مشاور شهردار جنبه لفظی و شکلی دارد

0

در شهرداری همدان افرادی هستند که به‌رغم داشتن تخصص و تجربه کافی در جایگاه واقعی خود نیستند و جایگاهی که به آن‌ها داده می‌شود بیشتر حالت تزئینی دارد. «حمیدرضا طبی مسرور» مشاور شهردار و مدیر سابق شهرداری بافت تاریخی شهر همدان معتقد است سمت مشاور شهردار بیشتر از این‌که یک سمت تخصصی باشد، جنبه لفظی و شکلی دارد وگرنه شهردار می‌تواند از تخصص و تجربه مشاوران خود نهایت استفاده را ببرد. گفت‌وگوی ما را می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید و سابقه کاری خود را در شهرداری بیان کنید.

حمیدرضا طبی مسرور هستم؛ از سال ۱۳۷۶ با مدیریت شهری همکاری دارم و همزمان در دانشگاه هم تدریس می­کنم. هیئت علمی دانشگاه هم بوده­ام. همزمان با کارهای اداری، در مقام استاد دانشگاه و هیئت علمی در تمام زمینه­های شهرسازی و معماری فعالیت داشته‌ام.

در حال حاضر در شهرداری چه سمتی دارید؟

با سمت مشاور شهردار مشغول به فعالیت هستم. آخرین پستی که داشتم، پیگیری شهرداری بافت مرکزی و بافت تاریخی بود. اتفاقاتی هم افتاد و تا جای خوبی هم پیش رفت. به دلیل اختلاف نظراتی که پیش آمد و دیدگاه­ها و نظراتی که بنده داشتم، مدیران صلاح دیدند که در آن جایگاه نباشم و در جای دیگری خدمت کنم. بنده نزدیک به ۲۰ سال است که در دانشگاه معماری اسلامی و معماری تاریخی تدریس می­کنم. یعنی از حیث مباحث تخصصی، داعیه این را دارم که فرد بی‌اطلاعی نیستم و از تمام زیر و بم‌ مباحث تخصصی و مدیریتی در این زمینه، اطلاعات کامل دارم.

تخصص شما معماری و شهرسازی است و پیگیر راه­اندازی بافت تاریخی بوده­اید. الان مشاور شهردار هستید، مشاور شهردار یعنی چه؟

در جایگاه مدیریت شهری و در مدیریت کلان تمام دستگاه­ها، شخص مدیر که در جایگاه قرار می­گیرد، برای خود مشاور انتخاب می‌کند. قطعا علوم آن‌قدر گسترده و پیچیده شده­اند که شخص نمی­تواند تخصص­های مختلفی با هم داشته باشد. در جایگاه مدیریتی، مدیر می‌تواند از تخصص­های متفاوت و متعدد بهره­مند شود، نظر بگیرد و در نهایت خودش با جمع­بندی این نظرات، تصمیم بگیرد. شهرداری یکی از نهادهایی است که تنوع کاری­ آن پیچیده است و از صنعت، درآمد و اقتصاد، معماری و شهرسازی تا خدمات شهری، پسماند و ترافیک شهری در آن وجود دارد. شهر موجودی زنده است و موجود زنده به تمام زمینه­های رشدی و تعالی نیازمند است. شهرداری در تمام زمینه­ها، وظایف قانونی و رسالت ذاتی دارد. شخص شهردار، هر شخصی که در آن جایگاه قرار بگیرد، نمی­تواند مدعی باشد که تمام تخصص­ها را دارد. مدیر موفق و شهردار موفق، کسی است که می­تواند از مشاوره­ متخصصینی که در اختیار دارد استفاده کند. در دوره مرحوم بهنام­جو می­دیدیم که وی مشاورانی داشت، به‌­رغم این­که این افراد کارمند شهرداری هم نبودند؛ از اساتید دانشگاه بودند، از اهل فن، حتی از بازاریان، اصناف و کسبه به صورت هفتگی و روزانه از آن‌ها دعوت می­کرد و نظرشان را می­پرسید. حوزه مشاران شهردار، در چارت سازمانی هم گنجانده شده، منتهی امروز جنبه لفظی و شکلی پیدا کرده است و آن اتفاق خوبی که باید بیفتد و از تخصص­ها و نظرات تخصصی آن مشاور استفاده شود، اتفاق نمی افتد. امیدوارم در شورای ششم و با حضور شهردار جدید، این اتفاق بیفتد که از تخصص­ها و نظرات کسانی که در شهرداری حضور دارند و کسانی که در بیرون از بدنه شهرداری هستند و هم تجارب خوبی، هم تخصص­ها و هم سواد خوبی دارند، بتواند بهره­مند شود که ما شاهد این باشیم که شهر همدان، به‌رغم این­که داعیه­ قدیمی­ترین شهر دنیا را دارد، متاسفانه چه از حیث فرهنگی و چه حیث کالبدی، آن رشد و توسعه مورد انتظار همگانی را نداشته است. اخیرا به نوشتن مقاله رو آورده­ام تا طبق تجربه چندین ساله، این تجارب را در اختیار نیروی جوان و در جهت ترقی شهر قرار دهم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.