اهالی موسیقی همدل نیستند

گفت‌و‌گو با «مصطفی رشیدی‌مطلق» موسیقیدان و نوازنده و سرپرست گروه موسیقی آئین

رشیدی‌مطلق: اغلب مشکلات از نبودن این همدلی‌هاست. صرف همکاربودن و هم‌صنف‌بودن هنرمندان موسیقی کافی نیست و باید همه هنرمندان موسیقی همدان در تعامل با هم باشند تا اتفاقات بهتری بیفتد.

0

*علی پاشا رجبلو

*مدرس موسیقی

مصطفی رشیدی مطلق  از هنرمندان بااخلاق موسیقی و متولد ۲۸ فروردین ۱۳۶۶ در همدان است. ساز اصلی او تنبور است و به سازهایی چون دف و دیوان نیز تسلط دارد. سرپرست  گروه موسیقی آئین و مدیر آموزشگاه موسیقی آئین همدان و عضو هیئت مدیره انجمن موسیقی استان نیز هست. وی اجراهای بسیاری با گروه‌های موسیقی و یا به صورت تکنوازی را در کارنامه هنری خود دارد. همچنین با گروه آئین کنسرت‌هایی را در شهر همدان، تهران و جشنواره‌های داخلی و خارجی برگزار کرده است. آخرین فعالیت موسیقایی وی با گروه آئین حضور در جشنواره موسیقی «جشن نوروز» کشور  قرقیزستان در نوروز ۱۴۰۲ است. به همین بهانه به گفت‌وگویی با وی نشستیم .

  • گروه آئین به سرپرستی شما در جشنواره «جشن نوروز قرقیزستان» در فروردین امسال حضور داشت. در این خصوص توضیح دهید.

همان‌طور که می‌دانید گروه آئین در چند سال گذشته، در چند جشنواره و فستیوال موسیقی خارج از کشور شرکت کرده است و به همین علت، این گروه موسیقی در این برنامه‌ها شناخته‌شده و از ما برای شرکت در این جشن و مراسم ملی نوروزی آن کشور دعوت به‌عمل آمد. همراهان من در این برنامه هنرمندان «مصطفی آزادی‌مقتدر»، «فرشاد فراهانی» و «سید اسحاق صادقی» بودند.

  • در قرقیزستان و این جشن چه اجراهایی داشتید؟

همان‌طور که می‌دانید قرقیزستان از کشورهای جداشده شوروی سابق است. مردم این کشور ب‌مانند کشور ما در هر بهار به استقبال نوروز می‌روند و جشن ملی نوروز را طی مراسمی برگزار می‌کنند. گروه آئین نیز با دو اجرای موسیقی در تئاتر ملی درام قرقیزستان و در دانشگاه عربایف بیشکک در این جشن شرکت کرد.

  • از دیگر فعالیت‌های شما در سال گذشته تأسیس آموزشگاه موسیقی آئین بود. آیا از آموزشگاه‌داری رضایت دارید؟

به‌طور کلی تأسیس آموزشگاه موسیقی نه برای بنده، بلکه برای دیگر دوستان آموزشگاه‌دار، هیچ توجیه اقتصادی ندارد، اما اگر از نگاه عشق و علاقه به موسیقی به موضوع نگاه کنیم که سال‌ها در فراگیری آن تلاش کرده‌ایم، و از سویی از جان و دل به آن عشق می‌ورزیم، مشتاق آنیم که در انتقال داشته‌ها و تجربیات در این زمینه، به دیگران فعال باشیم.

  • ظاهرا با این شرایط هیچ حمایتی آموزشگاهی از سوی متولیان فرهنگی وجود ندارد. آیا هیچ اراده‌ای از سوی مدیران آموزشگاه‌های موسیقی وجود ندارد که مطالبات خود را در قالب یک تشکل صنفی بیان کنند؟

باید عرض کنم که خارج از چهارچوب‌ها و اساسنامه‌های تصویب‌شده برای آموزشگاه موسیقی، اتفاق جدی و یا تأثیرگذاری در همدلی و طرح مشکلات وجود ندارد. ما (انجمن موسیقی استان) بارها از مدیران آموزشگاهی برای ایجاد یک همدلی و اتحاد در بیان مطالبات خود، دعوت کرده‌ایم، اما بازخوردها خیلی مناسب نیست. انجمن جلسه‌ای تخصصی برای مدیران آموزشگاهی با حضور دکتر عرفانی برگزار کرد که متأسفانه نیمی از مدیران در این جلسه شرکت نکردند .

  • تجربه و دستاوردهای خود رادر یک سال آموزشگاه‌داری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده هیچ‌گونه تبلیغاتی در معرفی آموزشگاه موسیقی آئین نداشتم. بیشتر ورودی‌ها به این آموزشگاه نتیجه شناخت از فعالیت‌های چند دهه اخیر و شناخت از خودم بوده است. در این میان دوستانی نیز لطف کرده و در معرفی این آموزشگاه همیاری کرده‌اند، اما به‌طور کلی اغلب ثبت‌نام‌کنندگان و هنرجویان موسیقی براساس شناخت فردی از خودم به این آموزشگاه آمده‌اند. به‌طور کلی مشکلاتی وجود دارد: اجاره محل آموزشگاه، دغدغه پرداخت حقوق مدرسان و هزینه‌های جانبی آموزشگاه و مانند این. در نهایت همان‌طور که گفتم این عشق و علاقه است که باعث شده این آموزشگاه را فعال و زنده و پویا نگه دارم .

  • در انتخاب مدرس به کارت صلاحیت‌ها توجه دارید؟

همه مدرسان این آموزشگاه کارت صلاحیت دارند که خواست اداره فرهنگ و ارشاد است. از سویی بسیاری از مدرسان کارت صلاحیت ندارند و در آموزشگاه‌های موسیقی به تدریس مشغول هستند. اغلب این مدرسان این آزمون‌ها را قبول ندارند که به نظر بنده باید این مدرسان در این آزمون‌ها شرکت کنند. هرچند می‌توان به نحوه آزمون‌ها نقد نیز داشت .

  • به نظر شما اگر این آزمون‌ها به‌وسیله استادان و مدرسان موسیقی همدان انجام شود، نتیجه بهتر نمی‌شود؟ با توجه به این‌که شناخت کافی از این هنرمندان را دارند…

در این خصوص هم ممکن است همان مشکلات وجود داشته باشد. ممکن است باز عده‌ای به کسانی که آزمون را برگزار می‌کنند، نقدهایی داشته باشند .

  • وضعیت موسیقی در همدان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ وضعیت گروه آئین در میان چگونه است؟

با توجه به فعالیت‌های گروه آئین در سال‌های اخیر، از عملکرد گروه رضایت دارم. یک همدلی و دوستی در گروه وجود دارد که به کیفیت کار کمک می‌کند. اغلب مشکلات از نبودن این همدلی‌هاست. صرف همکاربودن و هم‌صنف‌بودن هنرمندان موسیقی کافی نیست و باید همه هنرمندان موسیقی همدان در تعامل با هم باشند تا اتفاقات بهتری بیفتد.

  • ورودی جوانان علاقه‌مند به موسیقی به آموزشگاه‌ها را چگونه می‌بینید؟

سن استقبال ورود به آموزشگاه‌ها پائین آمده است. جوانان و نوجوانان بسیاری حتی با تشویق خانواده‌ها برای ثبت‌نام مراجعه می‌کنند .

  • چه سازهایی بیشتر مورد نظر این قشر اجتماعی است؟ سازهای ایرانی و یا غربی؟

گرایش‌ها به سازهایی چون گیتار بیشتر است. مدرسان ما هرکدام در هفته یک روز کلاس سازهای ایرانی را دارند، این در حالی است که معلم گیتار ما سه روز در هفته کلاس برگزار می‌کند. سازهایی چون ویلون و پیانو نیز اخیرا مورد توجه است .

  • و سازهای مقامی چون تنبور؟

این سازها هم جایگاه و مخاطب خودشان را همیشه داشته و خوشبختانه مورد توجه هستند .

  • چشم‌انداز موسیقی را در همدان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بنده خیلی خوش‌بین هستم و امیدوارم که موسیقی در همدان رشد کند، آن عشق و علاقه گذشته که برای فراگیری موسیقی وجود داشت، متأسفانه امروز وجود ندارد . انتظار ما این است که حداقل خروجی این آموزش‌ها به گونه‌ای باشد که هم عشق و علاقه را به هنر موسیقی بیشتر کند و هم افرادی با توانایی‌های مناسب در اجرای موسیقی، خروجی آموزشگاه‌های موسیقی باشد  .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.