آزادسازی حریم رودخانه گنجنامه مهم‌تر از جاده برگشت گنجنامه

0

*حسین زندی

*سردبیر

موضوع جاده برگشت گنجنامه چند سالی است در بین مسئولان مطرح شده و برخی نمایندگان و مدیران استانی آن را به صورت جدی پیگیری می‌کنند. این طرح ناپخته و ناقص مخالفان بسیاری دارد؛ فعالان محیط زیست طرفداران گردشگری پایدار، دلسوزان شهر و بسیاری از باغداران و ذی‌نفعان دره گنج‌نامه با آن مخالفند و دلایل کافی نیز برای ابراز مخالفت با پیشنهادها و طرح‌های ارائه شده دارند.

شاید دوست بدارید :

یکی از طرح‌ها این است که ضلع شرقی دره عباس آباد صخر‌ه‌برداری شده و جاده‌ای از تاریک‌دره تا عباس‌آباد کشیده شود که در ادوار گذشته بخشی از تپه عباس‌آباد را به همین منظور تراشیده‌اند و زخمی کرده‌اند اما هزینه سرسام‌آور صخره‌برداری اجازه ادامه کار را به آنان نداده است. پیشنهاد دیگر این است که مسیر موجود درون دره را تعریض کرده و از دل باغ‌ها، جاده‌ای از تاریک‌دره تا عباس‌آباد احداث شود.

مخالفان در طرح اولیه موضوع ریزش صخره و بهمن‌خیز بودن و نابودی اکوسیستم را مطرح می‌کنند و در طرح دوم نابودی باغ‌های عباس‌آباد و دلایل دیگری از جمله ظرفیت برد نیز مطرح می‌شود.

اما پیشنهاد دیگری که سابقه کمتری دارد، این است که پس از آزادسازی حریم رودخانه گنجنامه با ساماندهی دوطرف رودخانه پیاده‌راهی ایجاد شود تا مردم به راحتی از این فضا برای ورزش و تفریح استفاده کنند که اتفاقاً نه تنها فعالان محیط زیست که بیشتر باغ‌داران و شهروندان نیز با آن موافق هستند.

به نظر می‌رسد، ساماندهی حریم رودخانه گنجنامه و ایجاد فضای پیاده‌رو می‌تواند جایگزین مناسبی برای جاده برگشت گنجنامه باشد. مدتی است مسئولان استانی و شهری از پیاده محور بودن معابر صحبت می‌کنند و این بهترین آزمون در حوزه پیاده محوری است، تا نشان دهند به حرفی که زده‌اند اعتقاد دارند. با این اقدام می‌تواند بخشی از اتومبیل‌ها را از دامنه الوند حذف کنند. این گوی و این میدان!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.