مستقیم میدان

0

*فرزاد سپهر

*معمار و روزنامه‌نگار

وقتی یک فیلم سینمایی با استقبال مخاطبان سینما روبرو می‌شود، معمولا شماره دوم آن اثر سینمایی هم به روی پرده می‌آید. مجموعه فیلم‌های پدرخوانده از این دست هستند. سال‌ها پیش یادداشتی با عنوان «مستقیم میدان!» نوشتم و این‌که در شهر همدان همه راه‌ها به میدان مرکزی شهر ختم می‌شود و چطور در شهر همدان می‌توان با حرکت انگشت اشاره یک دست رو به پائین و در جهت حرکت عقربه‌های ساعت به تاکسی گفت مرا به میدان ببر حالا اگر مستقیم هم نشد، اشکالی ندارد!

چند می‌گیری پیاده برسی؟!

دو مسیر اکباتان و بوعلی‌سینا که قبلا خیابان بوده، حالا پیاده‌راه شده و برای رسیدن به میدان در این دو مسیر یا می‌شود پیاده رفت و یا از خودروهای برقی با شکل و شمایل قدیمی استفاده کرد. می‌ماند چهار خیابان دیگر به نام‌های تختی با نام سابق سنگ‌شیر، شهدا با نام سابق شِوِرین، باباطاهر با نام سابق لااله الا اله و شریعتی با نام سابق عباس‌آباد. عجالتا برای رسیدن به میدان مرکزی شهر باید یا پیاده و یا با تاکسی‌های خطی و یا با اتوبوس‌های شرکت واحد رسید.

اتوبوسی به نام میدان!

اتوبوس‌های شرکت واحد یکی از وسائل پراستفاده برای رسیدن به میدان هستند. این اتوبوس‌ها در واقع از تمام نقاط شهر، خود را به میدان می‌رسانند. کرایه‌های کمتر این اتوبوس‌ها که زیر نظر شهرداری اداره می‌شوند و رسیدن به بازار مرکزی همدان در مجاورت میدان برای خرید روزانه با قیمت‌هایی مناسب‌تر به نسبت فروشگاه‌های سطح شهر از جمله دلایل استفاده بیشتر به نسبت تاکسی‌های خطی توسط شهروندان است.

ایستگاه شلوغ و میدان پیاده‌رو

محل استقرار یا ایستگاه اتوبوس‌ها در نزدیکی اتصال خیابان‌های منتهی به میدان خود به خود بار ترافیکی شهروندان پیاده و تاکسی‌های خطی را به شکل قابل توجهی بیشتر از مسیر خیابان کرده است. به دلیل پیاده‌راه شدن میدان و سنگفرش کردن آن عملا خودروهای خطی یا همان تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شرکت واحد چاره‌ای به‌جز دور زدن در فاصله محدود خیابان تا میدان ندارند. حال اگر به این فاصله محدود، تردد روزانه و پر تعداد شهروندان را اضافه کنیم این ترافیک بیش از پیش می‌شود و گردش خودروها نور علی نور.

ماموریت بالاتر از میدان!

یکی از راه‌های کم‌کردن ترافیک در مسیرهای یاد شده به ویژه نقاط اتصال خیابان‌ها به میدان مرکزی شهر، جابه‌جاکردن ایستگاه‌های تاکسی تا حد اواسط خیابان‌های منتهی به میدان است. ورود خودروهای شخصی شهروندان که ممنوع است و شامل طرح ترافیک می‌شود. می‌ماند تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها که احتمالا با تصمیم تغییر ایستگاه سوارشدن و پیاده‌کردن مسافران مخالفت کنند. با این که در برابر این پیشنهاد در وهله نخست مخالفت می‌شود، اما انجام آن را شاید بتوانی ماموریتی برای رفع خطر برخورد شهروندان با خودروهای خطی قلمداد کرد.

یک قدم تا زندگی!

درست وقتی بار خرید روزانه در دست سنگینی می‌کند و تردد پرتعداد همشهری‌ها شانه به شانه و تنه به تنه می‌زند، راحت‌ترین راه زودتر سوارشدن به تاکسی یا اتوبوس خطی است، اما اگر ایستگاه سوار و پیاده شدن تاکسی‌ها را بالاتر ببریم قطعا زندگی روزانه با آسایش و زندگی راحت‌تری مواجه می‌شود.

زندگی روزانه به شکل متناوب در شهر جریان دارد و برای رسیدن به میدان راه و چاره‌ای به‌جز اتوبوس و تاکسی نیست پس دور کردن فاصله‌های ایستگاه اتوبوس و تاکسی از هم یکی از راه‌های ایجاد آرامش برای در دسترسی به میدان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.