تأثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری ایران و جهان

0

*اتابک صفری‌تورج

*روزنامه‌نگار

این روزها از خلوت بودن هتل‌های متروکه گرفته تا فرودگاه‌های خالی همگی تحت تاثیر ویروس چسبنده و خطرناکی به نام کرونا قرار گرفته‌اند و تعطیلات و خوش گذرانی برای گردشگران را به جهنمی ترسناک برای تبدیل کرده است. اگرچه این آمار به اندازه کافی ترسناک به نظر نمی‌رسد، اما خوب است به خاطر داشته باشیم که‌ گردشگری تنها یکی از کانال‌هایی است که از طریق آن می‌توان تاثیر کرونا را بر تضعیف رشد تولید ناخالص داخلی کشورهایی که با این بیماری همه‌گیر درگیر هستند، را اندازه‌گیری کرد.

این روزها ویروس کرونا به جان گردشگری ایران و جهان افتاده است. اگرچه تمام برنامه‌ریزی های جهانی در حوزه جذب گردشگر در سال ۲۰۲۰ توسط کشورها به هم ریخت اما تعدادی زیادی از این کشورها بیشتر از دیگران زیان کردند مانند چین که ویروس کرونا از آن‌جا به تمام جهان سرایت کرد. کشورهای زیادی از جمله ایران در حال برنامه‌ریزی برای تعطیلات سال نوی چینی بودند و می‌خواستند از ۱۵۰ میلیون گردشگر چینی که همه ساله در جهان سفر می‌کنند، تعدادی را به سمت کشور خود جذب کنند، اما پشیمان شدند و الان حاضر نیستند حتی یک چینی به کشورشان بیاید.

با نگاهی دقیق در می‌یابیم امروزه ویروس‌ها تبدیل به جزئی از زندگی روزمره ما شده‌اند و همه جا همراه ما هستند حتی در سفر و نکته جالب این است که با سفر کردن نه تنها از ویروس‌ها دور نمی‌شویم بلکه به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه، محیط‌های گوناکون و حتی افرادی که از شهرها و کشورهای دیگر به مقصد مورد نظر شما سفرمی‌کنند، همه و همه مواردی است که باعث می‌شود بیشتر مورد تهاجم ویروس‌ها قرار بگیریم.

مدتی است که ویروس جدیدی به نام کرونا تبدیل به یک اپیدمی جهانی شده است اما با داشتن اطلاعات کافی از ویروس کرونا و دانستن راه‌های پیشگیری از مبلا شدن به این ویروس شاید بتوان ترس و دلهره را از خود دور کرد و سفری لذت بخش و آرامی را تجربه کنیم.

از آن‌جایی که کنترل کردن این ویروس به دلیل پنهان بودن مدت مبتلا کردن فرد، مشکل است بنابراین نگرانی زیادی را در دل کشورهای گردشگرپذیر ایجاد کرده است. زیرا حتی بعد از گذشت چند روز، فرد مبتلا دارای علائمی نیست اما همچنان می‌تواند ناقل این بیماری باشد. اگرچه تاکنون این ویروس نه تنها بر روی صنعت گردشگری بلکه روی اقتصاد، صادرات و واردات کشورها نیز تاثیر گذاشته است اما با استفاده از تجهیزات کامل در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌ها به هنگام ورود گردشگران به کشورهای مختلف سعی می‌شود تا ورود این ویروس به مرزها را به حداقل برسانند. اما با این وجود هنوز نگرانی‌هایی در رابطه با سفرهای داخلی و خارجی به هنگام تعطیلات نوروزی وجود دارد. در حالی‌که با همه‌گیری ویروس کرونا، مردم در سراسر جهان از بودن در جمع و یا مسافرت بسیار نگران شده‌اند، متخصصان بهداشت اکنون توضیح می‌دهند که چطور می‌توان مسافرتی ایمن داشت و به ویروس کرونا مبتلا نشد.

اگر به مکانی سفر‌ می‌کنید که دریا و ساحل دارد بهتر است برای اطمینان از شنا کردن در آب صرف نظر کنید زیرا تنها حضور مردم در آب نشان‌دهنده‌ پاک بودن آب نیست. از طرفی ممکن است آب آن منطقه دارای باکتری‌هایی باشد که تنها برای افراد بومی و ساکن همان منطقه مناسب است. بهتر است در هنگام سفر آب معدنی را، آب شرب خود قرار دهید و از نوشیدن آب‌هایی که منبع درست و مشخصی ندارند پرهیز کنید. لازم است بدانید نوشیدن مقدار آب کافی باعث دفع ویروس از بدن می‌شود پس نوشیدن آب را فراموش نکنید. اگر برای سفر از وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، اتوبوس و هواپیما استفاده می‌کنید بهتر است از تماس زیاد دست‌‌ها با دسته‌های صندلی بپرهیزید اما اگر عادت دارید که محیط صندلی و اطراف آن را مدام لمس کنید بهتر است مکان را با موادی چون اسپری‌های ضدعفونی کننده تمیز کنید یا بعد از تماس با دسته‌های اتوبوس، مترو، قطار و هواپیما دست‌های خود را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید. پیشنهاد می‌شود از رستوران و غداخوری‌های دور افتاد از شهر برای صرف وعده‌ غذایی پرهیز کنید و به جای آن از رستوران و غذاهای هتل خود استفاده کنید. یا اگر برایتان مقدر است در سفرهای داخلی از خانه غذایی همراه خود داشته باشید. همچنین برای اطمینان بیشتر بهتر است از غذاهای بسته بندی که در ساخت آن‌ها کمترین دخالت دست وجود دارد استفاده کنید.

در پایان آن‌چه مورد توجه است این‌که تا جایی که ممکن است باید از سفرهای غیر ضرور اجتناب کرد اما در صورت سفر بهتر است برای در امان ماندن از ویروس‌ها موارد زیر را در چمدان خود بگنجانید: ماسک، داروهای تب بر، اسپری الکل، ژل شست و شو، دستمال کاغذی و تب سنج.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.