اُمیکرون کودکان سرماخوردگی نیست

0

*نصرالله پزشکی

*فعال حقوق کودکان

از شروع همه‌گیری کووید، اگر نکته مثبتی برای آن وجود داشت، مصونیت کودکان از بیماری شدید بود. در اطلاعات اولیه تعداد بسیار کمی از کودکان در مقایسه با بزرگسالان به بیماری شدید یا حتی خفیف مبتلا می‌شدند. این وضعیت در سویه‌ها و اوج‌های بیماری اشکال متفاوتی به خود گرفت، اما به نظر می‌رسد این جنبه امیدوارکننده همه‌گیری، در حال کمرنگ‌شدن و حتی محو شدن باشد. تعداد کودکان بستری‌شده با سویه اٌمیکرون در هفته‌های اخیردر جهان به شدت افزایش یافته است و این نگرانی را ایجاد کرده که آخرین نسخه ویروس کرونا ممکن است تهدید بیشتری برای کودکان باشد.

کشورهایی که در معرض شیوع بالای نوع اٌمیکرون قرار دارند، رکورد بالای تعداد بستری شدن کودکان را ثبت کرده‌اند که فشارها بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را به شدت افزایش داده است. پذیرش کودکان در فرانسه تقریباً شش برابر بیشتر از بالاترین میزان قبلی در تابستان گذشته است. نرخ ابتلا در بین کودکان زیر ۵ سال انگلیسی بیش از سه برابر بیشتر از اوج زمستان سال گذشته است. روزانه حدود ۸۰ کودک زیر ۵ سال در انگلیس در بیمارستان بستری می‌شوند که در مقایسه با رکورد قبلی ۲۴ نفر در تابستان گذشته افزایش یافته است. بر اساس جدیدترین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، روزانه به طور متوسط ۸۸۱ کودک زیر ۱۷ سال مبتلا به کووید در سراسر این کشور در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. میزان بستری‌شدن کودکان زیر پنج سال که متأسفانه هنوز واجد شرایط دریافت واکسن کووید نیستند، به دو تا چهار برابر اوج قبلی افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند جهش در بستری‌شدن کودکان در بیمارستان به احتمال زیاد نتیجه عوامل مختلفی است. ماهیت مسری‌تر اٌمیکرون و واکسینه‌نشدن کودکان از مهم‌ترین عوامل است. یکی دیگر از علل ممکن است تمایل این نوع برای درگیرکردن راه‌های هوایی کوچکتر بالای ریه‌ها باشد. این تمایل ویروس به درگیری راه‌های هوایی کوچک‌تر به ویژه در شیرخواران می‌تواند بسیار خطرناک باشد، چراکه افزایش مقاومت راه‌های هوایی نسبت عکس با توان چهارم کاهش قطر دارد؛ به طور مثال اگر به علت التهاب و ترشحات ناشی از آن قطر راه هوایی نصف شود که در شیرخواران به علت باریک بودن راه‌های هوایی این اتفاق به سرعت می‌افتد، مقاومت در مقابل عبور هوا شانزده برابر می‌شود که  در کودکان کوچک سریعا باعث انسداد می‌شود. این مشکل می‌تواند اشغال سریع تخت‌های بخش‌های مراقبت‌های ویژه کودکان را در پی داشته باشد.

مشکلات دیگری که کرونا در بین کودکان ایجاد می‌کند در مرحله دوم این بیماری است که تقریباً دو تا شش هفته بعد و حتی به ندرت زیر دو هفته یا بعد از شش هفته تا سه ماه از زمان ابتلا به ویروس کووید ۱۹ ممکن است، مشاهده ‌شود. علائم مرحله دوم بیماری کرونا در بین کودکان بیشتر به صورت تب‌های بالا و طولانی‌مدت، شیوع اسهال و استفراغ همراه ضایعات پوستی، قرمزی چشم، علائم عصبی به صورت خواب آلودگی، سردردهای شدید و سرگیجه، ضعف و بی‌حالی است که با مشاهده آن‌ها باید والدین برای درمان کودکان به پزشک مراجعه کنند. خطر بیماری کرونای حاد برای کودکان این است که به ندرت بیماری سریع پیشرفت می‌کند و منجر به درگیری قلبی و ریوی  به صورت بروز کاهش فشار خون و تنگی نفس و اختلال سیستم‌های دیگر بدن مانند نارسایی کبد و کلیه می‌شود.

راهکار پیشگیری از بروز این عوارض در بین کودکان تنها و تنها اقدامات پیشگیرانه همیشگی، اجتناب از حضور در مکان‌های پرجمعیت و دورهمی‌های خانوادگی، جدایی کامل از والدین مبتلا، زدن ماسک در کودکان بالای دو سال و رعایت فاصله اجتماعی در همه کودکان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.