شهردار همدان در گفت‌وگو با همدان‌نامه:
به پروژه‌های بزرگ فکر می‌کنم

حسینی: درباره قنوات به خصوص قنات قاسم‌آباد هم برای پشت ورزشگاه شش هزار نفری طرح‌هایی داده شده که با فضای پیرامونی که دارد، به یک منطقه گردشگری تبدیل شود. به نظرم بهتر است در اتاق مشترک شهرداری و میراث فرهنگی درباره قنات قاسم‌آباد برنامه‌ریزی شود. اعتقاد دارم این قنات به عنوان یک ظرفیت گردشگری بی‌نظیر مورد استقبال شهروندان و گردشگران قرار خواهد گرفت.

0

*حسین زندی

*خبرنگار

چیزی که خیلی از خبرنگاران و کارشناسان درباره آن صحبت می‌کنند، این است که با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید، شهر به خواب عمیقی فرو رفته و پروژه‌ها و طرح‌ها معطل بر روی زمین مانده‌اند. «سید مسعود حسینی» شهردار همدان ساعتی مهمان ما شد و در این‌باره برای ما توضیح داد. وی معتقد است اتفاقا پروژه‌های بزرگی در شهر در حال اجراست و طرح‌های زیادی هم در دست اقدام است. گفت‌وگوی ما را می‌خوانید.

  • شانسی که ما آورده‌ایم، این بوده که هنوز در دوره شهرداری شما، تخریب آثار تاریخی صورت نگرفته، اما اتفاق مثبتی هم به غیر از جداره‌سازی‌های پیاده‌راه بوعلی، در این حوزه نیفتاده است. شما برنامه مهمی برای حفظ بافت تاریخی شهر دارید؟

معتقدم اول باید میراث فرهنگی را بفهمیم. دنیا به سمت سودمحوری می‌رود و همین مقوله بزرگترین خطر برای آثار تاریخی است. برخی شهروندان برای کسب سود بیشتر اقدام به تخریب خانه‌های تاریخی می‌کنند، در مقابل من و شما معتقدیم هرکدام از این خانه‌ها، بخشی از هویت تاریخی این شهر محسوب می‌شوند و باید آن‌ها را حفظ کنیم. روزی می‌رسد که خیلی هم دور نیست، در همدان، خانه‌های قدیمی و تاریخی حکم عتیقه پیدا می‌کنند و کسی نمی‌تواند بر روی آن‌ها قیمت بگذارد و باید این را به شهروندان فهماند و در کنار آن به دنبال افزایش ارزش افزوده املاک آن‌ها بود.

بازار همدان کم از الوند ندارد. استان‌های همجوار ده درصد این ظرفیت را ندارند، اما ده برابر بیشتر از ما از این ظرفیت استفاده می‌کنند. برای ساماندهی بازار همدان اعتباری در نظر گرفته شده که کم است، اما مهم این است که ما شروع کنیم. گروه‌های تسهیلگر برای این کار طرحی ارائه داده‌اند که قابل دفاع است. معتقدم اگر ما کار را شروع کنیم، کسبه و بازاریان با ما همراه خواهند شد و کار به خوبی پیش خواهد رفت. در بازار مظفریه نیز کسبه با ما همراه شده‌اند تا سر و شکل درستی به آن بدهیم. تصمیم داریم در پیاده‌راه اکباتان یک کار جدی شروع کنیم و در این راه به کمک رسانه نیاز داریم و تا مدیران را برای اهمیت این کار قانع کنند. بافت تجاری اکباتان باید تغییر کند و پای خانواده‌ها به آن‌جا کشانده شود. موضوع راه‌اندازی گذر فرهنگی را هم جدی دنبال می‌کنیم و در مرحله مناقصه هستیم.

  • پس این‌که می‌گویند شهر خوابیده، درست نیست و کارهای بزرگی در حال انجام است…

شأن شهروندان همدان بالاتر از کارهایی است که ما انجام می‌دهیم. از سامانه آسفالت که یک سامانه بی‌نظیر در کشور است، رونمایی کردیم. جزو پنج شهری هستیم که از سامانه شفافیت استفاده می‌کنیم و این باعث طولانی‌شدن روند اداری پروژه‌های عمرانی شده، چراکه پروژه‌ها باید در این سامانه ثبت شوند و شهرهای دیگر نیز آن‌ها را ببینند. برای پروژه‌های سال جاری ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه تصویب شده که ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

  • پروژه‌هایی مانند آسفالت و مانند این‌ها، برنامه‌های روزمره شهرداری محسوب می‌شوند و همیشه هست. به نظرم باید به پروژه‌های بر زمین‌مانده پرداخت. برای مثال ساماندهی روددره‌ها به کجا رسید؟

آزادسازی حریم رودخانه‌ها، پروژه بزرگی است. قبل از عید جلساتی در این زمینه با حضور مسئولان دستگاه قضایی برگزار شده و فکر می‌کنم از مرداد کار آغاز شود. البته متولی این پروژه شهرداری نیست، اما ما اعلام کرده‌ایم در کنار دستگاه‌های دیگر، می‌ایستیم و این کار را انجام می‌دهیم. یک مسیر هشت کیلومتری از گنجنامه تا تپه آمادای (پیسا) داریم. پشت دانشگاه بوعلی که بخشی از رودخانه عباس‌آباد هست را با همکاری دادستانی، شرکت آب‌منطقه‌ای و دانشگاه بوعلی آغاز می‌کنیم. آن منطقه را با کمترین آسیب به محیط زیست آزادسازی خواهیم کرد و به عنوان یک منطقه گردشگری به شهروندان تقدیم خواهیم کرد و اگر بتوانیم دو کیلومتر از پروژه را اجرا کنیم، کار خوبی است.

  • خیلی از باغ‌داران پیگیر هستند که منطقه گنجنامه تا عباس‌آباد آزادسازی شود. چرا از آن منطقه شروع نمی‌کنید؟

این طرح در بودجه دیده شده، اما خب کار، کار دشواری است. با این وجود اعلام کردیم، می‌توانیم هر دو فاز را با هم انجام دهیم. قرار شده در مراحل اولیه، دستگاه‌های دولتی که در آن منطقه باغ دارند، عقب‌نشینی کنند که ارزش افزوده هم ایجاد می‌کند. از هیچ تلاشی برای به سرانجام‌رساندن کار دریغ نخواهیم کرد.

  • تا از موضوع آب خارج نشده‌ایم، کمی هم به موضوع قنات‌های شهر بپردازیم. بر روی بخشی از قنات‌ها کار شده، اما بخش زیادی رها شده است. مانند قنات قاسم‌آباد که به شهر ملحق شد و رهاشده و در حال تخریب است. برای قنات‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

همدان با مشکل آب مواجه است و از طرفی، انتقادهایی به تانکرهایی که برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، وارد است. طی جلسه‌ای که داشتیم، به احیای قنوات به عنوان راه‌حلی برای این دو مشکل پرداخته شد. تصمیم داریم سیستم آبیاری روپوش‌های شهر را مکانیزه کنیم که اگر اتفاق بیفتد، یک کار بی‌نظیر زیرساختی است. هزینه آن بالاست و شاید کمتر شهروندی متوجه انجام این کار شود، هرچند قشر نخبه اهمیت آن را می‌دانند. درباره قنوات به خصوص قنات قاسم‌آباد هم برای پشت ورزشگاه شش هزار نفری طرح‌هایی داده شده که با فضای پیرامونی که دارد، به یک منطقه گردشگری تبدیل شود. به نظرم بهتر است در اتاق مشترک شهرداری و میراث فرهنگی درباره قنات قاسم‌آباد برنامه‌ریزی شود. اعتقاد دارم این قنات به عنوان یک ظرفیت گردشگری بی‌نظیر مورد استقبال شهروندان و گردشگران قرار خواهد گرفت.

  • به نظرم پروژه‌هایی مانند قنات قاسم‌آباد از پروژه‌های اضطراری محسوب می‌شوند، چون رهاشده و مشمول زیان و ضرر هستند. برنامه ضرب‌الاجل برای آن ندارید؟

بله درست است. قنات قاسم‌آباد را در اولویت قرار می‌دهیم.

  • «محمدناصر نیکبخت» استاندار وقت اعلام کرد تپه کاسی‌ها (پیسا) به بوستان تبدیل خواهد شد و «سید سعید شاهرخی» استاندار سابق نیز پیگیری عملیاتی‌شدن آن بود. نمی‌دانم نظر استاندار فعلی درباره این پروژه چیست، اما می‌خواهم بدانم شما چه برنامه‌ای برای این محوطه تاریخی دارید؟ چون معتقدم مدیریت شهری باید برای آن کاری بکند. چون علاوه بر موقعیت جغرافیایی مهمی که دارد، بحث توزیع عادلانه خدمات مطرح است. آن منطقه با آن جمعیت هنوز یک بوستان مناسب ندارد…

این منطقه می‌تواند محور توسعه قرار بگیرد. شاید این کار به ما خیلی ربطی پیدا نکند، اما به دنبال نگاه بلندی که برای توسعه شهر همدان داریم، باید به آن بپردازیم. برای مثال بیمارستان هزار تختخوابی قرار بود در مکانی ساخته شود که ما هم موافق آن نبودیم و پیشنهاد دادیم این بیمارستان در منطقه کم‌برخوردار ساخته شود تا باعث توسعه آن منطقه شود، اما خب موضوع تأمین زمین و کارهای ابتدایی آن، کار دشواری است و شاید تا سه، چهار سال به طول بینجامد. از تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۱، جلسات این پروژه آغاز شده و پیگیر آن هستیم تا این پروژه‌ها در دامنه الوند ساخت نشود. ساخت شهرک سلامت را هم مدنظر داریم. بعد از بیمارستان هزار تختخوابی، پروژه ساخت بوستان کاسی‌ها در اولویت ماست. مذاکراتی هم انجام داده‌ایم و نگاه مدیران استان هم مثبت است. چهار پروژه معبرگشایی در مناطق کم‌برخوردار داریم که پروژه‌های زیرساختی محسوب می‌شوند و طی چند روز آینده آسفالت و تحویل شهروندان داده می‌شوند. جلساتی برای بازآفرینی محلات با بافت‌های فرسوده خواهیم داشت.

  • یکی از مسائلی که درباره مدیریت شهری فعلی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، این است که شهرداری پروژه‌های دوره قبل مانند پل چراغ قرمز را رها کرده است و پروژه‌های مهم کار نمی‌شود. این انتقاد را قبول دارید؟

پروژه پل سردار همدانی از پنج سال پیش آغاز شده و اخیرا مشکلاتی برای آن به وجود آمده بود و کارگاه تعطیل بود و پیمانکار طلب داشت. بدهی‌ها را پرداخت کردیم و کارگاه دوباره فعال شد. در پل غدیر هم همین اتفاق افتاد. فعال‌کردن دوباره کارگاه‌ها انرژی زیادی می‌برد. فکر می‌کنم امسال این پروژه‌ها تمام شوند. پروژه بازار سینا ۱۵ سال طول کشیده، اما طی چند روز آینده به سرانجام خواهد رسید. مذاکراتی برای پارکینگ آقاجانی بیک انجام شده تا مشکلات حقوقی آن رفع شود و طی چند روز آینده پروژه فعال شود. طبق نظر پیمانکار، این پروژه اردیبهشت سال آینده افتتاح خواهد شد، اما ما تلاش می‌کنیم تا بهمن سال جاری به سرانجام برسد. بوستان‌های اکباتان و فخرآباد از جمله پروژه‌های مدیریت قبلی است. به دنبال جذب اعتبارات ملی برای آن‌ها در سفر رئیس جمهور بودیم که این اتفاق نیفتاد. اعتباراتی برای این پروژه‌ها در نظر گرفته‌ایم. درباره طرح‌هایی که ارائه می‌شود باید قانع شویم که به نفع شهر است. برای مثال دیوارکشی که در بوستان صد هکتاری انجام شده، تخریب است و من نتوانستم آن را بپذیرم.

  • برخی معتقدند شهرداری قادر به جذب سرمایه‌گذار نیست و مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد. علت چیست؟

معضل جذب سرمایه‌گذار در ایران هست، در ایران مشکل شدیدتر و در شهر همدان خیلی شدیدتر است. اولا ما باید تعریف درستی از سرمایه‌گذار داشته باشیم و هر کسی را نمی‌توان سرمایه‌گذار نامید. دوما بستر سرمایه‌گذاری باید فراهم شود. مثلا پروژه‌ای هست که زمین آن آماده نبوده، اما ما رفتیم برای آن سرمایه‌گذار آورده‌ایم و تازه حل مشکلات زمین را آغاز کرده‌ایم و در نهایت بعد از چند سال، هیچ نتیجه‌ای نداشته است. سازمان سرمایه‌گذاری استان قابلیت این را دارد که بار استان را به دوش بکشد، اما نیازمند تعامل همه دستگاه‌هاست. یکی از مشکلات بزرگ در شهر همدان، این است که زمین‌های آن مشکلات حقوقی زیادی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.