شکافت بافت تاریخی

بررسی نقاط قوت و ضعف شهرداری بافت همدان

0

از سال گذشته که برای چندین بار صحبت از تشکیل شهرداری منطقه جدید در همدان با عنوان شهرداری منطقه بافت تاریخی شد و شورای چهارم در اجرای آن جدی‌تر شد، فعالان میراث فرهنگی امیدوار شدند که با این اتفاق، تتمه بافت تاریخی همدان حفظ خواهد شد و دیگر خبری از تجاوزات و تخریب‌های گسترده گذشته در آن نخواهد بود. اما شهرداری این بار نیز فعالان میراث فرهنگی را ناامید کرد و با نام‌گذاری شهرداری منطقه جدید با عنوان شهرداری بافت مرکزی، صرفا رینگ نخست را به عنوان تاریخی همدان به رسمیت شناخت و نگرانی‌ها درباره حفظ تک‌بناها، محلات قدیمی خارج از رینگ نخست و میراث ناملموس نهفته در آن‌ها را بیشتر کرد. همدان‌نامه در پرونده ویژه این هفته خود به این موضوع پرداخته است.

*شهردار همدان:

*انتخاب رینگ اول به عنوان شهرداری بافت تاریخی گام نخست است

*حسین زندی

*روزنامه‌نگار

شهردار همدان معتقد است بافت تاریخی همدان فقط در رینگ نخست قرار گرفته و اگر قرار باشد محدوده بافت تاریخی بر اساس نقشه سال ۱۳۳۵ تعیین شود، ساختار درآمدی شهرداری به هم می‌ریزد. پس بهتر است فعلا به رینگ نخست شهر بسنده کنیم تا ببینیم در آینده چه پیش می‌آید؟

شهردار همدان می‌گوید: اسم که خیلی مهم نیست بلکه من معتقدم همدان شهرداری می‌خواهد که بخش مرکزی شهر توجه کند. هویت تاریخی همدان در رینگ نخست قرار گرفته وگرنه در همه جای همدان بنای تاریخی وجود دارد. اما نباید کاری بکنیم که ساختار شهرداری مناطق دیگر نیز خراب شود. حواسمان باید به ساختار درآمدی شهر هم باشد و نمی‌توانیم چهار منطقه را به هم بریزیم.

«عباس صوفی» می‌افزاید: سیاست ما این است که شهرداری راه اندازی کنیم که بدون به هم ریختن ساختار چهار منطقه دیگر، در یک حرکت نرم و با یک کار کارشناسی، از رینگ نخست شهر که بافت تاریخی در آن قرار دارد، حفاظت کنیم.

می‌گویم طبق گفته خودتان اگر هدف حفاظت از هویت تاریخی است، بخشی از این هویت تاریخی در رینگ دوم و بخش‌های دیگر شهر قرار گرفته است که صوفی توضیح می‌دهد: بله اما ساختار شهر به هم می‌ریزد چون ساختار درآمدی شهرداری بر اساس صدور پروانه است.

می‌گویم خب می‌توانید از راه گردشگری درآمد کسب کنید اما شهردار همدان پاسخ می‌دهد: اما این یک واقعیت نیست و فقط یک هدف است. درآمد شهرداری نسبت به هزینه آن اصلا قابل مقایسه نیست. همدان یک شهر صنعتی نیست که ارزش افزوده بالایی داشته باشد و خیال ما راحت باشد که هزینه‌های شهرداری از محل ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری تأمین می‌شود.

صوفی می‌افزاید: ما گام اول را با رینگ نخست آغاز می‌کنیم و بین خوب و خوب‌تر، خوب را انتخاب کرده‌ایم و با انتخاب رینگ نخست به عنوان بافت تاریخی، درصدد حفظ بافت تاریخی همدان هستیم.

وی ادامه می‌دهد: ساختمان شهرداری جدید انتخاب و یک نفر به عنوان مسئول راه‌‌اندازی شهرداری منطقه جدید تعیین کرده‌ایم. اعتقاد دارم بافت تاریخی فقط رینگ نخست شهر است. حالا شاید شورای آینده به نتایج دیگری برسد. در حال انجام جداره‌سازی میدان مرکزی هستیم و ساخت گذر تاریخی بوعلی تا باباطاهر را آغاز کرده‌ایم.

شهردار همدان تأکید می‌کند: میراث فرهنگی طرح ثبت جهانی تپه تاریخی هگمتانه را ارائه داده و ما هم به این موضوع کمک می‌کنیم. قرار شده پارک‌سوار را از اطراف هگمتانه برداریم و خیلی کارهای دیگر. با حرف چیزی درست نمی‌شود، باید عمل کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.