همزمان با سالگرد حادثه هولناک سال ۶۸ برگزار شد:
یادبود قربانیان بانک کشاورزی

در سحرگاه ۲۲ بهمن ۶۸ سه نفر به قصد سرقت وارد بانک کشاورزی همدان شدند و پس از این‌که توسط «عبدالرحمان نفیسی» رئیس بانک شناسایی شدند او را به همراه همسرش، فاطمه طاهریان، و دو فرزندش به نام‌های پیمان ۱۲ ساله و ایمان ۴ ساله و نگهبان بانک «حسین شکری» به قتل رساندند.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

در این مراسم که ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰، برای نخستین‌بار به همت هفته‌نامه همدان‌نامه و صفحه اینستاگرامی خاطره‌بازی برگزار شد، جمعی از خانواده‌ها و بستگان جان‌باختگان این حادثه دردناک، فعالان فرهنگی و شهروندان حضور داشتند.

جنایت بانک کشاورزی همدان جنایتی بود که در ۲۲بهمن سال ۱۳۶۸ در بانک کشاورزی رخ داد. در این حادثه رئیس بانک، همسر و دو فرزندش و نگهبان بانک به قتل رسیدند و سه سارق که یکی از آن‌ها کارمند اخراجی همان بانک بود به قتل اعتراف کردند و بر اساس قوانین جزایی ایران مجازات شدند. بنابر اظهارات دادستان پرونده، این جنایت از نظر عمق فاجعه، سرعت رسیدگی و مجازات از نمونه‌های کم‌نظیر یا بی‌نظیر در تاریخ قضایی ایران تا آن زمان به‌شمار می‌رفت.

انعکاس حادثه بانک کشاورزی در رسانه‌ها
انعکاس حادثه بانک کشاورزی در رسانه‌ها

در سحرگاه ۲۲ بهمن ۶۸ سه نفر به قصد سرقت وارد بانک کشاورزی همدان شدند و پس از این‌که توسط «عبدالرحمان نفیسی» رئیس بانک شناسایی شدند او را به همراه همسرش، فاطمه طاهریان، و دو فرزندش به نام‌های پیمان ۱۲ ساله و ایمان ۴ ساله و نگهبان بانک «حسین شکری» به قتل رساندند.

یادی از یک فاجعه دردناک

«حسین زندی» سردبیر هفته‌نامه همدان‌نامه که این برنامه به همت او برگزار شد، درباره علت برگزاری آن توضیح داد: سه ماه پیش در برنامه همدان‌گردی که به صورت مشترک با پیج اینستاگرامی خاطره‌بازی برگزار کردیم، در این منطقه به معرفی المان خانواده زنده‌یاد نفیسی پرداختیم و با یادآوری حادثه‌ای که رخ داده، قول دادیم از امسال برنامه یادبودی برای آن‌ها برگزار کنیم و در سال‌های بعد آن را ادامه دهیم. با توجه به این‌که نخستین برنامه است، کاستی‌هایی دارد که امیدواریم ببخشید.

وی ادامه داد: از شب گذشته که برنامه را اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، شهروندان زیادی پیام داده‌اند که این حادثه آن‌قدر تأثیر بدی در ذهنشان داشته که نمی‌خواهند برای آن‌ها یادآوری شود. این یعنی آسیبی که این حادثه به خانواده‌ها وارد کرد، به شهروندان همدانی هم رسید. امیدوارم دیگر چنین فاجعه‌ای در هیچ کجای دنیا تکرار نشود.

در ادامه «زهرا یوسفی» و «یاسی کوثری» به خوانش اشعاری پرداختند.

معرفی به نسل جوان

«رضوان سلماسی» عضو سابق شورای شهر همدان گفت: امروز به یاد شهدای عزیزی که به خاطر مردم خوب همدان در ۳۲ سال گذشته به طرز بسیار وحشتناکی جانشان را از دست داده‌اند، این‌جا گردآمده‌ایم. وقتی زمان می‌گذرد، معمولا یادمان می‌رود که چه کسانی در شهر و دیار ما و حتی در کشور ما تأثیرگذار بوده‌اند و به خاطر مردم چه کارهایی انجام داده‌اند و چه از جان گذشتگی‌هایی داشته‌اند.

وی در ادامه اضافه کرد: متأسفانه بنای یادبودی که برای جان‌باختگان این حادثه ساخته شده، بسیار کوچک است، در حالی که بزرگی این کار به اندازه‌ای بود که باید این افراد برای نسل جوان هم معرفی شوند و نسل جوان ما باید بدانند که یک روزی خانواده‌ای به خاطر مردم همدان از خود گذشتند. همه مردم به بانک اعتماد می‌کنند و تمام دارایی و سرمایه خود را آن‌جا می‌سپارند و مسئول بانک باید از آن‌ها مراقبت کند که شهید نفیسی به خوبی این مسئولیت را به انجام رساند.

سلماسی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم برنامه‌ای که امسال برگزار شد، در سال‌های آتی ادامه داشته باشد و این برنامه گسترش پیدا کند و آن‌هایی که از این حادثه چیزی نمی‌دانند،  بدانند.

از نگاه خانواده

«مصطفی جمالی» داماد خانواده طاهریان به نمایندگی از خانواده‌های نفیسی و طاهریان در این مراسم ضمن تشکر از حاضران، به نقل خاطره‌ای پرداخت و گفت: در حال ساخت بانک کشاورزی بودند، فاطمه طاهریان؛ همسر شهید نفیسی دور آرامگاه در ماشین کنار ما بود، به من گفت: «عمو مصطفی، مدیرعامل بانک کشاورزی تهران به رحمان قول داده که اگر این بانک تکمیل شود، رحمان مسئول شعبه آن شود».

جمالی افزود: شهید نفیسی هفت سال در اوج بمباران و موشک‌باران دزفول در این شهر بود، در اوج بمباران و موشک‌باران شوش در شوش بود و در ۸ سال جنگ تحمیلی به خاطر در امان بودن خانواده‌اش در یکی از روستاهای اطراف شوش زندگی می‌کرد، تا این‌که جنگ تمام شد و آرامش به کشور برگشت. او به همدان آمد تا در این شهر آرامش داشته باشد که این حادثه برای او و خانواده‌اش رخ داد.

وی گفت: سایه این اتفاق هیچ وقت از زندگی ما، خانم طاهریان، همسرم، خواهر و برادرش و خانواده نفیسی برداشته نشد.

تجلی مفهوم ایثار و تعهد

«هوشنگ حیدریان نژاد» مدیر شعب بانک کشاورزی استان نیز با تشکر از حاضران در مراسم یادبود شهدای صیانت از بیت‌المال گفت: وقتی به دنبال واژه‌هایی مانند ایثار، شهادت، تعهد، مسئولیت‌پذیری هستیم و با آن‌ها سروکار داریم، این مفاهیم عینیت پیدا کنند تا ما متوجه شویم این مفاهیم در فضا معلق نیستند و در بطن جامعه ساری و جاری هستند.

وی تأکید کرد: به نظرم زیباترین شکل زیستن در جاودانگی است، مانند شهادت در راه حفظ میهن و حفظ بیت‌المال، اما باید افرادی پیدا شوند که به این مفاهیم عینیت ببخشند.

حیدریان نژاد گفت: مفهوم‌ تعهد، مسئولیت‌پذیری، صداقت و امانت‌داری را در جان‌مایه و در فلسفه وجودی شهید بزرگوار نفیسی، همسر گران‌قدر و فرزندان عزیزشان و همین‌طور همکارمان شهید شکری در دفاع از بیت‌المال و در سحرگاه روز ۲۲ بهمن سال ۶۸ می‌بینیم و شهروندان همدان این را نظاره‌گر هستند و مردم این فاجعه تلخ تاریخی را این‌جا می‌بینند.

وی در ادامه اضافه کرد: ما کارکنان بانک کشاورزی در بیانیه مأموریت بانک کشاورزی سعی کردیم در تمامی این سال‌ها به روش‌های مختلف یاد و خاطره این عزیزان را گرامی بداریم و شهادت این عزیزان را به عنوان یک سند افتخار‌آمیز بانک کشاورزی در صدف جان خودمان حفظ کنیم.

حیدریان نژاد در پایان گفت: من به بازماندگان و بستگان و خانواده بزرگوار شهید نفیسی همسر و فرزندانش و همچنین خانواده شهید شکری این مهم را هم عرض تسلیت دارم و هم تبریک می‌گویم بابت این‌که به هر حال جهان پیر است و بی بنیاد. مرگ بحثی حتمی و قطعی است اما چه بهتر که انسان یک مرگ شرافتمندانه و عزتمند داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.