شهرداری به اصلاح ساختار اداری نیاز دارد

0

«حمید بادامی‌نجات» عضو شورای شهر همدان، نخستین کسی بود که به تعدیل نیرو در مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر اعتراض کرد اما برخی دیگر از همکاران او علت این اعتراض را وجود یکی از بستگان بادامی‌نجات در فهرست تعدیل‌شدگان عنوان کردند. اما بادامی‌نجات معتقد است این اعتراض به ساختاری است که از سال‌ها پیش در شهرداری همدان وجود داشته است. او می‌گوید در شهرداری نیروهایی وجود دارند که بدون انجام هیچ کاری ماهانه ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، آن وقت شورای ششم نیروهایی از مرکز مطالعات تعدیل کرده که جمع حقوق آن‌ها در یکسال به ۲۰ میلیون تومان نمی‌رسد.

غلبه حاشیه بر متن

بادامی‌نجات در این‌باره می‌گوید: زمانی که افراد از موضوعی خوششان نمی‌آید به دنبال حواشی می‌روند تا اصل موضوع فراموش شود. نیرویی که در مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر بود و تعدیل شد، از قبل با من نسبت فامیلی نداشت بلکه این نسبت بعدا ایجاد شد. تعدادی از همکاران من در شورای شهر نیز از این موضوع مطلع بودند اما باز هم این خبر را نشر دادند که بی اخلاقی بود. هرکس می‌تواند در هر جایی مشغول به کار شود و بعد از آن با کسی فامیل شود اما اگر کسی اقوام خود را برای کار بیاورد بی اخلاقی است و ما این را نمی‌پذیریم. این کار برای این بود که اصل موضوع را به حاشیه کشیده و علت را بر این مبنا بگذارند.

این عضو شورای شهر می‌افزاید: وقتی خودمان را نقد نکنیم، دیگران ما را نقد می‌کنند. این نقدها در جلسات خصوصی مطرح می‌شود اما وقتی جوابی نمی‌گیریم مجبوریم در فضای عمومی نیز آن را نشر دهیم. اصل موضوع که به حاشیه رفته بود، این مسئله بود و کسانی که در شورای قبلی و مرکز مطالعات حضور داشتند، می‌توانند حرف من را تائید کنند که این فرد را شخص دیگری قبل از این‌که نسبتی با یکدیگر داشته باشیم استخدام کرده است. این موضوع ممکن است برای هرکسی در محیط کار پیش بیاید که با یکدیگر نسبت پیدا کنند. برای این‌که اصل مسئله را از بین برده و به آن حاشیه وارد کنند، این موضوع جای تأمل دارد.

وی با بیان این‌که طبق گزارشی که به من دادند قرار بود ۱۰ نفر تعدیل شوند اما در نهایت شش نفر تعدیل شدند. می‌گویند این افراد تعدیل نشده‌اند فقط قرار بر این شده که هر وقت لازم به انجام کاری بود به صورت ساعتی در مرکز مطالعات مشغول شوند.

اهمیت اصلاح ساختارها در شهرداری

می‌گویم گویا علت این اتفاق مشکلات مالی بوده که بادامی‌نجات می‌گوید: جمع حقوقی که این افراد در یک سال می‌گرفتند به اندازه یک نفر که در شهرداری کاری نمی‌کند اما بالای ۲۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، نیست.

وی در این‌باره با اشاره به این‌که ما یک سری موضوعات را باید در ساختار اداری اصلاح کنیم و اصل موضوع باید از ریشه درست و تبعیض‌ها برطرف شود، توضیح می‌دهد: این بحث چند ماه و چند سال اخیر نیست و از بدو تشکیل شهرداری تا به امروز بوده است. کسانی که شعار تغییر و اصلاح می‌دهند، با این رویکرد این تغییرات را در شهر به‌وجود می‌آورند. تغییرات به شخص بستگی ندارد، ساختار باید درست شود. در آن ساختار هرکس می‌تواند کار کند.

افراد بی‌تخصص روی صندلی‌های تخصصی

بادامی نجات با اشاره به این‌که افرادی در شهرداری هستند که در پست تخصصی خود فعالیت نمی‌کنند، ادامه می‌دهد:  این فرآیندی است که متاسفانه از قبل در شهرداری وجود داشته و اکنون نیز ادامه دارد. گاهی نیرو داریم اما از آن در پست تخصصی استفاده نمی‌شود. یکی از فضاهایی که در شهرداری‌ اهمیت دارد، معاونت‌های حقوقی است اما تعداد نیروهای آن محدود است اما در فضای دیگر می‌بینیم که چندین برابر ظرفیت نیرو دارد. برخی از اول درست وارد نشدند و برخی به دلیل سختی حوزه تخصصی خود، جابه‌جا شدند به همین دلیل شهرداری در بعضی حوزه‌ها کمبود و تعدادی از حوزه ها نیروی مازاد دارد‌. تعدادی نیرو هستند که اصلا کاری انجام نمی‌دهند و برای شهرداری بحران شده‌اند. حتی فردی بود که با تهدید از شهردار، معاونین و اعضای شورا، پست گرفت. در برخی موارد حتی پدر و پسر هردو در شهرداری حضور دارند و این وضعیت نامناسبی برای شهروندان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.