مدیر منابع آب شهرستان نهاوند خبر داد:
نصب ۵۰ کنتور هوشمند از ابتدای سال جاری

انسداد ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در مناطق مختلف شهرستان

0

*سجاد سیف

*خبرنگار

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند می‌گوید: با اجرای مدیریت همزمان آب و برق، مدیریت بر منابع آبی شهرستان حتی بر روی چاه‌های فاقد کنتور هم فراهم شده است.

«علی فلک الدین» بیان می‌کند: در راستای اجرای مصوبات هیئت وزیران و جزء بند «ز» ماده ۲۹ قانون توزیع عادلانه آب و همچنین ماده ۷ آئین‌نامه اجرایی بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

وی می افزاید: این اقدام با هدف مدیریت هم‌زمان آب و مصرف برق در چاه‌های کشاورزی انجام می‌شود و طبق آن شرکت‌های توزیع برق و آب‌ منطقه‌ای مکلفند نسبت به اجرای شیوه‌نامه مدیریت توأمان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی اقدام کنند.

فلک‌الدین تصریح می‌کند: بر اساس این شیوه‌‌نامه‌ مبنای محاسبه، برداشت حجم مجاز آب مندرج در پروانه بهره‌برداری چاه کشاورزی خواهد بود.

 

وی ادامه می‌دهد: به استناد ماده ۱۲ قانون توزیع عادلانه آب مالکان پروانه بهره‌برداری طبق قانون جهت محاسبه حجم آب برداشتی، باید کنتور هوشمند بر روی چاه های خود نصب کنند. بر این اساس آب‌بهای چاه‌های فاقد کنتور با جریمه دو برابری محاسبه می‌شود و همچنین بهای برق مصرفی با جریمه محاسبه خواهد شد.

مدیر منابع آب می‌گوید: جهت تسهیل در روند نصب کنتور و کمک به بهره برداران، طی تفاهم نامه شرکت‌ آب منطقه‌ای همدان و بانک مهر ایران، تسهیلات قرض الحسنه با بهره ۴ درصد در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

وی در خصوص عملکرد این اداره در خصوص کنتورهای هوشمند بیان می‌کند: در سال جاری برای تعداد ۵۰ حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شده و این روند ادامه دارد در مجموع تا امروز حدود ۶۰۰ حلقه معادل ۵۴ درصد چاه های مجاز در شهرستان نهاوند به انواع کنتور هوشمند مجهز شده اند.

فلک‌الدین تأکید می‌کند: یکی از پایه‌های اصلی اجرایی شدن موضوع مدیریت توأمان آب و برق همراهی وزارت جهاد کشاورزی است و مواردی از جمله اصلاح الگوی کشت در حیطه اختیار این وزارتخانه است که ضرورت همکاری وزارت جهاد کشاورزی را نشان می‌دهد.

مدیر منابع آب شهرستان نهاوند می‌افزاید: همچنین فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی نیز از جمله اقدامات مؤثر در موضوع مدیریت توأمان آب و برق است که باید از طریق تبلیغات، این مهم به مردم شناسانده شود تا همکاری آن‌ها را در این بخش جاری سازد.

 

فلک‌الدین تعداد چاه‌های مجاز شهرستان نهاوند را ۱۱۰۰حلقه اعلام کرد و می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف شهرستان مسدود شده است.

وی با بیان این‌که عمق انسداد این تعداد چاه غیرمجاز مسدود شده به میزان ۷۴۷ متر است، توضیح می‌دهد: با انسداد این تعداد چاه از برداشت غیرقانونی ۳۰۸ هزار و ۸۵۱ مترمکعب آب در سال جلوگیری شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.