آئین و سنت‌‏های مرتبط با عید نوروز در شهرستان ملایر

0

*علی اصغر بشیری

*دکترای ادبیات فارسی پژوهشگر

در شهرستان ملایر هم مانند همه جای ایران، آئین نوروز با شکوه فراوانی برگزار می‏‌شود. چند هفته مانده به عید نوروز، همه شهر و به خصوص بازار شهر رنگ و بوی به خصوصی به خود می‏‌گیرد. در شهر ملایر با توجه به روستاهای بسیار زیادی که در اطراف شهر وجود دارد، بسیاری از مردم روستاها، خریدهای نوروزی خود را هم از بازار ملایر انجام می‏‌دهند؛ این امر هم باعث رونقی به اقتصاد و بازار شهر می‏‌شود و هم باعث تنوع فرهنگی خاصی در شهر می‌‏شود؛ چراکه هر کدام از این روستاها و یا شهرهای کوچک اطراف ملایر، هر کدام نیز اداب رو رسوم خاص خود را در نوروز دارند.

درباره رسوم ویژه شهر ملایر، در برخی از کتاب‏‌هایی که درباره این شهر نوشته شده، اشاراتی وجود دارد، اما وجود رسانه‏‌های جمعی و خیلی مسائل دیگر باعث شده که بسیاری از سنت‏‌ها و رسوم گذشته رنگ ببازند. نه تنها در ملایر که حتی در بسیاری از جاهای دیگر، جشن عید نوروز تقریباً به شکل جشنی یکسان درآید؛ اما با این وجود هنوز در بسیاری از شهرها و روستاها سنت‏‌ها و آئین‏‌هایی وجود دارد که یا مختص به خود آنان است و یا در کمتر شهر و روستایی رواج دارد. در ملایر هم به تبع پیشنه بلند خود و روستاهای بسیاری که دارد، جشن نوروز در بسیاری از رسوم خود مانند دیگر نقاط ایران است. در برخی رسوم نیز گویا باید آن را ویژه شهر و یا نهایتاً استان دانست. در ذیل، صرفاً به چند مورد خاص در این زمینه اشاره می‏ شود که شاید برای خوانندگان جذاب باشد و حتی برای بسیاری که با ملایر و سنن آن مرتبط هستند نیز بسیار آشنا باشد:

۱- پختن فطیر: یکی از مهم‌‎ترین رسومی که در ملایر و در برخی از روستاهای ملایر رواج دارد، پختن کلوچه‏‌های شیرین (=در زبان محلی، فطیر) است. در برخی از روستاها، چند هفته مانده به عید، مادرها و زنان خانه دست به کار می‌‏شوند و پختن فطیر را انجام می‏‌دهند. پختن فطیر برای عید قواعد خاص خود را دارد. گویا هر خانواده‌‏ای موظف است که برای سیزده روز عید خود، فطیر بپزد. علاوه بر بسیاری از روستاها در شهر ملایر و تقریباً در بین همه ملایری‏‌ها هم همین سنت وجود دارد و با توجه به این‏‌که پختن فطیر نیاز به تنور دارد، چند هفته به عید مانده تقریباً در همه نانوایی‏های ملایر پختن فطیر رواج دارد. نانوایی‌‏ها برای این کار، حتی از شب تا صبح نیز فعال هستند و پختن فطیر برای هر خانواده‌‏ای از مهم‌‏ترین کارهای آنان است. نوبت گرفتن و سر زدن به نانوایی در شب  و نیمه‏‌شب یکی از مسائلی است که چند هفته به عید نوروز مانده در شهر ملایر بین خانواده‌‏ها مرسوم است.

۲- نان سال: در میان نان فطیر، هر خانواده‏ای هم یک فطیر بزرگ به اندازۀ لواش گرد می‌‏پزند که به آن «نان سال» می‏‌گویند. نان سال، در واقع یک فطیر خیلی بزرگ است که برخی لای آن را حلوا هم می‏‌گذارند؛ پختن نان سال دقت زیادی می‏خواهد؛ چرا که اگر کوچک‌‏ترین شکستگی و یا ناپختگی و یا سوختگی داشته باشد، خانواده‌‏ها آن را بدیُمن و نامبارک می‏‌دانند و به همین دلیل در پختن این نوع فطیر  یا همان نان سال، دقت زیادی می‏‌شود. نان سال را معمولاً در اولین روز بعد از عید، هنگام صبحانه می‏‌خورند. شاید پختن فطیر و حتی نان سال ریشه در این داشته باشد که چون در سیزده روز عید همه مشغول دید و بازدید و کارهای عید هستند، فرصت چندانی برای درست کردن صبحانه نداشته‌‏اند.

۳- تخم‏‌مرغ‌‏های رنگی: رنگ کردن تخم مرغ آب‏پز، از دیگر رسومی است که در بسیاری از روستاهای ملایر و خود شهر ملایر رواج دارد. گذشته‌‏های نه چندان دور این تخم‌مرغ‌‏های رنگ شده را به‏‌عنوان عیدی به کودکان نیز می‏‌داده‌‏اند. در برخی از روستاها، رسم بوده که شب چهارشنبه‌سوری، جوانان و کسانی که اهل تفریح و خوش‏گذرانی بوده‏اند، به پشت بام خانه‏ها می‏رفته و با شالی بلند را به داخل خانه‏ها می‏انداخته‏اند و می‏گفته‏اند: «تُخ-تُخ» یعنی: من تخم مرغ می‏خواهم؛ صاحب خانه هم از همان تخم‌‏مرغ‏‌هایی که برای عید آب‏پز و رنگ کرده بود، به صاحب شال می‏‌داده است. امروزه اگرچه رسم شال‏بازی در چهارشنبه‏‌سوری باقی نمانده است، اما رسم رنگ کردن تخم‌مرغ آب‏پز هنوز در بین اهالی ملایر رواج فراوانی دارد و نزدیکی‏های عید نوروز، یکی از مهم‌‏ترین کارهای زنان هر خانواده‏ای این است که با دقت بسیار زیادی به رنگ کردن تخم‌مرغ‏‌ها بپردازند و هر کسی هنر ویژه خود را در این کار نشان می‏‌دهد.

۴- پختن آش ترشی: در بین گذشتگان مشهور بوده که پس از خوردن آجیل‏‌های فراوان در روزهای عید، باید غذاهایی را خورد که ضرر و زیان این آجیل‏‌ها را هم از بین ببرد. یکی از این مواد خوردنی، «آش ترشی» بوده است. البته این روزها در ملایر و برخی از روستاها، پختن آش ترشی شاید نهایتاً برای یک وعده در نظر گرفته شود؛ اما حدود دو سه دهه قبل، رسم بر این بود که زنان خانواده، در روستاها به مقدار بسیار زیادی آش ترشی می‏‌پختند و آن را در خمره‌‏های بزرگ می‏‌ریختند و در جایی خنک قرار می‏‌دادند؛ به‌‏گونه‏‌ای که فاسد نشود و بتوان آن را در چندین روز عید استفاده کرد.

۵- عید بیات: در بین برخی خانواده‌‏ها رسمی وجود دارد که برخی ممکن است به دلیل بیماری و یا به دلیل نذر و نیازهایی که دارند، شب اول عید را جشن نمی‏‌گیرند و جشن را موکول به شب بعد می‏‌کنند؛ چراکه اعتقاد دارند، عید بسیار ارزشمند است و کسی حق ندارد با ناراحتی و یا بیماری‏‌های جسمی و روحی به استقبال عید برود؛ انتقال جشن شب عید از شب اول به یک یا نهایت دو شب دیگر را «عید بیات» می‏‌گویند. هنوز هم در بسیاری از خانواده‏‌ها این سنت رواج دارد؛ اما خانواده‏‌هایی که قصد دارند عید بیات بگیرند، از قبل اعلام می‌‏کنند.

۶- دید و بازدیدهای دسته‌‏جمعی: در خانواده‏‌های سنتی و قدیمی رسم بر این است که همه اعضای خانواده‌‏ها با هم به عیددیدنی می‌‏روند. در روستاها به‏‌خصوص رسم بر این است که بیشتر مردان روستا چند روز اول به دیدن همه خانواده‌‏ها می‏‌روند. روزهای بعد هم زنان و بچه‏‌ها، البته نه به شکل دسته‏‌جمعی و یک‏جا؛ بلکه به شکل گروه ‏گروه به دیدن هم می‌‏روند.

۷- کشمش بر سر سفره: با توجه به این‏‌که کشمش محصول بومی و حتی صادراتی شهر ملایر و بسیاری از روستاهای آن است، این محصول تقریباً بر سر سفرۀ اکثر اهالی شهرستان ملایر وجود دارد. گاهی آن را با نخودچی و آجیل آمیخته می‏‌کنند و گاهی نیز به تنهایی آن را در ظرفی جداگانه می‏‌ریزند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.