ساخت جاده برگشت گنجنامه خلاف قواعد محیط زیست و ضوابط منابع طبیعی است

0

«ناصر صفری افلاک» درباره نظر کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر در باب احداث جاده برگشت گنجنامه می‌گوید: نظر کارشناسان و دوستداران محیط زیست این است که طبیعت گنجنامه و کوه‌ها تا حد امکان حفظ  شود و هیچ  ضرورتی نمی­بینم جاده برگشتی از آن سمت ایجاد شود. این خلاف قواعد محیط زیست و ضوابط منابع طبیعی است و تصمیم جدی در این زمینه گرفته نشده است، اما قطعا به عنوان اعضای شورای شهر با این موضوع مخالف هستیم و به سهم خود اجازه نخواهیم داد این اقدام ناشیانه و خرابکارانه اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای شهر برای پروژه‌های کلان، مانند پروژه‌های اسکای‌مال، قطار شهری یا جاده برگشت، برنامه‌ای در خصوص پیوست‌های محیط زیستی دارد، توضیح می‌دهد: یکی از قوانینی که چند سالی است پیرو مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت پیوست کاری فرهنگی اجتماعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده، اصل ارزیابی تأثیرات اجتماعی پروژه‌هاست که از سوی مجلس شورای اسلامی هم ابلاغ شده است و همه‌ دستگاه‌ها موظف‌ هستند پروژه‌های خود را قبل از اجرا مورد مطالعه تأثیرات اجتماعی اعم از مسائل فرهنگی، زیست محیطی، ترافیکی و مانند این قرار دهند. این مطالعات توسط کارشناسان و متخصصین هر حوزه جداگانه انجام می‌شود و در صورتی که مغایرتی با  اصول اساسی داشت پروژه اساسا نباید اجرا شود.

صفری افلاک تأکید می‌کند: این یک قانون است و این قانون سال گذشته در شورای فرهنگی استان تصویب  و ابلاغ شده است. حتی شهرداری همدان که کارگروه پیوست کاری دارد به عنوان مرجع در شورای فرهنگی عمومی به دستگاه‌ها معرفی شده است که مطالعات ارزیابی تأثیرات را انجام دهد. در خصوص جاده بازگشت گنجنامه، بیمارستان هزار تخت‌خوابی و در خصوص قطار شهری، مطالعات اجتماعی زیست محیطی انجام نشده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای شهر تأکید می‌کند: پروژه اسکای مال یک نمونه واضح از این عملکرد دولت‌مردان در سال‌های گذشته است. حتی طبق نص قانون صریح راه و شهرسازی و کمیته فنی باید طبق ضوابط و قوانین در حوزه شهرسازی و جانمایی پروژه‌ها عمل کند. یکی از ده ضابطه ارزیابی ترافیکی این است که حتی کمیسیون ماده پنج در استان همدان در سال ۹۶ اعلام کرده بود که تغییر کاربری مشروط به ارائه گزارش ترافیکی است، این شرط محقق نشد.

صفری‌ افلاک ادامه می‌دهد: بعد از اعتراض خیلی از دلسوزان و مطالبه‌گری دانشگاهیان و دغدغه مندان این عرصه چند صفحه‌ای به عنوان مطالعات ترافیکی پر کردند که این به عنوان ارزیابی تأثیرات اجتماعی و یا ترافیکی مورد قبول نیست.  گزارشی که مالک پروژه چه بخش خصوصی چه بخش دولتی تهیه می‌کند باید در یک مرجع رسمی مهر امضا و تائید بگیرد. مرجع رسمی برای تائید ارزیابی ترافیکی در مصوبات ماده پنج دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای شهر می‌گوید: دبیرخانه عالی شورای شهرسازی شش ماه است که از استانداری خواسته که این مطالعات ترافیکی را برای آن‌ها بفرستند که اگر تائید نکنند اصل به تغییر کاربری آن زمین تجاری مورد تائید نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.