*یلدا خاکباز
*دانش آموخته کارشناسی ارشد مردمشناسی
در مدارس ما جایگاه موضوعاتی همچون میراث فرهنگی خالی است. در کتابهای درسی، برنامههای پرورشی و در گردشهای علمی به معرفی میراث فرهنگی و ابعاد مختلف آن توجه چندانی نمیشود. فوق برنامههایی که میتوان با بازدید از امکان تاریخی، جشنوارههای فصلی و فرهنگی و یا بازدید از موزهها آن را پر کرد.
اگر امروز نوجوانان با میراث فرهنگی، تاریخی و معنوی کشور خود بیگانه بمانند در آینده جایگاه و هویت فرهنگی خود را نخواهند شناخت. در صورتی که آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخی میتواند بخشی از برنامههای پرورشی در مدارس باشد.
علاوه بر آن وسایل ارتباط جمعی و فعالیتهای فعالان رسانهای حوزه مرتبط با میراث فرهنگی در زمینه معرفی و پاسداشت میراث فرهنگی و تاریخی نقش مهمی میتوانند ایفا کنند. آن هم با برگزاری و ایجاد تنوع برنامههای آموزشی خلاقانه و مشارکتجویانه میتوان نوجوانان را در جذب به فراگیری این بحث و ارتقای فرهنگ آنان موثر تر عمل کنند.
بدون شک برای حفظ ارزشهای فرهنگی یک ملت، باید نوجوانانی فرهنگ دوست و دغدغهمند تربیت کنیم.
از آنجا که آموزش مفهوم میراث فرهنگی به کودکان و نوجوانان یکی از مسئولیتهای اجتماعی نهادهای مرتبط مانند سازمانهای مردم نهاد و فعالان رسانهای این حوزه در جامعه محسوب میشود. هفتهنامه همداننامه هم همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی پیشگام در آموزش، یادگیری و اهمیت آن برای آینده سازان ایران فردا بوده است.
این آموزشها در قالب فیلمهای ضبط شده ویدیویی از درگاه کانال تلگرامی همداننامه و صفحه اینستاگرام هفتهنامه منتشر میشود. امیدواریم و سعی داریم در به انجام رساندن این مهم گام موثری برداشته باشیم.