره تلفن ۱۵۰۴ تماس بگیرند تا نیروهای ما در محل حاضر شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.