در بازدید رئیس مرکز بهداشت نهاوند مطرح شد:
نابسامانی وضعیت تنها میدان میوه و تره‌بار نهاوند

لزوم ساماندهی میدان میوه و تره‌بار در راستای سلامت و امنیت غذایی مردم

خویشوند: با توجه به سابقه تاریخی و گردشگری شهرستان مبنی بر ساماندهی و زیباسازی مبادی ورودی و خروجی شهر باید گفت که وضعیت نابسامان میدان در مسافرین گذری ایجاد دافعه می‌کند و شهرمان را محیطی نازیبا توأم با اغتشاشات بصری و معماری معرفی می‌کند.

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

رئیس مرکز بهداشت نهاوند در راستای مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان، از میدان مرکزی میوه و تره‌بار نهاوند بازدید کرد.

بهداشت نامناسب

«علی احسان خویشوند» در این بازدید با بیان این‌که امروز مردم از مسائل زیادی گلایه‌مند هستنند، گفت: یکی از مشکلات جدی مردم وضعیت میوه و تره‌بار و محصولات کشاورزی است که به دلایل مختلف با کیفیت پائین و بهداشت نامناسب به سفره آن‌ها می‌رسد.

وی به ایرادات تنها میدان میوه و تره‌بار نهاوند اشاره و بیان کرد: فرسوده و قدیمی‌بودن ساختمان، نبود شفافیت در نحوه‌ کارکرد برخی غرفه‌داران و بارفروشان سیار، وضعیت نامناسب بهداشتی و نظافت، بی‌نظمی و آشفتگی و همچنین ضعف در سیستم نظارت بر ۸۰ بنگاه حق‌العمل‌کاری میدان مرکزی میوه و تره‌بار از جمله مشکلاتی است که باید هرچه سریع‌تر ساماندهی شود.

خویشوند با ابراز نگرانی جدی نسبت به وضعیت بازار میوه و تره‌بار نهاوند، خاطرنشان کرد: خواسته‌ مردم مشخص است، مشکلات را می‌دانیم و راهکار هم وجود دارد، اما این‌که این وضعیت کی ساماندهی می‌شود، نگران کننده است.

وی تصریح کرد: ما مدتی است وضعیت میدان میوه و تره‌بار را از ابعاد مختلف مورد رصد و پایش قرارداده‌ایم. نیاز است زیرساخت‌های لازم تغییر و ساماندهی شود و مسائل داخلی میدان از جمله مسائل بهداشتی و نظافت نیز باید رعایت شود.

رئیس مرکز بهداشت نهاوند با اشاره به گلایه برخی غرفه داران مبنی بر این‌که روند جمع‌آوری زباله‌های میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصلا مطلوب نیست، گفت: از معاونت خدمات شهری انتظار می‌رود با ایجاد هماهنگی‌های لازم و ارائه تذکرات شرایط را به گونه‌ای مدیریت کند که پسماندهای تولیدی به صورت روزانه جمع‌آوری شود و همچنین در بحث رفت‌و‌روب و نظافت محوطه عمومی میدان نیز نیازمند به‌کارگیری نیروهای بیشتر است.

خویشوند در ادامه قرار گرفتن میدان مرکزی میوه و تره بار نهاوند در یکی از ورودی‌های اصلی شهر را یادآور شد و افزود: با توجه به سابقه تاریخی و گردشگری شهرستان مبنی بر ساماندهی و زیباسازی مبادی ورودی و خروجی شهر باید گفت که وضعیت نابسامان میدان در مسافرین گذری ایجاد دافعه می‌کند و شهرمان را محیطی نازیبا توأم با اغتشاشات بصری و معماری معرفی می‌کند.

سدمعبر غرفه‌ها

وی در بخش دیگری از سخنانش خواستار مقابله اساسی با سد معبر غرفه‌ها که تردد برای خریداران و خودروهای عبوری را سخت می‌کنند، شد و توضیح داد: غرفه‌های فعال در میدان مرکزی میوه و تره‌بار نهاوند باید حریم فعالیت خود را رعایت کرده و از تعدی به معبر عمومی خودداری کنند. همچنین تأمین پارکینگ عمومی برای توقف بدون دغدغه خودروها به ویژه در ایام پایانی سال و فصل برداشت تره‌بار و محصولات باغی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

لزوم استانداردسازی

رئیس شورای شهر نهاوند نیز در این رابطه گفت: شورا مکلف به هماهنگی دستگاه‌های مختلف در ارائه خدمات به مردم است.

«صفی الله خرم‌آبادی» از وظایف مهم شورای شهر را ایجاد هماهنگی بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در ارائه خدمات به مردم دانست و افزود: تأمین معیشت و رفاه شهروندان یک وظیفه مشترک دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است که شورای شهر نیز در ایجاد هماهنگی بین آن‌ها به وظایف خود عمل می‌کند.

وی ‌تصریح کرد: دغدغه‌ اعضای‌شورای شهر این است که محصولات باکیفیت با حذف واسطه‌ها و با مناسب‌ترین قیمت از میدان تره و بار به دست مردم رسانده شود.

مشکلات محیط زیستی

فرماندار نهاوند خواستار استانداردسازی فعالیت‌های این مجموعه با محوریت «ارتقای سلامت عمومی جامعه» شد.

فرماندار نهاوند در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان  نیز در این رابطه بیان گفت: وضعیت میدان مرکزی میوه و تره نهاوند با استانداردها فاصله زیادی دارد و این مجموعه به لحاظ محیط زیستی، ساختار زیبایی شناختی و معماری نیازمند بازنگری و ساماندهی است.

«ضرغام احمدوند» با تأکید بر این‌که واحدهای صنفی فاقد مجوز در این مجموعه باید ساماندهی شوند تا روند فعالیت غرفه‌های مستقر در میدان مرکزی میوه و تره بار شکل قانونی به خود بگیرد، تأکید کرد: به دلیل نقل و انتقال مالکیتی برخی غرفه‌ها به صورت «سرقفلی» نیازمند شناسایی دقیق بهره‌برداران از غرفه‌ها هستیم تا ضمن ارائه آموزش‌های لازم به ایشان، در صورت بروز تخلف و نیاز به اقدام عملی طرف حساب خود را بشناسیم.

وی با توجه به وجود مشکلاتی که در بازار میوه نهاوند و در کنار آن گزارش‌هایی که از تخلفات و نظافت‌نکردن و بهداشت این مجوعه رسیده است، نیاز است در قالب گشت مشترک با حضور ادارات جهادکشاورزی، صمت، تعزیرات حکومتی،  مرکز بهداشت، محیط زیست، شهرداری و شورای شهر جهت رفع این مشکلات بازدیدی از میدان میوه وتره بار صورت گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.