مرمتهای بیسامان
همداننامه فرایند مرمت بناهای تاریخی را بررسی میکند
تخریب آثار و بناهای تاریخی همدان از دههها پیش آغاز شده و طی ماههای اخیر سرعت بیشتری به خود گرفته است. بهطوریکه طی دو ماه گذشته بیش از ۵ خانه و یک مدرسه تاریخی به دست مالکان تخریب شدند و جریان رسانهای نیز در ابتدا سکوت و در ادامه جز توجیه چیزی از سوی مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی دریافت نکرد. بسیاری از مالکان معتقدند همه سرمایه زندگی آنها این املاک است و از آنجایی که میراث فرهنگی برای مرمت آنها مساعدت نمیکند و در مقابل حاضر نیست این خانهها را بخرد، چارهای جز تخریب این آثار ندارند. این در حالی است که در همدان طی سالهای اخیر آثار تاریخی زیادی مرمت شدهاند و با تغییر کاربری به چرخه حیات برگشتهاند و برای مالکانشان به محل درآمد تبدیل شدهاند. همداننامه در پرونده ویژه این هفته خود این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.
*قهرمانی:
*پروژههای مرمتی با مشارکت مردم به سرانجام میرسد
*فاطمه کاظمی
*روزنامهنگار
در مورد بازآفرینی و هویتبخشی با آثار تاریخی از جمله بازار همدان گفتوگویی با یکی از فعالان این حوزه داشتیم. «یونس قهرمانی» فارغ التحصیل ابنیه و احیای بافتهای تاریخی است. وی در دانشکده میراث فرهنگی تحصیل کرده و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آزاد یزد گرفته است. حدود ۱۵سال است، یعنی از همان دوران دانشجویی، کار مرمت را انجام داده و بهخاطر این کار، علاقه زیادی به گردشگری، در کل کشور یک سری فعالیتها در زمینه کاری خودم انجام داده است. حدود ده سال است که با دفتر مهندسی مشاور عمارت خوشید که دارای بالاترین گرید (سطح) مرمتی از نظر مشاوره در سطح کشور است و در زمینههای مشاوره معماری، شهرسازی و مرمت فعالیت دارد، همکاری میکند و یکی از مدیر پروژههای این شرکت است. او زیر نظر «فرامرز پارسی» که هم استادش بوده، هم مدیرعامل این دفتر است، یک سری کارها در زمینه مرمت انبیه و آثار را در کل کشور انجام داده است.
قهرمانی معتقد است اگر مردم در کار مشارکت نداشته باشند و همکاری نکنند و اهمیت مردم درک نشود، کار مرمتی بعد از چند سال قطع میشود و یا چون مردم در آن همراهی نداشتند، هوای آن کار را ندارند. زمانی که مردم در کار مشارکت کنند، از تخریب و آسیب به آن طرح جلوگیری میکنند و دلسوزی برای آن طرح بهوجود میآید. هر زمان با مردم انجام میشود، پروژه موفق میشود.
مدیریت پروژههای مرمت بافت تاریخی
قهرمانی راجع به مرمت آثار تاریخی در همدان میگوید: به جز کارهایی که انجام دادهام، یک سری کار تعمیر و مرمت کاروانسرای حاج صفر خان یا صفر خانی را انجام دادیم که البته نظارت آن نیز با من بود و با اداره میراث فرهنگی قرارداد داشتیم. همه پروژههایی که ذکر میکنم، توسط شرکت مهندسی عمارت خورشید انجام گرفتهاند که مدیر پروژه آن در همدان من بودهام. بعد از مرمت راستههای حاج صفر خان و قلمدانی که شرکت ما انجام داد اما مدیر پروژهاش یکی دیگر از همکاران بود، یک جداره همدان را کار کردیم؛ جداره بین خیابان شریعتی و باباطاهر که طراحی جداره دور میدان بود. دنبال این بودیم در مورد بازار یک کار ماندگار انجام دهیم، از حدود سه سال پیش تا الان با شهرداری و معاونت شهرسازی وارد مسائل مناقصه و اجرا شدیم. پروژه طرح مرمت و ارزیابی بافت تاریخی بازار همدان و طرح مرمت یک بخش قابل ملاحظه بازار (طولانیترین راستهای که در قدیم وجود داشته) را کار کردیم و مراحل آخر طرح است. در همدان، طرح دیگری که انجام دادم، روستای ورکانه بوده و یکی دو پروژه که با آنها همکاری داشتم، طرح و مرمت باباطاهر بوده که چند ماهی است در حال انجام آن هستیم.
همدان؛ پایتخت تاریخ و تمدن
مدیر پروژههای شرکت عمارت خورشید خاطر نشان میکند: همدان، پایتخت تاریخ و تمدن کشور است و بهخاطر عقبه تاریخی که دارد خیلی جای کار در تک تک نقاط همدان دارد و به خصوص به دلیل اینکه همدان مهمترین شهر از نظر قرارگیری در موقعیت غرب کشور از دوران مختلف تاریخ (به ویژه دوران پس از اسلام) بوده است. مسیر گذر شاخه جاده ابریشم از غرب کشور از همدان میگذشته است و به خاطر قرارگیری بر سر راه مرکز با مرز بازرگان و به سمت عراق و کشورهای غرب ایران، همواره اهمیت داشته و یک شاهراه بوده است. همدان بهخاطر این مرکزیت و این سابقه تاریخی، بازار پر رونقی داشته و نقشی که بازار همدان مانند بسیاری شهرها دارد، نمیتوان غافل بود. در بسیاری از سفرنامهها از قرن یک و دو هجری از همدان نام برده و از بازار هم اسم برده شده است.
خیابانکشی؛ دلیل انقطاع شریان بازار همدان
وی میافزاید: پروژهای را با معاونت شهرسازی شهرداری، در همدان شروع کردیم، با عنوان ارزیابی و تهیه نقشه بازآفرینی بازار و طرح مرمت یک بخش خاص که از ابتدای خیابان شهدا (سرگذر) که به بازار کاهفروشها معروف است تا به محلی که به کاروانسرای میرزا کاظم ختم میشود، راسته روبهروی مسجد جامع و سمسارخانه (خیابان اکباتان) را شامل میشود. اینجا لازم است توضیح بدهم با خیابانکشیهایی که در سال ۱۳۱۶، «کارل فریش» اتریشی انجام میدهد، کشیدهشدن خیابانهای اکباتان، شهدا و باباطاهر باعث سه گانگی بازار همدان میشود و آن انسجام از بین میرود. این پروژه تا خیابان اکباتان، یک بخش از پروژه بود که بخش جنوبی پروژه محسوب میشود و بخش شمالی پروژه، از ابتدای راسته گلشن که نبش کاروانسرای گلشن است، که امتداد آن به سهراهی راسته فلسطین میخورد و راسته خامه فروشها و بعد از آن، راسته رنگرزها و راسته پالاندوزها و راسته گندمیهاست که به بلوار عینالقضات ختم میشود. این پروژهای بود که ما طرح مرمت آن را انجام دادیم. طراحی معماری سازه یکی به صورت پلاک به پلاک برای ۳۸۰ دهانه مغازه انجام شد و این اهمیت هم برای این انتخاب این بود که ما برای مسیرهای اصلی بازار پیوستگی را بهوجود بیاوریم و در مورد بازار همدان یا هر بازار تاریخی دیگر در معماری ما سخنی معروف داریم که میگوید: «بازار ستون فقرات یک شهر است» و معمولا محلات دور بازار شکل میگیرد. حتی اسامی و مشاغلی که بازاریها داشته، روی اسم محلات مانند محله بنه بازار تأثیر داشته است. بازار همدان که یک عقبه از دوره صفوی یا حتی قبلتر دارد، حول مرکزیت شهر که از یک سمت هگمتانه بوده و از یک سمت تشکیل مسجد جامع بوده که اگر ما نگاه کنیم، در عکسهای سال ۱۳۱۶ که موجود هستند. کاروانسرای گلشن قدیمیترین بخش بازار است که در دوره صفوی ساخته شده و فاصله کمتر از ۵۰ متری مسجد جامع است. سرای میرزا کاظم نیز جزو قدیمیترینهاست و یک سرای دیگر به نام میرزا باقر وجود داشته که با خیابانکشی خیابان اکباتان از بین میرود. خیابانیکشیها باعث انقطاع شریانهای اصلی بازار همدان میشوند.
بازار؛ نیروی محرکه توسعه
قهرمانی تصریح میکند: ارزش و اهمیت بازار به عنوان آنچه که میتواند نیروی متحرکه توسعه باشد، بازار به غیر از مسائل اقتصادی که کاملا سر جای خودش است، هنوز هم تا حدود ۹۰ درصد خریدهای کلی مردم از همین بازار مرکزی شهر است. باید با بهبودی وضعیت کالبدی و معیشتی باید خونی به آن تزریق شود تا بازآفرینی آن شکل بگیرد. من شنیدم که مسئولان میخواهند برخی مشاغل را به بیرون شهر منتقل کنند، این امر آسیب بسیاری زیادی به انسجام بازار شهر میزند. بازار به جز مسائل اقتصادی، در مسائل اجتماعی و سیاسی هم در طول تاریخ نقش موثری داشته است و نسل به نسل منتقل میشود. همچنان بازار همدان در زمینه فرش رونق دارد و افراد چند راسته به فعالیت فرش مشغول بودهاند. در همدان، داد و ستاد با استانهای همجوار مانند کرمانشاه و کردستان وجود داشته است. یک سری اغتشاشات بصری (سیم برق، اسپیلیت، کرکههای برقی و مواردی از این دست) در بازار همدان در دورههای جدید بهوجود آمده است که باعث شده مقداری از اصالیت، سادگی و ریتم بازار کاسته شود و ما در طرح خود، سعی داشتیم، که این عقبه تاریخی و هویت را برگردانیم. یک از آسیبهای بسیار بدی که در سالهای اخیر (دهه هشتاد) به وجود آمده است، مسئله سقف بازار است، اگر یک دید پرنده و از بالا به آن منطقه داشته باشیم، متوجه این فاجعه میشویم که سقفهایی که در بازار اجرا شده، رنگهای قهوهای، نارنجی، صورتی، آبی که دید از بالا یا پرنده را دچار اخلال کرده است. ما در طرح خود سعی داشتیم یک سقف متحدالشکل که در دوره پهلوی اول و دوم استفاده شده و خیلی هم کاربرد داشته، ایجاد کنیم. باید یک سقف ساده و با اصالت کار شود. جاهایی که سقف نداشته، سقفی اضافه نکنیم و هویت را بیش از این دستکاری نکنیم. حتی برای جدارهها، پوسته آجری طراحی کردیم. دلیل اصلی کار ما این بود که با زندهسازی و هویتبخشی ساختاری که هویت را داشته و یک مقداری کمرنگ شده، از کف و جداره و سقف، یک محیط مطلوبی را بهوجود بیاوریم که به غیر از مغازهداران که از فضا لذت میبرند، کسانی هم که به عنوان گردشگر وارد همدان میشوند، مانند بازار شهرهای کرمان، اصفهان، شیراز، تبریز، علاقه به بازار در بین آنها افزایش پیدا کند. بازار همدان پویایی و رونق را دارد که باید سعی کنیم آن را بهبود ببخشیم. در بازار همدان، خیلی از حرفهها نابود شده یا در حال نابودی هستند، برای مثال از راسته پالاندوزها، به غیر از دو مغازه چیزی باقی نمانده که آنها هم رونقی ندارند. این مشاغل میتوانند باعث ورود گردشگر بشوند. یا مثلا راسته خامهفروشان، رنگرزها، اینها در بازار به دلیل حذف یا جابجایی به خارج از شهر، باعث شده از رونق آنها کم شود. در مبانی نظری طرح ما اشاره شد که با سیاستهای تشویقی حتی، سه یا چهار مغازه پالاندوزی، رنگرزی حتما باشد. یک سری کاروانسراها متروکه شده یا انبار تبدیل شده که میشود آنها را احیا و باززندهسازی کنیم.
اگر بازار و هگمتانه ثبت جهانی شود، قرار است گردشگر خیلی بیشتری به این شهر بیاید. اینها همه نیاز به زیر ساخت دارد. باید بازار را مرمت و احیا کنیم، یک باززندهسازی و بهسازی خوب هم اقتصاد شهر را کامل کنیم، هم گردشگری را در بازار خیلی بیشتر از قبل جریان بدهیم.
مرمت مشارکتی
ما در مرمت و احیا، اصلی به نام مرمت مشارکتی داریم یعنی مردم خودشان پای کار باشند. اگر مردم در کار مشارکت نداشته باشند و همکاری نکنند و اهمیت مردم درک نشود، کار مرمتی بعد از چند سال قطع میشود و یا چون خود مردم در آن همراهی نداشتند، هوای آن کار را ندارند. زمانی که مردم در کار مشارکت کنند، خود مردم از تخریب و آسیب به آن طرح جلوگیری میکند و دلسوزی برای آن طرح بهوجود میآید. هر زمان با مردم انجام میشود، پروژه موفق میشود. اعتماد جلب کردن مردم با ایجاد دفاتر تسهیلگری میسر میشود. مسائل اجتماعی مختلف در بازار، در ایام مناسبتی، جشنهای ملی و مذهبی با مشارکت مردم انجام میشده است.