بیسوادی مدرن
*طاهره عسگری
زگهواره تا گور دانش بجوی…اما متأسفانه دانش و سوادی که این روزها در مدارس میبینیم مخصوصا مدارس غیرانتفاعی رنگ و بویی از به دست آوردن سواد ندارد و گویی فقط دانشآموزان و خانوادهها به دنبال گرفتن نمره هستند، از طرفی هم سایه عوارض ویروس منحوس کرونا به اسم تنبلی و فرسودگی تعلیم و تربیت هنوز در مدارس حس میشود؛ تا جاییکه معلمان و دانشآموزان هنوز هم در حس و حال آموزش مجازی هستند و این عارضهای به نام بیسوادی را چه برای دانشآموزان و چه برای معلمان و خانوادهها به دنبال داشته است.
شیوع کرونا نشان داد همانگونه که مدارس مختلفی درکشور وجود دارند، وضعیت افت تحصیلی نیز در هر مدرسه بسته به اوضاع و احوال آن متفاوت است، اما چیزی که مهم است در حال حاضر در تمام مدارس این بیسوادی در نگاه اول در تمام مدارس به چشم میخورد، اما وقتی دقیقتر میشویم، میبینیم در مدارس غیرانتفاعی برای پوشاندن این زخم از روش نمرهدادنهای غیرواقعی به دانشآموزان بیشتر استفاده میشود؛ چیزی که میتواند در آینده جامعه را به وحشتناکترین و پائینترین سطح سواد سوق میدهد، اکنون هم اگر بین نسل های قبل و جوانان امروزی مقایسه بکنیم، فاصله در سطح و عمق سواد این گروهها را با نسلهای قبلیشان را میتوان مشاهده کرد. با وجود اینکه نسلهای جدیدتر از امکانات و تکنولوژیهای پیشرفتهتری استفاده میکنند، اما متأسفانه داری سواد کمتری هستند. امید است خانوادهها نیز دست از چشم و همچشمی و رقابت بر سر نمره و برند و نام مدارس بردارند و زمینه را برای بعضی سودجویان فراهم نکنند، زیرا اگر فقط نمره و اسم مدارس مطرح باشد، قطعا معلمی که سواد کافی و لازم داشته باشد در مدارس استخدام نمی شوند و فقط آنانی که خوب نمره میدهند مورد توجه قرار میگیرند؛ چراکه نسبتا افرادی که دارای سطح سواد قابل قبولی هستند، همان تعلیم و انتظار را از دانشآموزان خود دارند و صرفا نمره برایشان مدنظر نیست. از طرفی هم با توجه به اینکه طرح تأثیر دادن معدل دوره دبیرستان و سوابق تحصیلی در محاسبه و نتیجه کنکور اعمال میشود، قطعا این نمره دهی روند روبه افزایشی در بین مدارس خواهد داشت که خود به بیسوادی بیشتر دامن خواهد زد.