آخرین کتاب بیل گیتس در همدان

مترجم آخرین کتاب گیتس از اندیشه‌های محیط زیستی او می‌گوید

دفتری: صحبت مستقیمی در رابطه با کسب و کار وجود ندارد اما جان مایه کلام این کتاب کسب و کار است؛ عملاً در این کتاب در رابطه با فناوری‌ها و کسب و کارهایی که در آینده شکل خواهد گرفت صحبت شده.

0

*عرفان صفانیا

چندی پیش کتاب «چگونه از یک فاجعه اقلیمی دوری کنیم» جدیدترین اثر «بیل گیتس» از بزرگ‌ترین تاجران و کارآفرینان دنیا و موسس مایکروسافت، با ترجمه «سام دفتری» مترجم همدانی در ۲۹۴ صفحه و توسط انتشارات «ماهریس» وارد بازار کتاب شد. گیتس در این کتاب به موضوع نوآوری و پیشگیری گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی پرداخته است که با توجه به کتاب‌های قبلی او که اغلب در حوزه تجارت و کارآفرینی است، جالب توجه است. با دفتری؛ مترجم این کتاب گفت‌وگوی کوتاهی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

–  چرا شخصیتی مانند بیل گیتس که سال‌ها در زمینه توسعه سرمایه‌‌داری و تکنولوژی کار کرده، باید کتابی درباره تغییرات اقلیمی بنویسد؟

گیتس سال‌هاست در کنار شغل اصلی خود درباره تغییرات اقلیمی در قالب برنامه‌های بشردوستانه کار می‌کند. وی پس از کناره‌گیری از مدیریت مایکروسافت در بنیاد گیتس بر روی بهداشت، آموزش و تغییرات اقلیمی تمرکز کرد. او در کنفرانس کاپ ۲۱ پاریس نقش بسیار قابل توجهی در جلب نظر سرمایه‌داران و سیاستمداران به مسئله تغییرات اقلیمی داشت. یکی از نکات مهم کتاب این است که کمتر افرادی پیدا می‌شوند که هم دانش این زمینه را داشته باشند و هم راهکارهای مناسب ارائه کنند. نگاه مهندسی گیتس به مسئله تغییرات اقلیمی بسیار در ارائه راهکار راه‌گشا بوده است، زیرا سیاست‌گذاری و عملی کردن راهکارها، مسیر بسیار پیچیده‌ای دارد که گیتس به خوبی از پس این مسئله بر آمده.

سام دفتری
سام دفتری

–  آیا گیتس در مورد ارتباط کسب و کار و تغییرات اقلیمی اشاره کرده‌ است؟

شاید دوست بدارید :

صحبت مستقیمی در رابطه با کسب و کار وجود ندارد اما جان مایه کلام این کتاب کسب و کار است؛ عملاً در این کتاب در رابطه با فناوری‌ها و کسب و کارهایی که در آینده شکل خواهد گرفت صحبت شده. مثلاً مسیر گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های جدید، بسیاری از کسب و کارها را شکل می‌دهد و در این مسیر بسیاری از سیستم‌های انرژی تغییر پیدا می‌کنند و همه تغییرات یادشده به تکنولوژی‌های جدید ختم می‌شود و در نهایت به شکل گرفتن کسب و کارهای جدید کمک می‌کنند. اگر به این شکل به مسئله نگاه کنیم تمام کتاب در رابطه با مسئله کسب و کار است در قسمت‌هایی به شکل تیتروار به این کسب و کارها پرداخته شده است.

–   با توجه به جدید بودن کتاب در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین مسائل بشری موضوع ویروس کرونا بوده است. آیا در این کتاب ارتباطی بین شیوع این ویروس و تغییرات اقلیمی ذکر شده است؟

تقریباً یک فصل از کتاب به این موضوع اختصاص داده شده، همچنین در جاهای دیگر کتاب نیز به موضوع کرونا اشاره شده است. یکی از درس‌های بزرگی که می‌توانیم از کرونا  بگیریم، این است که پس از شیوع این ویروس، بسیاری از قوانین و رویه‌های رایج تغییر کرده است. همچنین قانون‌های جدیدی وضع شده که برای مسئله تغییرات اقلیمی نیز باید از این شیوه استفاده کرد. زیرا این شرایط ثابت کرد، به‌رغم سخت بودن هماهنگی بین مردم، دولت‌ها و سازمان‌ها در صورت لزوم همه با یکدیگر می‌توانند هماهنگ شوند؛ این هماهنگی می‌تواند در حد بین‌المللی شکل بگیرد و در نتیجه این تجربه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

–  چرا این کتاب باید خوانده شود و چرا با این ترجمه باید بخوانیم؟

این کتاب را باید به دو دلیل بخوانیم؛ اول به خاطر فلسفه فکری و حتی عملی در رابطه با شیوه زندگی، مخصوصاً در کشور ما که در تولید و مصرف آب و برق بسیار مشکل دارد، دوم بیان نویسنده در رابطه با اطلاعات ارائه شده است. این اطلاعات بسیار جامع و کامل برای عموم مخاطبین است و راهکارهای این کتاب اولین‌بار است که در سطح بین‌المللی در رابطه با این موضوع ارائه می‌شود. ترجمه این کتاب نیز چالش‌هایی داشت؛ مانند کلمات ابداعی مثل «ارزش سبز» که باید به شکل درست ترجمه و استفاده می‌شد. پایداری لحن نویسنده یکی از نکاتی بود که در ترجمه سعی شد روند آن حفظ شود و لحن کتاب شیرینی کلام تا حد امکان حفظ شده است.

–  به عنوان سخنان آخر دوست داشتید چه چیزی به صحبت‌هایتان اضافه می‌کردید؟

دوست داشتم این قالب را برای ایران انجام دهم و با توجه به فرهنگ و رویه‌های مردم ایران کتابی در این رابطه بنویسم. همچنین امیدوار بودم کمی شخصی‌تر به این موضوع پرداخته می‌شد البته گستردگی بحث مانع پرداختن به جزئیات می‌شود به عنوان مثال جایگاه محیط زیست در زندگی شخصی انسان‌ها چیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.