آرام باش و با ۱۴۸۰ تماس بگیر

صدای مشاور سازمان بهزیستی به صورت شبانه‌روزی به شهروندان خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد

0

برای همه ما پیش آمده که زیر بار فشار روانی زندگی قد خم کنیم، ناامید شویم و اصلا دوست نداشته باشیم که به زندگی ادامه دهیم، اما واقعیت این است که همه ما زندگی‌کردن را دوست داریم و اگر با فشارهای موقتی زندگی درست برخورد کنیم و برای مشکلات زندگیمان راه‌حل‌های منطقی پیدا کنیم، قطعا روزهای بهتری در انتظارمان خواهد بود و اصلا شاید روزی به تجربه‌های امروزمان لبخند بزنیم و به خودمان بگوئیم: «دیدی بالاخره گذشت».

خیلی وقت‌ها خودمان قادر به پیداکردن راه‌حل‌های منطقی نیستیم و نمی‌دانیم کار درست چیست و چه باید کرد؛ این‌جاست که باید دست به دامن دریافت خدمات روان‌شناختی از متخصصان این حوزه شویم تا با همراهی آن‌ها به احساس خوب بعد از فشار زندگی برسیم.

از آن‌جایی که خدمات روان‌شناختی در ایران هزینه بالایی دارد و بیمه‌ها هم از این خدمات حمایت نمی‌کنند، شاید خیلی‌ها توان پرداخت هزینه‌های این خدمات را نداشته باشند و در نهایت قید آن را بزنند، اما بهتر است بدانیم سازمان بهزیستی کشور طی چند سال اخیر سامانه ۱۴۸۰ را راه‌اندازی کرده که تعدادی از روان‌شناسان مجرب کشور با استفاده از آن به شهروندان خدمات تخصصی روان‌شناختی ارائه می‌دهند و شهروندان می‌توانند این خدمات را به صورت کاملا رایگان دریافت کنند و به نتایج مثبت آن امیدوار باشند. پس اگر کم آورده‌اید یا فکر می‌کنید قادر به حل تعارض‌های زندگیتان در هر زمینه که هست، نیستید، آرام باشید و با ۱۴۸۰ تماس بگیرید.

کاملا محرمانه

کارشناس مسئول خط ۱۴۸۰ اداره‌کل بهزیستی استان همدان درباره این خط تلفنی مشاوره توضیح می‌دهد: ۱۴۸۰؛ صدای مشاور سازمان بهزیستی کشور است و هرکس در هر نقطه از کشور با این خط تماس بگیرد، می‌تواند در لحظه مشاوره روان‌شناختی رایگان دریافت کند. این سامانه قابل دسترس برای همه شهروندان است و به جز هزینه مخابرات، کاملا رایگان است. همه کارشناسان پشت خط تحصیلات روان‌شناسی دارند و در کار خود باتجربه هستند.

«الهه خرازیان» می‌افزاید: خط یک‌طرفه و شماره تماس شهروندان به صورت محرمانه است و در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد. این گفت‌وگوها شنود نمی‌شود و لازم نیست فرد تماس‌گیرنده خود را معرفی کند و فقط سن و تحصیلات خود را اعلام کند، کافی است.

حوزه‌های تخصصی

وی درباره خدماتی که ۱۴۸۰ به شهروندان ارائه می‌دهد، می‌گوید: این سامانه چند خط دارد که هرکدام از حوزه تخصصی ارائه خدمت می‌کند. خط اول، خط کودک و نوجوان است و علاوه بر ارائه مشاوره به والدین درخصوص مشکلات کودکان و نوجوانان، به افراد متقاضی مشاوره تحصیلی هم ارائه می‌دهد و آن‌ها را در مراحل مختلف مانند کنکور و انتخاب رشته یاری می‌کند. خط دیگر، خط خانواده است که مشاوره پیش از ازدواج، زوج‌درمانی، خانواده‌درمانی و مانند این می‌دهد و به حل مشکلات و تعارض‌ها در این زمینه کمک می‌کند. خط بالینی روی اختلالات روانی مانند اضطراب، استرس، مشکلات خلقی، مشکلات جنسی و مانند این کار می‌کند. خط اعتیاد نیز به افراد و خانواده‌های درگیر با اعتیاد خدمات مشاوره ارائه می‌دهد.

به امید معنای جدید برای زندگی

خرازیان درباره تماس‌هایی که در حوزه خودکشی با ۱۴۸۰ گرفته می‌شود، توضیح می‌دهد: افرادی که با افکار خودکشی درگیر هستند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، در لحظه می‌توانند با مشاوران ما در ۱۴۸۰ تماس بگیرند و اطمینان داشته باشند که این مشاوران در کنار آن‌ها هستند و حمایتشان می‌کنند. اگر فرد افکار خودکشی داشته باشد، مشاور با او همراه می‌شود تا برای او معنای جدید برای زندگی ایجاد کند و او را از اقدام به خودکشی دور کند. اما اگر فرد اقدام به خودکشی کرده باشد، مشاور تا جای ممکن او را پشت خط نگه می‌دارد و سعی می‌کند از او نشانی و شماره تلفن بگیرد تا ضمن حفظ هوشیاری او، طی تماس با مرکز فوریت‌های اجتماعی (۱۲۳)، کارشناسان پیگیر وضعیت فرد خودکشی‌کرده می‌شوند تا او را از خطر مرگ نجات دهند.

وی تأکید می‌کند: در ادامه با فرد قرارداد رفتاری می‌بندیم و از او می‌خواهیم هروقت افکار خودکشی به سراغ او آمدند با کارشناسان ما تماس بگیرد و خدمات مشاوره دریافت کند.

کارشناس مسئول خط ۱۴۸۰ اداره‌کل بهزیستی استان همدان می‌گوید سالانه حدود ۵۰ هزار تماس با ۱۴۸۰ همدان گرفته می‌شود و طبق بازخوردهایی که از شهروندان می‌گیریم، در خیلی از مواقع این خدمات مشاوره‌ای موفق و در شرایط دشوار یاری‌رسان شهروندان بوده‌اند.

مزایا و محدودیت‌ها

ارائه خدمات از طریق تلفن به افراد دچار مشکل در مراجعه به مراکز حضوری، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق ارائه اطلاعات و آگاهی، کمک به تماس‌گیرنده در تصمیم‌گیری و انتخاب راه‌حل مناسب، کمک به تماس‌گیرنده برای شناخت توانایی‌های خود، تغییر نگرش و کاهش یا رفع مشکلات، آشناکردن تماس‌گیرنده با اصول و فرآیند مشاوره و درمان و نتایج آن و ارجاع موارد خاص به خدمات حضوری از اهداف مشاوره و مداخله تلفنی به شمار می‌رود.

ناشناس‌ماندن مداخله‌گر و تماس‌گیرنده و همچنین دسترسی به مداخله‌گر در هر مکان و زمان از جمله مزایای چنین مشاوره‌هایی است. سرعت در برقراری ارتباط و احساس امنیت بیشتر در بیان عواطف و احساسات و همچنین صرفه‌جویی مالی و زمانی را نیز باید به این موارد اضافه کرد.

این نوع مشاوره محدودیت‌هایی هم دارد: راهنمایی یا مداخله سطحی به جای مشاوره یا درمان و همچنین مشکل در پیگیری وضعیت بهبود تماس‌گیرنده از محدودیت‌های مشاوره‌های تلفنی به شمار می‌رود. مشاوره نشانه‌های غیرکلامی را از دست می‌دهد و گاه در صورت بروز مشکلات فنی قطع ارتباط اتفاق می‌افتد.

درباره خطوط یاری تلفنی

خطوط یاری تلفنی، خدمات برپایه تلفن هستند که در قلمروهای گسترده‌ای به‌خصوص حوزه‌های مربوط به سلامت و بهداشت، قانون، مسائل مالی، بهداشت روانی، روابط بین فردی، اشکال مختلف اعتیاد و فناوری رایانه‌ای به تماس‌گیرندگان، کمک، پند و اندرز، یا حمایت، ارائه می‌کنند.

خدمات تلفنی بیش از نیم قرن سابقه موجودیت دارد. یکی از قدیمی‌ترین خدمات تلفنی، «ساماریتنز» است که در انگلستان خدمات مشاوره در بحران‌های عاطفی را ارائه می‌دهد. اما از دهه ۱۹۷۰ بود که خطوط یاری تلفنی فراتر از حوزه‌های تثبیت‌شده مداخله در بحران، تنوع و گسترش پیدا کردند. تا دهه ۱۹۸۰ تعداد و تنوع خطوط یاری به سرعت رشد کردند و این رشد هنوز ادامه دارد. در حال حاضر در انگلیس بیش از ۱۵۰۰ خط یاری فعال است. در آمریکا از دهه ۱۹۹۰، بیش از ۵ میلیون شغل در خدمات یاری تلفنی ایجاد شده است.

خط یاری ساماریتنز که در انگلیس خدمات مشاوره در بحران روان‌شناختی ارائه می‌دهد، در حال حاضر ۵/۲ میلیون تماس در سال دریافت می‌کند. خطوط کمکی در زمینه‌های مختلف طبی از جمله بیماری‌های قلبی، تنفسی، آلرژی، ویروسی، ایدز وهپاتیت و سرطان و زمینه‌های عاطفی و هیجانی مانند پیشگیری از خودکشی، اعتیاد، طلاق، مشکلات زناشویی، کودک‌آزاری و خشونت خانگی خدمات فراهم می‌آورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.