رئیس سازمان مهندسی معدن همدان:
خزانه، پول بازسازی معادن را به منابع طبیعی برنمی‌گرداند

یوسفی: بعد از این‌که این معادن تمام شوند، وظیفه اداره منابع طبیعی است که آن معدن را بازسازی کند. ۱۲ درصد حقوق دولتی معادن، به حساب خزانه، واریز می‌شود. خزانه باید آن مبلغ را به حساب اداره منابع طبیعی برگرداند و منابع طبیعی هم باید هر معدنی که تمام شد، آن را بازسازی کند، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد.

0

*مهرداد نهاوندچی

*روزنامه‌نگار

معادن شن و ماسه همدان علاوه بر تأمین مصالح مورد نیاز برای ساخت‌و‌سازهای استان، دارای مشکلات محیط زیستی هم هستند. در مورد وضعیت معادن شن و ماسه استان و اثرات محیط زیستی آن‌ها با «محمدبشیر یوسفی» رئیس سازمان معدن استان گفت‌وگویی داشتیم.

شن و ماسه به اندازه کافی وجود دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان درباره وضعیت معادن شن و ماسه استان همدان و اثرات محیط زیستی آن‌ها، چنین می‌گوید: با توجه به مباحث اقتصادی و هزینه‌های حمل‌و‌نقل، تنها معادن شن و ماسه‌ای که در حدود ۲۰ کیلومتری شهر همدان هستند، مقرون به صرفه هستند. با توجه به ساخت‌و‌سازهای سطح شهر همدان، هنوز کمبودی در مورد این ماده معدنی وجود ندارد، اما زمانی که ساخت‌و‌سازها افزایش پیدا می‌کند، به طور مثال اگر ساخت و ساز مسکن ملی آغاز شود، احتمال دارد که مصالح کم بیاید و نیاز به برداشت بیشتری از این نوع از معادن به وجود بیاید.

محمدبشیر یوسفی
محمدبشیر یوسفی

اثرات محیط زیستی معادن شن و ماسه

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان درباره مشکلات محیط زیستی این معادن و راهکار مدیریت آن، عقیده دارد: معادن شن و ماسه در هنگام بهره‌برداری یک سری اثراتی به شکل گرد و غباری (ریزگردی) دارند، اما این گرد و غبار به سمت شهر همدان نیست. این نوع معادن در قسمت‌های شرق و جنوب غرب شهر همدان قرار گرفته‌اند و فقط در صورت وزش باد در جهت مخالف به شهر می‌آیند، که عملا چنین اتفاقی نمی‌افتد.  برای کاهش اثرات محیط زیستی باید از آب استفاده کنند، که این خود مشکلاتی را به وجود می‌آورد. برای مشکلات محیط زیستی معادن شن و ماسه همدان تا الان اعتراضی نشنید‌ه‌ا‌یم.

خزانه پول بازسازی معادن را برنمیگرداند

وی، اظهارات خود را درباره رها شدن معادن شن و ماسه استان همدان پس از برداشت و تبدیل شدن به زباله‌دانی، چنین بیان می‌کند: هنوز معادن شن و ماسه ما تمام نشده‌اند، که با این مسئله مواجه بشویم. بعد از این‌که این معادن تمام شوند، وظیفه اداره منابع طبیعی است که آن معدن را بازسازی کند. ۱۲ درصد حقوق دولتی معادن، به حساب خزانه، واریز می‌شود. خزانه باید آن مبلغ را به حساب اداره منابع طبیعی برگرداند و منابع طبیعی هم باید هر معدنی که تمام شد، آن را بازسازی کند، اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد. مبلغ خیلی کمی از خزانه به اداره منابع طبیعی واریز می‌شود. در جلسه اتاق بازرگانی هم این مسئله طرح شد و قرار شد با استانداری مکاتبه شود تا این ۱۲ درصد به منابع طبیعی برگردد تا دست منابع طبیعی استان برای بازسازی، باز باشد. آماری که اعلام شد، مبلغ خیلی کمی بود که آن هم صرف بازسازی چند معدن در شهرستان تویسرکان شد. وقتی به منابع طبیعی می‌گوئیم، چرا بازسازی انجام نمی‌دهید، پاسخ می‌دهند که به ما پولی نداده‌اند که ما بازسازی انجام دهیم و این خود یک مشکل است که در جهت رفع آن هستیم.

بازسازی معادن

یوسفی درباره بازسازی معادن شن و ماسه استان تأکید می‌کند: این بازسازی بیشتر برای معادن شن و ماسه نیستند، زیرا معادن شن و ماسه هنوز به مرحله اتمام و بازسازی نرسیده‌اند. سیلیس‌کارها در حوزه سد اکباتان یا گردنه جاده تویسرکان، یا سنگ‌های لاشه اطراف دینگه کهریز، یا منطقه جورقان قبلا کار کرده‌اند و آن مناطق دچار به‌هم‌خوردگی، آلودگی محیط زیستی و بصری شده‌اند. این مناطق نیاز به بازسازی دارند، وقتی این معادن تمام شوند به اداره منابع طبیعی واگذار می‌شوند که تعداد کمی هستند.

مشکلات غیرفعال بودن معادن شن و ماسه

این مقام مسئول درباره مشکلات غیرفعال بودن برخی معادن شن و ماسه تصریح می‌کند: این معادن مشکل اداری دارند یا مردم محلی اجازه برداشت نمی‌دهند، به طور مثال در منطقه هیزج روستایان اجازه عبور از مناطق کشاورزی خود را نمی‌‌دهند. در برخی از مناطق، اداره منابع طبیعی به دلیل پوشش گیاهی اجازه برداشت را نمی‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.