مرمت جداره‌های میدان ادامه دارد

صباغی: ۷۰ مترمربع از جداره پیاده‌راه بوعلی با معماری زمان خودش مورد مرمت قرار گرفته و تعمیر پنجره‌ها، اصلاح شیروانی‌ها و حذف زوائد در حال انجام است. هیچ‌گونه دخل و تصرفی در اصالت این بافت انجام شده و هدف مرمت آن بر اساس هویت اصلی آن بوده است.

0

*حسین زندی

*روزنامه‌نگار

از چندی پیش، شرداری همدان در اقدامی قابل توجه، مرمت جداره‌های میدان را با هزینه خودش آغاز کرد و حالا قرار است برای ادامه اجرای طرح، از منابع ملی استفاده شود. همکاری کسبه با شهرداری برای به سرانجام رسیدن آن، مهم‌ترین بخش طرح است تا با احیا و مرمت جداره‌های میدان تاریخی و شش خیابان اصلی همدان، شاهد جذب گردشگران داخلی و خارجی بیشتری برای شهری باشیم که محور توسعه آن گردشگری تعریف شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری همدان به همدان‌نامه می‌گوید: از آن‌جایی که همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شده و اسلوب‌های مختلف معماری مربوط به ادوار مختلف تاریخی در آن وجود دارد، توجه ویژه‌ای می‌طلبد.

«احسان صباغی» ادامه می‌دهد: رینگ مرکزی شهر و میدان تاریخی همدان که بخشی از بافت تاریخی این شهر را تشکیل می‌دهد و با توجه به معماری خاصی که دارد، باعث شد سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری همدان اقداماتی در زمینه مرمت و احیای آن انجام دهد. در ادامه پیاده‌راه‌سازی دو خیابان بوعلی و اکباتان و میدان مرکزی، مرمت جداره‌های میدان نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان این‌که حدفاصل سرپل یخچال تا ابتدای خیابان بوعلی به عنوان پایلوت این کار انتخاب شد، توضیح می‌دهد: این بخش که ۷۰ مترمربع را شامل می‌شود با معماری زمان خودش مورد مرمت قرار گرفته و تعمیر پنجره‌ها، اصلاح شیروانی‌ها و حذف زوائد در حال انجام است. هیچ‌گونه دخل و تصرفی در اصالت این بافت انجام شده و هدف مرمت آن بر اساس هویت اصلی آن بوده است.

صباغی ادامه می‌دهد: در این راستا موفق به جلب مشارکت‌های شهروندان شدیم چراکه با دوستانی طرف بودیم که در این محوطه ملک‌های تجاری دارند و برای انجام کارهای مرمتی، کسب و کار آن‌ها مختل می‌شد اما غنای فرهنگی همشهریان ما باعث شد که با ما همکاری کنند. این افراد مزاحمت‌های ما را تحمل کردند تا کار تمام شد. هرچند تلاش ما انجام کار به صورت شبانه و کم‌کردن آزار و اذیت به شهروندان بود.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری همدان تأکید می‌کند: در استفاده از مصالح، اصیل بودن را مدنظر داشتیم و با جست‌وجوی فراوان مصالحی که چه به لحاظ ظاهری چه به لحاظ مواد تشکیل‌دهنده، اصیل بودند، انتخاب شد. این اتفاق بازخورد خوبی داشت و فعالان میراث فرهنگی از این اتفاق استقبال کردند. نقشه‌های کار به تائید مسئولان میراث فرهنگی، فرمانداری و ستاد بازآفرینی اداره‌کل راه و شهرسازی رسید و در نهایت، طرح توسط شهرداری و با هزینه شهرداری اجرا شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کار ادامه خواهد داشت، می‌گوید: طرح مطالعاتی مرمت جداره بخش غربی خیابان نیز تهیه شده و همه شش خیابان اصلی شهر در این طرح دیده شده که مساحتی حدود ۶ هزار مترمربع را شامل می‌شود. جزئیات طرح برای شرکت مادرتخصصی بازآفرینی کشور ارسال شده و قرار بر استفاده از اعتبارات ملی برای به سرانجام رسیدن این کار است.

وی در خصوص موانع موجود در اجرای طرح توضیح‌ می‌دهد: از آن‌جایی که برخی از املاک قرار گرفته در طرح دست مستاجر بود، اختلافاتی که برخی موجر و مستاجرین داشتند، کمی برای ما مشکل ایجاد کرد. طبیعتا ما باید از یک طرح واحد پیروی کنیم. خیلی از نماها خوب هستند اما سنخیتی با تاریخ همدان ندارند و با بافت تاریخی این شهر جور در نمی‌آید، پس باید این یکپارچگی در مرمت را بپذیریم.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری همدان با بیان این‌که خیلی از مشاغل فعال در بافت تاریخی با آن سنخیت ندارند، می‌افزاید: پیشنهاد می‌کنم مالکان املاک موجود در این بافت، به توزیع اقلام فرهنگی و سایر اقلام متناسب با این بافت مانند صنایع دستی بپردازند. البته پذیرش تغییرات گسترده از سوی شهروندان دشوار است و تغییرات باید آرام آرام اتفاق بیفتد اما خب بالاخره باید اتفاق بیفتد.

وی ادامه می‌دهد: برخی کسبه در اقدامی عجیب اقدام به نصب تابلو و سایر زوائد در جداره مرمت شده کرده‌اند که به این بافت و منظر آن آسیب می‌زند که نیاز به فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها دارد.

صباغی تأکید می‌کند: با احیای بافت تاریخی همدان، می‌توانیم به جذب گردشگری بیشتر برای این شهر امیدوار باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.