رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری مطرح کرد:
هر خانه یک نهالستان

مشعریان: یکایک افراد جامعه باید نسبت به حفظ عرصه‌های طبیعی که متعلق به خودشان است، احساس مسئولیت کنند؛ به‌ویژه در شرایطی که کشور با معضلات محیط زیستی نوظهور از جمله پدیده گرد و غبار مواجه است. این پدیده نشان داد که عوارض و مخاطرات محیط زیستی و منابع طبیعی، تنها متوجه قشر یا سازمانی خاص نیست، بلکه عموم جامعه را درگیر می‌کند.

0

*نازنین ناصری

*خبرنگار

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان این‌که طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برای کشور ضروری و لازم است، می‌گوید: برای اجرای طرح مذکور باید با مطالعه دقیق، به‌صورت علمی و با مشارکت کلیه مردم و دستگاه‌های اجرایی اجرا شود. در همین راستا آموزش‌های لازم برای بهره‌برداران و مجریان طرح‌های منابع طبیعی ارائه خواهد شد و طرح «هرخانه یک نهالستان» نیز به‌منظور مشارکت مردم در تولید و کاشت نهال در استان درنظر گرفته شده است.

«امین مشعریان» بیان می‌کند: تاکنون در شهرستان‌های مختلف خیرین در اجرای طرح مشارکت داشته که شامل تأمین نهاده‌های مورد نیاز و تولید نهال می‌شود.

تفاهم‌نامه‌ها

مشعریان از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌های مختلف اجرایی خبر می‌دهد و می‌افزاید: در همین راستا تعداد ۱۸ تفاهم‌نامه منعقد شده است که مشارکت دستگاه‌های اجرایی را در پی دارد.

رئیس آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تأکید می‌کند: یکایک افراد جامعه باید نسبت به حفظ عرصه‌های طبیعی که متعلق به خودشان است، احساس مسئولیت کنند؛ به‌ویژه در شرایطی که کشور با معضلات محیط زیستی نوظهور از جمله پدیده گرد و غبار مواجه است. این پدیده نشان داد که عوارض و مخاطرات محیط زیستی و منابع طبیعی، تنها متوجه قشر یا سازمانی خاص نیست، بلکه عموم جامعه را درگیر می‌کند.

چالش‌های محیط‌ زیستی

مشعریان با اشاره به این‌که دو چالش عمده آتش‌سوزی و حریق در عرصه‌های منابع طبیعی مانند مراتع و جنگل‌ها و پدیده خشکسالی و گرد و غبار منابع طبیعی استان همدان را به شدت تهدید می‌کند، یادآور می‌شود: از آن‌جایی که همه ساله در فصل گرما، احتمال وقوع حریق در مراتع و جنگل‌ها افزایش می‌یابد، باید راهکارهای حفاظتی و پیشگیرانه برای حفاظت از عرصه‌های مرتعی و جنگلی در فصل گرم سال اندیشیده شود که نخستین آن آگاهی مردم نسبت به پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها به‌ویژه در روزهای گرم سال است.

آموزش؛ راه صیانت از عرصه‌های طبیعی

وی با بیان این‌که عمده آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها غیرعمدی است، می‌گوید: برای پیشگیری از وقوع احتمالی هر گونه حریق در عرصه‌های طبیعی باید با ارائه آموزش‌های لازم به هموطنان، آن‌ها را نسبت به صیانت از منابع طبیعی حساس و آگاه کنیم؛ همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از آتش‌سوزی‌ها سهوی است؛ به‌طوری‌که با انداختن حتی یک بطری شیشه‌ای در جنگل‌ها که در تابستان خاصیت ذره‌بینی پیدا می‌کند یا آتشی که در طبیعت برای تفریح روشن شده و خاموش نمی‌شود، شاهد وقوع آتش‌سوزی گسترده در عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌شویم.

برخورد با تخریب‌کنندگان عرصه‌های طبیعی

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه می‌دهد: البته برخی آتش‌سوزی‌ها با هدف تخریب و تصرف منابع طبیعی از سوی سودجویان رخ می‌دهد که با توجه به این‌که قانون مجازاتی مشخص و قاطعی را برای متخلفان در نظر گرفته است، با سودجویان و تخریب‌کنندگان عرصه‌های محیط زیستی از جمله جنگل‌ها و مراتع به شدت برخورد قانونی خواهد شد.

مشعریان با یادآوری این‌که علاوه بر مباحث آموزشی، توجه به مباحث فنی نیز در دستور کار ما قرار دارد، می‌افزاید: اقدامات فنی از قبیل احداث آتشبر، هرس درختان، پاکسازی تشتک‌های درختان، استقرار نگهبان و محافظ در جنگل‌کار‌ی‌ها و مانند این برای جلوگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگل‌کاری‌ها در استان همدان صورت گرفته که تمامی آن‌ها در راستای پیشگیری و کاهش خسارت آتش‌سوزی‌هاست.

مشعریان با اشاره به طرح همیاران طبیعت، می‌گوید: همیاران طبیعت گروه‌های مختلف مردمی هستند که به‌صورت خودجوش و داوطلبانه در حفظ و فرهنگسازی منابع طبیعی مشارکت داشته و بسیار تأثیرگذار هستند و در سه گروه محافظ، مروج و دانش‌آموز تقسیم‌بندی می‌شوند، که برای هرکدام از گروه‌های اشاره‌شده پس از ثبت‌نام در سامانه همیار طبیعت آموزش‌های لازم و متناسب داده و سپس کارت همیار طبیعت به آن‌ها اهدا می‌شود که در حال حاضر ۸ هزار نفر به‌عنوان همیار طبیعت در استان همدان همیار طبیعت شده‌اند. برهمین اساس، گروه‌های مدیریت پیشگیری و اطفاء حریق را با حضور همیاران طبیعت محافظ تشکیل دادیم که همین فرهنگسازی‌ها و آمادگی یگان حفاظت در شهرستان‌ها باعث شد، حریق گسترده و عمیقی در سطح عرصه‌های طیبعی استان رخ ندهد.

صدور کارت همیاران طبیعت برای طبیعت‌دوستان

مشعریان با بیان این‌که برای همیاران طبیعت کارت صادر می‌شود و از اقدامات تشویقی و ترویجی نیز بهره‌مند می‌شوند، یادآور می‌شود: فردی که همیار طبیعت می‌شود در برابر منابع طبیعی احساس مسئولیت می‌کند و می‌داند کوچک‌ترین تخریب یا آتش‌سوزی را گزارش می‌دهد و دیگران نیز را به حفظ منابع طبیعی تشویق می‌کند.

رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به نقش مردم در حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی می‌گوید: مردم با مشاهده آتش‌سوزی و تخریب منابع طبیعی می‌توانند مراتب را به سامانه تلفنی رایگان ۱۵۰۴و ۱۳۹ اطلاع دهند؛ بر این اساس، یگان حفاظت در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به بررسی و رفع موضوع خواهد کرد؛ همچنین در بحث اطفاء حریق کشیک‌های ۲۴ ساعته با اولویت پیشگیری از وقوع حریق هرساله تشکیل می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان می‌کند: همدان جنگل طبیعی به میزان بسیار محدود دارد، اما دارای مراتع بسیار با ارزش و گونه‌های منحصربفردی که در خطر انقراض هستند، است که باید حفظ شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.