بررسی روش‌های مهم در کاهش مصرف سوخت خودرو

0

*الهه عبدالملکی

*دانشجوی دکترای مهندسی برق

در چند سال اخیر با افزایش  قیمت سوخت در جهان، محدودیت در منابع انرژی و نوسانات قیمت بنزین در ایران، مسئله بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت، یکی از راه‌های مدیریت اقتصاد خانواده‌هاست و ایران هم یکی از کشورهای پرمصرف از این نظر است. پس می‌تواند نسبتا در کم کردن مخارج زندگی تأثیرگذار باشد. همچنین در  فصول سرد سال به ویژه در زمستان همدان نیز نگرانی‌ها در مورد کاهش مصرف سوخت در زمستان به دلیل آب و هوای آن افزایش می‌یابد و این اتفاق باعث شده شرکت‌های خودروسازی در دنیا به سمت ساخت خودروهای برقی و هیبریدی بروند. تحقیقات و پژوهش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که ترفندهای رانندگی در خودروهای بنزینی می‌تواند تا مقدار قابل توجهی مصرف سوخت را کاهش دهد. همه این عوامل دلایل خوبی هستند که راهکارهای اصولی و ساده­‌ای جهت کاهش مصرف سوخت خودروها را بدانیم و بتوانیم به راحتی با صرف کمترین زمان و هزینه در مصرف سوخت خودروی خود صرفه‌جویی کنیم.
عوامل مختلفی در کاهش یا افزایش مصرف سوخت تاثیر دارند؛ که تنها به نحوه رانندگی و نگهداری از خودرو مربوط می‌شود. در ادامه چند مورد مهم را بررسی می‌کنیم که شامل:

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

باد لاستیک‌ها را به صورت دوره‌ای چک کنید و حتما دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید و لاستیک‌های خود را بر روی فشار بهینه تنظیم کنید. به ویژه در فصل زمستان همدان هوای سرد باعث کاهش فشار باد لاستیک‌ها می­شود. میزان سائیدگی سطح تایر، نوع عاج و پهنای لاستیک‌ها، به گونه‌ای  در کاهش مصرف سوخت موثر هستند.

خودداری از نگه‌داشتن ترمز حین رانندگی

بهتر است با سرعت یکسان رانندگی کنید و از فشار شدید روی پدال گاز خودداری کنید. با حرکت از حالت متوقف به حالت شتاب، مقدار زیادی سوخت مصرف می‌شود. تغییر ناگهانی موجب مصرف سوخت بیشتری می‌شود و همچنین آسیب به سیستم ترمز نیز موجب افزایش هزینه‌های مصرفی فرد می‌شود و رانندگی با سرعت ثابت یکی از موثرترین عوامل برای کاهش مصرف سوخت است

زمان طولانی برای گرم‌کردن ممنوع

در وسایل نقلیه مدرن که به سیستم تزریق سوخت متکی هستند، نیاز به گرم کردن موتور خودرو نیست زیرا طراحی اتومبیل‌های جدید به شیوه‌ای است که در هوای سرد بلافاصله می‌تواند حرکت کند و بیشتر از ۳۰ ثانیه توقف نکنید.

بررسی در باک

ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش کاهش مصرف سوخت، مطمئن شدن از سالم‌بودن درپوش باک بنزین است. خودرو بدون در باک بنزین یا با در باک معیوب باعث افزایش مصرف سوخت و آسیب رسیدن به محیط زیست می‌شود.

استفاده از روغن موتور مرغوب

تعویض روغن موتور مداوم و تنظیم به موقع و استاندارد علاوه بر کاهش مصرف سوخت، بازدهی موتور را افزایش می‌دهد و باعث کاهش دو درصد مصرف سوخت می‌شود. نکته مهم این‌که کاهش مصرف سوخت در زمستان نیز تأثیر بسیاری دارد.

حداقل استفاده از کولر

استفاده از کولر مصرف سوخت خودرو را افزایش خواهد داد، تا جایی که امکان دارد در سرعت‌های پائین  کولر را روشن نکنید و به جای ‌آن شیشه‌ها را پائین بکشید مگر وقتی که سرعتی بیشتر از سرعت آرام دارید. در بزرگراه‌ها به دلیل سرعت بالا بیشتر از کولر، افزایش مصرف سوخت خودرو را در پی دارد.

تعویض به موقع فیلتر هوا

در بازه‌های زمانی مختلف، فیلتر هوا را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. زیرا فیلتر هوای کثیف مانع از ورود جریان هوا به موتور و موجب سوزاندن بنزین بیشتری می شود.

کم وزن کردن خودرو

کاهش وزن خودرو رابطه مستقیمی با کاهش سوخت مصرفی دارد؛ زیرا در این صورت خودرو به قدرت کمتری جهت حرکت نیاز دارد. پس سعی کنید از گذاشتن وسایل غیرضروری در صندوق عقب و باربند خودرو اجتناب کنید.

استفاده از کروز کنترل

با افزایش سرعت خودرو و ترمز ناگهانی گرفتن موجب مصرف بیشتر سوخت می‌شود، پس استفاده از کروزکنترل به دلیل تنظیم پدال گاز روی سرعت مشخص و ثابت نگه‌داشتن دور موتور در خودرو موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.

ریمپ

جدیدترین راه کاهش مصرف سوخت، بهینه‌سازی برنامه‌نویسی کامپیوتر خودرو (ریمپ) است که می‌تواند با توجه به ناحیه کاری موتور در زمان‌هائی که در شهر یا اتوبان رانندگی می‌کنید مصرف سوخت را کاهش دهد و در حالت شتاب‌گیری میزان سوخت و جرقه را افزایش دهد که منجر به افزایش شود و همچنین مصرف سوخت خودرو را به میزان  ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.

با رعایت نکات گفته شده شاهد کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری در خودرو می‌شویم و همچنین مسئله حفظ منابع ملی و محیط زیست از مهم‌ترین بحران و دغدغه‌های روز دنیاست. پس توجه به کاهش هزینه‌های جانبی و مسئله کاهش مصرف سوخت در اولویتمان باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.