مشکلات مالی باعث تعدیل نیرو در مرکز مطالعات شد

0

چندی پیش تعدیل شش نفر از نیروهای مرکز مطالعات شورای شهر همزمان با روی کارآمدن شورای ششم، در رسانه‌ها خبرساز و موجب گمانه‌زنی‌های مختلفی موجب شد. برخی علت این اقدام را منطبق‌نبودن تفکرات سیاسی این افراد با اعضای شورای ششم دانستند و برخی آن را تسویه حساب شخصی برخی اعضای شورای شهر با یکدیگر دانستند.

محدودیت در بودجه شورا

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان درباره علت این اتفاق توضیح می‌دهد: از ابتدای فعالیت شورای ششم، موضوع مشاوران اعضای شورای شهر جز اولین مباحث بود. بر اساس قانون، شورای شهر می‌تواند برای هریک از اعضا مشاور بگیرد. در دوره‌های قبل بعضی از اعضا مشاور داشته و بعضی نداشتند. طبیعی است با عوض شدن افراد، مشاوران آنان نیز تغییر کند.

«سعید شهابی‌نیا» افزود: مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر هم از ظرفیت مشاوران استفاده می‌کرد و در بخش‌های مختلف از آن‌ها بهره می‌برد که تعداد مشاوران در این مرکز شش نفر بود. بودجه مرکز مطالعات زیرمجموعه‌ شورای شهر است و ما نمی‌توانیم بودجه مستقل داشته باشیم، بنابراین باید زیر مجموعه شورای شهر باشیم. بودجه شورا نیز محدود است یعنی با این بودجه باید حقوق اعضا و هزینه‌های جاری شورا پرداخت شود تا آخر سال دچار کسری بودجه نشویم.

وی ادامه داد: کل مشاوران شورا ۱۷ نفر بودند و زمانی که شورای جدید بر سر کار آمد ۲ نفر نیامدند و ۱۵ نفر ماندند که برخی از اعضای جدید نمی‌توانستند با آن‌ها کار کنند و مشاورین جدید معرفی کردند و تعداد مشاوران افزایش یافته و بودجه شورا توان پاسخ به این حقوق را نداشت. پیشنهاد شد که با این افراد قرارداد شرکتی بسته شود اما بر اساس قانون، ممکن نبود چون این افراد باید سابقه بیمه داشته باشند اما طبق تصمیم نهایی، مجموعا ۱۲ عضو داریم.

نیرویی تعدیل نشده

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان معتقد است افرادی که در مرکز مطالعات هستند، تعدیل نشده‌اند و وقتی کار کمیته‌های این مرکز آغاز شد، می‌توانند به صورت ساعتی در این کمیته‌ها فعال باشند و حق‌الزحمه دریافت کنند. ما نیاز به افرادی که دائما در مرکز  باشند، نداشتیم. حقوق آن‌ها نیز پرداخت شده است. مرکز مطالعات باید برای شورا و شهرداری پشتوانه علمی باشد اما هنوز آن جایگاه را پیدا نکرده اما اگر به این سمت برویم، برای جذب نیرو به شورا اعلام نیاز می‌کنیم و بر اساس آن، بودجه لازم را نیز از آنان می‌گیریم. اگر نیرو بخواهیم، این افراد در اولویت هستند زیرا با حداقل هزینه کار می‌کردند.

مازاد نیرو یا کمبود نیرو

به شهابی‌نیا می‌گویم آیا همین سیاست را با نیروهای مازاد شهرداری خواهید داشت که توضیح می‌دهد: گاهی اوقات باید با توجه به بودجه عمل کنیم و کاری را به رغم میل باطنی انجام دهیم. برای نیروهای مازادی که در شهرداری هستند، شهردار باید تصمیم بگیرد. ضمن این‌که از نیروهای مازاد هیچ گزارش رسمی، مکتوب و علمی وجود ندارد. شهرداری می‌گوید نیروی مازاد نداریم و حتی کمبود نیرو نیز داریم.

وی با اشاره به بازدید از مراکزی چون ۱۳۷، پسماند و شهرداری منطقه دو، ادامه می‌دهد: در ۱۳۷ به شدت کمبود نیرو دارند و ما نمی‌توانیم بدون بررسی بگوییم کدام سازمان نیروی مازاد دارد. وقتی شهرداری جدید به طور کامل مستقر شود، بهتر می‌توانیم پاسخگو باشیم.

به رئیس مرکز مطالعات شورای شهر همدان می‌گویم اگر به شما ثابت شود که شهرداری نیروی مازاد دارد و یا برخی از نیروها در پست تخصصی خود نیستند، چه اقدامی خواهید کرد، توضیح می‌دهد: اگر کمبود نیرو باشد، باید با آزمون استخدامی، اقدام کنند اما اگر مازاد نیرو باشد، باید بررسی کنند که آیا می‌توانند این نیرو را به بخش دیگری منتقل کنند یا خیر و ما سعی می‌کنیم افراد متخصص در بخش خودشان مشغول به کار باشند اما در برخی ادارات تعداد افراد متخصص در یک رشته زیاد است و باید در بخش دیگری مشغول به کار شوند و برخی اوقات ساختارها تغییر می‌کند و این تغییرات از سوی وزارت کشور صورت گرفته و پست‌ها جابه‌جا می‌شوند و پست برخی، با مدرکشان منطبق نمی‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.