مدیران علیه محیط زیست

اقدامات ضدمحیط زیستی مدیران، همدان را به ورطه نابودی کشانده است

همدان‌نامه: محیط زیست همدان، هر روز بیشتر از قبل قربانی تصمیمات ضد محیط زیستی مدیران می‌شود و هر روز بخشی از آن به ورطه نابودی کشیده می‌شود؛ چراکه برخلاف شعارها و وعده و وعیدها، مدیران این استان محیط زیست را نمی‌فهمند و اصلا در اولویتشان نیست. صفحه ویژه ما در این زمینه را بخوانید.

0

*همدان؛ شهر ناپایدار در حوزه محیط زیست

*هر روز صدای یکی از اقدامات ضدمحیط زیستی مدیران همدان درمی‌آید

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

این شهر پر از وعده و وعید و شعار و حرف‌های قشنگ است، اما در عمل به جرأت می‌توان گفت جز ویرانه‌ای از آن باقی نمانده است. پای حرف که به میان می‌آید همه مدیران دم از اهمیت توجه به محیط زیست و حفظ الوند و باغات می‌زنند، اما هر روز صدای یکی از اقدامات ضدمحیط زیستی آن‌ها درمی‌آید. این روزها هم که شهروندان درگیر مسائل سیاسی و حوادث اخیر کشور هستند و انگار فراموش کرده‌اند همدان هم جزئی از این کشور است، در خفا و سکوت بخش‌های مختلفی از محیط زیست این شهر را ویران می‌کنند و احتمالا در نهایت هم خواهند گفت: «کی بود؟ کی بود؟ تو بودی!».

یک شرکت خصوصی تا الوند را گازکشی کرده و به همه باغات گاز می‌دهد و هیچ‌کس با او کار ندارد، هیچ، راهش را هم هموار کرده‌اند. خبرها از صدور ۵ پروانه ساخت ۱۰ تا ۱۵ طبقه در بوستان ۴۸ هکتاری یعنی در پای الوند حکایت دارند و در مقابل معاون امور عمرانی استاندار می‌گوید چون شهردار این پروانه‌ها را صادر کرده، حکم عزل او توسط دیوان عدالت اداری صادر شده و شهردار معتقد است چون در برابر صدور این پروانه‌ها مقاومت کرده، زیرآبش را زده‌اند. اعضای شورای شهر هم که ماه‌ها سنگ شهردار منتخب خود را بر سینه می‌زدند و از او به عنوان بهترین شهردار دنیا یاد می‌کردند، پشت او را خالی کرده‌اند و در خفا برای عزل او تلاش می‌کنند، انگار نه انگار شهردار را اعضای شورای شهر انتخاب می‌کنند. هر روز تعدادی از درختان شهر به بهانه عریض‌کردن اتوبان و این چیزها قطع می‌شود و کسی صدایش درنمی‌اید. با این روند، ده سال دیگر، یک باغ یا حتی درخت در این شهر باقی نخواهد ماند که ما به فرزندمان نشان دهیم و بگوئیم این‌ها باقیمانده شهری است که زمانی از آن به عنوان باغ‌شهر یاد می‌کردند!

آخر و عاقبت شهر سبز پایدار

یادم هست اوایل دهه ۹۰، مدیران شهر همدان در بوق و کرنا کردند که همدان پایلوت شهر سبز پایدار شده و از این به بعد چنین و چنان خواهیم کرد، اما حالا بعد از گذشت نزدیک به ده سال، فقط عنوانی از آن باقیمانده است.

مسئول دبیرخانه شهر سبز پایدار شهرداری همدان درباره تاریخچه اعطای این عنوان به همدان توضیح می‌دهد: در سال ۱۳۹۳، به دنبال عضویت همدان در مجمع شهرهای اسلامی و نگاه مثبت مدیریت شهری وقت به این موضوع، با حمایتی که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اتفاق افتاد، ما توانستیم عنوان «پایلوت شهر سبز پایدار» را به مدت دو سال برای همدان به‌دست بیاوریم و به دنبال فراهم‌کردن سازوکارهای مناسب باشیم.

«حسن محمدی» ادامه می‌دهد: آن دو سال به پایان رسید و طی آن اقدامات خوبی از جمله راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی انجام شد و چندین شرکت برای اقداماتی چون برقی‌کردن اتوبوس‌ها، ساخت هتل چوبی و احداث کارخانه بازیافت پسماند اعلام آمادگی کردند و مذاکراتی صورت گرفت و قرار شد مدیران شهر همدان سفری به کشور آلمان داشته باشند تا تفاهم‌نامه‌ای برای مقدمه‌سازی خواهرخواندگی همدان با شهر اسپورت آلمان امضا کنند و شهردار شهر اسپورت نیز آمادگی خود را برای اهدای بازیافت زباله این شهر را به همدان اهدا کند.

وی می‌افزاید: در سال ۱۳۹۵ که مهلت دوساله همدان تمام شده بود، شهرهای متقاضی زیادی برای گرفتن این عنوان وجود داشت، اما ما با لطایف‌الحیلی همایش شهر سبز پایدار را برگزار کردیم و سازمان حفاظت محیط زیست را به امضای تمدید سه ساله اعطای عنوان شهر سبز پایدار قانع کردیم. بعد از آن درگیر تغییر و تحولاتی که هر چهار سال یکبار در مدیریت شهری اتفاق می‌افتد، شدیم و از طرفی تحریم‌ها باعث شد همه اقداماتی که تا آن زمان انجام داده بودیم تحریم شد و به کندی پیش رفت. در نهایت بعد از پایان مهلت سه ساله همدان، توانستیم با سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین مجمع جهانی شهرهای سلامی توافق کنیم تا تفاهم‌نامه برای سومین‌بار تمدید شود، البته به شرط ارائه گزارش‌های شش ماهه و تغییراتی که در بندهای مختلف تفاهم‌نامه به دلیل بدعهدی‌های همدان ایجاد کردند.

محمدی می‌گوید: یکی از شروط انجام مطالعات علمی در این زمینه بود. شرح خدمات براساس اطلاعاتی که در طول پنج سال به‌دست آورده بودیم، دسته‌بندی شد و طرح مطالعاتی شهر سبز پایدار به مناقصه گذاشته شد و همه تلاش خود را برای تبدیل‌شدن به هفتادمین شهر سبز پایدار دنیا انجام دادیم، هرچند در این گیرودار شهر «لیسبون» پرتغال این عنوان را کسب کرد و همدان همچنان تلاش کرد شهر بعدی باشد که این عنوان را کسب می‌کند.

شورای شهر جلوی کار را گرفت

مشاور عالی شهردار همدان با اشاره به سنگ‌اندازی‌های برخی اعضای شورای ششم برای تحقق این رویا برای همدان، توضیح می‌دهد: شهردار همدان نهایی‌شدن انجام طرح مطالعاتی را منوط به نظر یکی از اعضای شورای شهر کرد. این نظرخواهی همانا و «دست ما کوتاه و خرما برنخیل». هرچه فریاد زدیم گوش شنوایی نبود و در لفافه گفتند این مطالعات عاقبت خوشی ندارد و در نهایت به دفترچه‌ای برای کتابخانه‌ها تبدیل و ۴۰۰ میلیون تومان پول دور ریخته خواهد شد. این در شرایطی بود که حتی اگر به فرض محال این هزینه هدر می‌رفت و ما فقط ده درصد از نتایج آن استفاده می‌کردیم هم در برابر هزینه‌های دیگر شهرداری عددی نبود.

مسئول دبیرخانه شهر سبز پایدار شهرداری همدان تأکید می‌کند: اما من معتقدم این مطالعات می‌توانست پایه‌ای برای مجاب‌کردن سازمان حفاظت محیط زیست برای ادامه راه باشد، اما برخی اعضای شورا به صورت غیررسمی با انجام طرح مطالعاتی مخالفت کردند و در نتیجه امروز در شهرداری همدان نه خبری از شهر سبز پایدار هست و نه تلاشی برای انجام می‌شود. در واقع فقط یک ابلاغ و نام روی من مانده است.

اعضای شورا پاسخ دهند

در ادامه به رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورای شهر همدان می‌گویم شورای ششم با شعار حمایت از محیط زیست و حفاظت از الوند و باغات روی کار آمد و حتی برخی نامزدها شعار انتخاباتی خود را بر این موضوع قرار دادند، اما انگار شرایط جور دیگری پیش می‌رود که «علی اکبر نظری» با تائید این موضوع توضیح می‌دهد: بله شعار برخی دوستان این بود، اما در عمل چیزی ندیدیم. البته جلسات و نشست‌هایی برگزار شده، اما اقدام عملی خاصی صورت نگرفته است. هفته گذشته نشست هشدارگونه‌ای با شهردار در حوزه حفظ باغات داشتم.

از نظری درباره عاقبت شهر سبز پایدار می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: البته دوستان صراحتا با انجام طرح مطالعاتی مخالفت نکردند، اما همراهی هم نکردند. در ساخت بوستان‌های فرامنطقه‌ای هم همین اتفاق افتاد و دوستان من در شورا برای ادامه کار این پروژه‌ها بودجه‌ای قرار ندادند. آقایانی که مدعی حمایت از محیط زیست، الوند و باغات هستند، در این‌باره پاسخگو باشند که چرا چنین پروژه‌هایی رها شده‌اند؟

این عضو شورا در نهایت بر پیگیری راه‌اندازی ستاد پایدار محیط زیست در شهرداری همدان تأکید می‌کند و می‌گوید: در این زمینه مصمم به انجام کار هستیم و معتقدیم راه‌اندازی این ستاد خیلی از مشکلات محیط زیستی این شهر را حل خواهد کرد.

فرجام خوشی در انتظار همدان نیست

در شرایطی که استاندار این استان چیزی از محیط زیست و اهمین آن نمی‌داند و معاونانش موضوع را به این و آن پاس می‌دهند و مدیرکل حفاظت محیط زیست آن درگیر جنگ‌های داخلی است و شورای شهر برای طرح‌های محیط زیستی بودجه تصویب نمی‌کند و شهردار آن بدون درخواست توضیح و ارائه گزارش عملکرد رها شده، فرجام خوشی در انتظار همدان نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.