اعتراض به وعده‌های پوشالی

آب در همدان هنوز جیره‌بندی است

مدیران همدان ۵۰ روز است که وعده آب به همدان می‌دهند، اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است و وعده‌ها، یکی پس از دیگری دروغ و توخالی از آب درمی‌آیند. اعتراض‌ها هم به دشمن و کشورهای بیگانه می‌رسد. طبق رسالتمان، باز هم به موضوع بی‌آبی می‌پردازیم.

0

*مدیر روابط عمومی آبفای استان:

*خستی برای توزیع آب تولیدشده نداریم

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

محال است به شهروندان کشورهای دیگر بگویید آب یک شهر ناگهان قطع شد و تا ۲۴ ساعت قبل از آن درباره این موضوع اطلاع‌رسانی نشده بود، حرف شما را بپذیرند. حالا اگر به همین افراد بگویید همدان ۵۰ روز است که آب ندارد و بیشتر این ۵۰ روز را هم گرم‌ترین روزهای سال تشکیل می‌دهند، احتمالا نسبت‌های عجیب‌وغریبی بدهند، اما انگار همدانی‌ها عادت کرده‌اند به لطف مدیران نامدیر و بی‌تدبیر خود، همه این روزها را به چشم خود ببینند و اگر هم اعتراض کنند، به کشورهای بیگانه و دشمن و این‌جور چیزها وصل شوند و خیلی‌هایشان هم بازداشت شوند و در نهایت سکوت اختیار کنند.

همدان آب ندارد و وعده‌های توخالی مدیرانش هم هر روز انقضای خود را از دست می‌دهند و هیچ‌کس پاسخ‌گوی استیصال شهروندان نیست که بالاخره کی قرار است این روزهای جهنمی پایان یابد؟

آب که نیست، هیچ، هر روز اطلاعیه‌های عجیب و غریب شرکت‌های آب‌منطقه‌ای و آبفا هم روی اعصاب مردم است و این شهروندان نمی‌دانند پیامک‌های نیمه‌شبی که ۲۴ ساعت بعد تکذیب و توجیه می‌شوند را کجای دلشان بگذارند؟

فاطمه کاظمی- روزنامه‌نگار
فاطمه کاظمی- روزنامه‌نگار

قطعی‌ها طبق برنامه

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان به همدان‌نامه می‌گوید: جیره‌بندی آب در مناطق براساس برنامه قبلی است و هیچ تغییری نداشته است. اگر اتفاق جدیدی بیفتد و ساعات جیره‌بندی کاهش پیدا کند، حتما در اطلاعیه‌ای جدید برای رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا به دست شهروندان برسد.

به «حمید عزیزی» می‌گویم شهروندان معتقدند ساعات قطعی بعضی مناطق کمتر یا بیشتر از مناطق دیگر است و درواقع عدالت رعایت نمی‌شود که توضیح می‌دهد: از آن‌جایی‌که از قبل هزار لیتر در ثانیه آب را در مناطق شرقی شهر از دست داده‌ایم، مشکلات ما در توزیع آب در این مناطق بیشتر است، چون با توجه به امکانات شبکه، آب به مناطق شرقی انتقال داده می‌شود و با محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی همراه است. با این وجود همه تلاش شرکت آب‌منطقه‌ای و آبفا این است که آب را به مناطق شرقی برسانیم. راه‌اندازی خط بای‌پس نیز در این راستا بود تا اگر آب از تالوار و روستاهای آق‌حصار و خالق‌وردی رسید، به سمت شرق شهر هدایت شود.

وی تأکید می‌کند: آب مناطق شرقی از سد اکباتان تأمین می‌شد و ۷۰۰ لیتر در ثانیه از تصفیه‌خانه شهرک بهشتی و ۳۰۰ لیتر در ثانیه از سد اکباتان آب از دست داده است و حالا آب از غرب به شرق منتقل می‌شود.

اطلاعیه‌های زوری

عزیزی با بیان این‌که تعداد ساعاتی که آب مناطق وصل است، طبق همان برنامه قبلی است و چیزی تغییر نکرده، توضیح می‌دهد: مگر این‌که حادثه‌ای اتفاق بیفتد و خطی بشکند، وگرنه معمولا طبق برنامه پیش رفته‌ایم و مشکل خاصی برای پیش‌رفتن طبق برنامه نداریم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان همدان درباره اطلاعیه‌ها و پیامک‌های گاه و بیگاهی که از طریق این شرکت برای شهروندان ارسال یا در رسانه‌ها منتشر می‌شود و حوصله شهروندان را سر می‌برد، نیز توضیح می‌دهد: ما ملزم به اطلاع‌رسانی هستیم. اگر حادثه‌ای اتفاق می‌افتد یا شرایط خاصی ایجاد می‌شود، برنامه قطعی که از قبل اعلام شده و فصل مشترک شرکت آبفا و شهروندان است را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین از این برنامه فاصله می‌گیریم، باید به اطلاع شهروندان برسانیم تا آن‌ها هم طبق برنامه جدید پیش بروند. هرچند می‌دانیم شاید این اطلاع‌رسانی‌ها خوشایند شهروندان نباشد و وجهه خوبی نداشته باشد و بالاخره شهروندان متوجه می‌شوند که بحران بی‌آبی پیچیده‌تر شده است، اما چاره‌ای جز اطلاع‌رسانی نیست.

بازهم امیدواری

عزیزی در پاسخ به این سوال که همدان چه زمانی در حوزه آب به وضعیت پایدار می‌رسد، می‌گوید: این سوال را باید همکاران ما در شرکت آب‌منطقه‌ای پاسخ بدهند، اما توجه داشته باشید ما هیچ خستی در توزیع آب تولیدشده نداریم. فعلا توزیع آب از طریق شبکه اتفاق می‌افتد و امکان توزیع آب از مخازن و خطوط بین مخازن وجود ندارد. توزیع آب از طریق شبکه مشکلات خاص خود را دارد، اما ما منتظر هستیم تا در روزهای آینده خبر خوب به شهروندان برسد و آبی که قول آن داده شده، به دست شهروندان برسد.

همدان آب ندارد، اینترنت ندارد، اعصاب شهروندان خرد است و بهتر از این نمی‌توان به شعور آن‌ها توهین کرد که اگر به این شرایط اعتراض کنند، دشمن و اغتشاشگر مورد خطاب قرار گیرند، اما واقعیت این است که چنین وضعیتی حتی در کشورهای درجه چندم آفریقایی هم چنین شرایطی عادی نیست، چه برسد به کشوری که خود را قدرت اول منطقه می‌داند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.