فاز جدید تخریب الوند کلید خورد

گزارش همدان‌نامه از احداث جاده در کوهستان الوند

مردم همدان هنوز با تخریب‌های چند سال اخیر الوند به بهانه توسعه زیرساخت‌های گردشگری کنار نیامده بودند که با انتشار عکسی از احداث یک جاده در دهکده گنجنامه دوباره در بهت فرو رفتند و دادشان بلند شد که ای وای! این یعنی فاز جدید تخریب در کوهستان الوند.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

 

مردم همدان هنوز با تخریب‌های چند سال اخیر الوند به بهانه توسعه زیرساخت‌های گردشگری کنار نیامده بودند که با انتشار عکسی از احداث یک جاده در دهکده گنجنامه دوباره در بهت فرو رفتند و دادشان بلند شد که ای وای! این یعنی فاز جدید تخریب در کوهستان الوند.

جاده‌ای که مشخص نیست برای چه ساخته می‌شود و چه کسی یا چه کسانی از آن نفع خواهند برد؟ جاده‌ای که ادعا می‌شود با مجوز ساخته شده اما معلوم نیست چطور می‌توان در کوهستانی که ثبت ملی شده و هر گونه دخل و تصرف در آن ممنوع و غیرقانونی است، مجوز تخریب صادر کرد؟ اصلا اگر مجوزی صادر شده، مردم همدان خیلی دلشان می‌خواهد بدانند کدام مدیر و با چه قدرتی پای این مجوز را امضا می‌کند؟ اگر واقعا چنین مجوزی واقعا صادر شده باشد، این فرضیه بیشتر از قبل به واقعیت نزدیک می‌شود که در طول سال‌های اخیر به سفارش برخی نمایندگان همدان در مجلس، مدیرانی در پست‌های میانی گماشته شده‌اند که فقط ماشین امضای این نمایندگان هستند و مجبور هستند برای حفظ صندلی تن به این امضاهای سفارشی بدهند.

نکته عجیب‌تر این‌که هیچ‌ نهادی تاکنون مسئولیت احداث جاده در الوند را بر عهده نگرفته و طبق معمول هر نهاد توپ را به زمین دیگری می‌اندازد به امید این‌که شاید این فاجعه نیز مانند تخریب‌های دیگری که بر تن رنجور الوند نشسته به فراموشی سپرده شود. اما واقعیت این است که این اتفاقات تلخ هرگز از حافظه همدانی‌ها پاک نخواهد شد و شهرداری، منابع طبیعی، محیط زیست و بالاتر از این مدیریت ارشد استان باید درباره این اتفاق تلخ به افکار عمومی توضیح دهند. هرچند گویا این بار پای هلال احمر در میان است. با این حال امیدواریم مانند دفعات گذشته دادستان همدان به عنوان مدعی العموم وارد موضوع شود و آن را پیگیری کند

کاش نبینید آن‌چه را من دیدم

با «رضوان سلماسی» رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر که سال‌هاست کوهنوردی می‌کند و وجب به وجب الوند را مانند کف دستانش می‌شناسد و «محمدعلی گشن» مدیر پیشگیری از تخلفات شهرداری راهی دهکده گنجنامه می‌شویم. جاده‌ای که صاف شده انگار انتها ندارد و بخشی از آن به نظر جاده اختصاصی می‌رسد هرچند مدیران دهکده گنجنامه مدعی هستند آن را به منظور رفاه حال کوهنوردان صاف کرده‌اند. کاش نبینید آن‌چه را من دیدم و لمس کردم.

اقدامات غیرعلمی در الوند

سلماسی می‌گوید: یک روز در برابر سازه‌هایی که در کنار کتیبه‌های تاریخی گنجنامه و در دل کوهستان الوند ساخته شد سکوت کردیم و اصلا چنین اتفاقی را فراموش کردیم و امروز می‌بینیم که در ادامه این سازه‌های یک جاده اختصاصی در حال احداث است که معلوم نیست آخر آن کجاست؟ این مسیر قرار است آسفالت شود چون می‌خواهیم جمعیت بیشتری از گردشگران را به این منطقه بیاوریم و نمی‌دانیم که ذره ذره خاک آن مربوط به تمامی نه تنها مردم این شهر که مربوط به مردم این کشور است.

وی ادامه می‌دهد: حتی درختکاری‌هایی که در این مسیر شده محل سوال است و باید پرسید اصلا از نظر علمی لازم است در کوهستان درخت کاشته شود؟ آیا اکوسیستم این منطقه تحت الشعاع قرار نمی‌گیرد؟ کی قرار است یاد بگیریم کار علمی انجام دهیم؟ اصلا مگر برای این کار دلیل منطقی و علمی وجود دارد؟ به نظر من این منطقه از این جاده آسیب خواهد دید. حالا صحبت از احداث جاده‌های دیگر مانند جاده برگشت گنجنامه نیز هست. من در رابطه با طبیعت همدان کوتاه نمی‌آیم.

گلشن در پاسخ به این سوال همدان‌نامه که آیا برای احداث این جاده مجوز صادر شده، می‌گوید: هلال احمر برای احداث این راه زیگزاگی برای رسیدن به بالا مجوز دارد و سلماسی می‌گوید: هلال احمر باید برای رسیدن به آن بالا و نجات مصدومان احتمالی از هلی کوپتر استفاده کند نه این‌که جاده بسازد. مگر قرار است هلال احمر تا قله الوند جاده بکشد تا جان کوهنوردان را نجات بدهد.

از من تشکر کنید

«سعید ترابیان» مدیرعامل دهکده توریستی گنجنامه از راه می‌رسد و می‌گوید: این جاده از چهل سال پیش بوده و قرار هم نیست آسفالت شود. من پول لکه‌گیری آسفالت ندارم چطور می‌توانم این‌جا را آسفالت کنم؟ اما از این‌جا خودرو عبور نمی‌کرد و اگر حادثه‌ای برای گردشگرانی که از تله‌کابین استفاده می‌کنند پیش می‌آمد، خودروهای امدادی نمی‌توانستند به آن بالا راه پیدا کنند. من در این مسیر درخت کاشته‌ام تا کوهنورد در سایه آن حرکت کند، آن وقت به جای تشکر می‌پرسید چرا این کار را کرده‌ام و من را زیر سوال می‌برید؟ اگر واقعا ثابت شود کاشت این درختان اشکال دارد، همه آن‌ها را جمع می‌کنم. استانداری هم مصوبه کند من این جاده را می‌بندم.

این اتفاق طبیعی است

«جلال نانکلی» رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان همدان هم می‌گوید: این جاده باید باشد تا برای انتقال به مصدومان احتمالی از آمبولانس استفاده کنیم. این اتفاق طبیعی است.

+++سوتیتر

شهرداری، منابع طبیعی، محیط زیست و بالاتر از این مدیریت ارشد استان باید درباره این اتفاق تلخ به افکار عمومی توضیح دهند. هرچند گویا این بار پای هلال احمر در میان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.