اداره فرهنگ و ارشاد با رسانه‌ها همدل نیست

0

*محمدرضا غلامی

*سردبیر نشریه آوای الوند

روند نزولی جریان رسانه‌ای در استان نگران‌کننده است. اتفاقی که ساختار سابقه فعالیت ارزشمند و برجسته مطبوعات استان را با چالش مواجه کرده است.

اگر علل این مشکل را در سه محور مخاطبان رسانه و دولت تقسیم کنیم، بی‌شک سهم دولت بسیار بالاست. مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و نبود اقدامات فرهنگی بنیادین مسئولان فرهنگی و نیز نبود حمایت جدی دولت از رسانه‌ها در دوره‌های بحران مخاطب باعث شده است تا رسانه‌ها نتوانند ظرفیت‌های کمی و کیفی خود را برای جذب ذائقه همیشه در حال تغییر مخاطبان بالاتر ببرند.

شاید دوست بدارید :

معتقدم افزایش سواد رسانه‌ای و بهره‌گیری تخصصی این حوزه در ظرفیت‌های بی‌بدیل فضای مجازی می‌تواند این روند را تا حدی ترمیم کند.

طی سال‌های اخیر اداره فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی و ناظر فعالیت‌های رسانه‌ای نتوانسته به وظیفه همدلی و همسویی خود با رسانه‌ها خوب عمل کند؛ از رعایت‌نکردن عدالت در توزیع آگهی‌های ثبتی تا حضورنداشتن و بازدید از دفاتر رسانه‌ها که نشان از بی‌انگیزگی مدیریت این بخش در استان بوده است. روزهایی که رسانه‌ها به ویژه مکتوب با مشکلات ایام کرونا و محدودیت‌های اطلاع‌رسانی و اقتصاد رسانه‌ای مواجه بوده است.

حمایت‌های تسهیلاتی که باید از هفت خان عبور کرد و بیمه بیکاری آسیب‌زا به جریان قلم و نگه‌داشتن مخاطبان و بسیاری از مشکلات معیشتی رسانه‌ای دیگر همه و همه نشان از عمق چالش‌های پیش رو و ضعف رسانه‌ای در استان است.

همان‌طور که می‌دانیم نقش رسانه در توسعه پایدار برجسته و مشخص است. بنابراین بی‌توجهی به حوزه فرهنگ و ارشاد به این بخش لطمات اقتصادی و آگاهی رسانه حتی فرهنگی به ساختار زندگی اجتماعی وارد کرده است.

بازتعریف بسته حمایتی محلی، برگزاری نشست‌های تخصصی آسیب‌شناسی جریان رسانه در استان، بازدید مسئولان از روند فعالیت دفاتر رسانه‌ها و مشکلات پیش روی آنان، برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری نوین، همکاری در تأمین دفتر فعالت رسانه‌ها و تدبیر در همکاری مضاعف نهادهای دولتی در کنار تلاش هر رسانه برای اعتمادسازی و جذب مخاطب از راهکارهای مهم مانع‌زدایی توسعه و ارتقای جایگاه رسانه‌های استان در عصر کنونی به ویژه ایام کرونا به شمار می‌رود. رسانه‌هایی که با مشکلات فراوانی در تولید محتوای خبری خوب و مباحث بهداشتی توزیع نشریات در ایام کرونایی مواجه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.