مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان:
حضور معتادان متجاهر، نکته منفی پرونده ثبت جهانی است

0

همدان‌نامه: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان معتقد است، اگرچه همه مسئولان در مرحله اول، درگیر رفع موانع کالبدی پرونده ثبت جهانی هگمتانه هستند، اما حضور معتادان متجاهر در این مسیر یک نکته منفی در مسیر این ثبت خواهد بود و باید به آن توجه داشت.

«علی مالمیر» می‌گوید: با توجه به این‌که «منظر تاریخی شهری» موضوع ثبت جهانی پرونده هگمتانه است و شامل سایت باستانی هگمتانه، مجموعه بازار و هسته مرکزی بافت تاریخی می‌شود، آن‌چه بسیار مهم است، این‌که باید برای ارزیاب‌های یونسکو مسجل شود که این مجموعه دارای یک مدیریت منسجم است که هم در حال مدیریت مجموعه در حال حاضر است و هم در حال تدارک برنامه‌هایی برای آینده است.

وی با بیان این‌که این موضوع از چند بعد قابل بحث است، می‌افزاید: بخش کالبدی، مرمت‌ها، ساماندهی جداره‌ها و تابلوها، منظم‌سازی خطوط برق و تلفن و مانند است، تنها بخشی از موضوعات قابل توجه در پرونده ثبت جهانی است و بخش‌های دیگر شامل اقتصادی، اجتماعی و ترافیکی است.

مالمیر تأکید می‌کند: طبیعتا حضور معتادان متجاهر در این عرصه حتی در کوچه‌پس‌کوچه‌ها، نشان‌دهنده یک نابسامانی اجتماعی است و در پرونده ثبت جهانی نکته منفی محسوب می‌شود که باید مدیریت شود. البته این مشکل راهکارهای فنی دارد؛ از جمله این‌که معابر ساماندهی و از کنج و خلوتی خارج شوند و اگر لازم است، املاکی تملک شوند تا ما شاهد پاکسازی و به‌سامان‌شدن آن مسیر باشیم.

از مالمیر می‌پرسم آیا در جلسات مربوط به بررسی پرونده، این موضوع مطرح می‌شود که وی توضیح می‌دهد: در گام اول، فعلا موضوع اقدامات کالبدی مطرح است، اما در کنار آن و بعد از ساماندهی‌های کالبدی، اقتصادی و ترافیکی، بررسی این موضوع نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان درباره آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی نیز می‌گوید: طرح مدیریتی مجموعه در حال نهایی‌شدن است و متعاقب آن، نمایندگان استان جلسه‌ای خواهند داشت که طرح نهایی مورد تصویب قرار بگیرد تا هر نهاد و ارگانی مسئولیت‌ها و وظایف مربوط به خود را برعهده بگیرد و این موضوع در پرونده درج و پرونده به یونسکو ارسال شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.