مدیر شهرداری منطقه جدید:
نبودن مدیریت یکپارچه عامل تکه‌تکه شدن بافت تاریخی همدان است

کریمی: تمام متخصصین و کارشناسان معماری شهرسازی و اساتید دانشگاه‌ها به این موضوع تأکید دارند که همدان حتما باید یک بافت مرکزی و مدیریت یکپارچه در درون مدیریت شهری برای حفظ بافت و بناهای واجد ارزش ایجاد کند و این موضوع امروز و دیروز نیست بلکه از ۲۰ سال قبل شروع شده، اما متأسفانه اختلاف سلیقه در همدان زیاد بوده و تاکنون این مدیریت یکپارچه شکل نگرفته است.

0

*نازنین ناصری

*خبرنگار

با وجود این‌که ساختمان شهرداری منطقه جدید همدان در بلوار بهادربیگی تعبیه شده و کارکنانی برای آن در نظر گرفته شده، اما هنوز محدوده فعالیت این منطقه مشخص نشده و همه چیز در بلاتکلیفی به سر می‌برد. با مدیر این منطقه جدید به گفت‌وگو نشستیم.

لزوم راه‌اندازی منطقه جدید

«میلاد کریمی» می‌گوید: با توجه به پیگیری‌هایی که از سال ۹۸ آغاز شد، شهردار وقت تأکید کرد که خدمات‌‌رسانی به شهروندان همدان باید مطلوب باشد. بنابراین ایجاد منطقه پنج برای همدان ضروری اعلام شد که از لحاظ بلوک‌بندی، محدوده منطقه  پنج و این‌که کجا و به چه صورت باید باشد تا به آن لطمه نخورد، مطالعات و ارائه طرح توجیهی آغاز شد.

وی می‌افزاید: از لحاظ تخصصی هم اگر بخواهیم بررسی کنیم، این منطقه به دلایل زیر برای شهر همدان ضرورت دارد. با توجه به این‌که الحاق ۶۸۰ هکتار به شهر همدان باعث گسترش و بزرگ شدن آن شده است، مستلزم این است که نه یک منطقه بلکه دو منطقه با توجه به شاخص‌ها و استانداردها به شهر همدان اضافه شود و بنابرآمار سرشماری نفوس و مسکن و برآوردهای انجام شده، جمعیت شهر همدان بالاتر از ۸۰۰ هزار نفر است.

وی توضیح می‌دهد: طبق استاندارد‌ها و شاخص‌هایی که برای منطقه‌بندی در کشور وجود دارد به ازای هر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر جمعیت باید یک منطقه شهرداری وجود داشته باشد که به شهروندان آن شهر خدمات با کیفیت مطلوبی ارائه دهد. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که در همدان دو منطقه دیگر باید ایجاد شود، اما شهر همدان یک شهر مستثنی و تاریخی است.

سیاست‌گذاری‌ها

کریمی اضافه می‌کند: شهردار و شورای اسلامی شهر باید سیاست‌گذاری کنند که شهرداری منطقه پنج در چه محدوده‌ای باشد و به ما اعلام کند، در واقع شورای شهر و شهردار سیاست‌گزار هستند و ما باید کارهای اجرایی آن را برای ایجاد این منطقه دنبال کنیم. با توجه به این‌که همدان در سال ۱۳۷۰ جزو پنج شهر اول تاریخی کشور پایه‌گذاری و در سال ۱۳۸۶ به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شده است، همدان را مستثنی می‌کند که بافت تاریخی همدان یک مدیریت یکپارچه داشته باشد.

وی اظهار می‌کند: اگر مدیریت یکپارچه وجود نداشته باشد باعث می‌شود بافت شهر تکه تکه و سلیقه‌های مختلف بر آن حاکم شود و میراثی که داریم از دست برود و اگر این وضعیتی که شهر همدان در حال حاضر دارد، ادامه پیدا کند در عرض سه سال آینده تاریخی از بافت قدیمی همدان نخواهیم داشت. تمام متخصصین و کارشناسان معماری شهرسازی و اساتید دانشگاه‌ها به این موضوع تأکید دارند که همدان حتما باید یک بافت مرکزی و مدیریت یکپارچه در درون مدیریت شهری برای حفظ بافت و بناهای واجد ارزش ایجاد کند و این موضوع امروز و دیروز نیست بلکه از ۲۰ سال قبل شروع شده، اما متأسفانه اختلاف سلیقه در همدان زیاد بوده و تاکنون این مدیریت یکپارچه شکل نگرفته است.

رویکرد شهرهای مختلف

مدیر شهرداری منطقه جدید همدان اعلام می‌کند: شما اگر به شهرهای مختلف مانند یزد، شیراز، اصفهان و تبریز سفر کنید، می‌بینید در داخل شهر مدیریت یکپارچه، بافت و شهرداری آن را ایجاد کردند و از ظرفیت‌های ایجادشده از جمله گردشگری آن بهره می‌برند، چون می‌خواهند میراث و تاریخ و تمدن شهری خود را به رخ بکشند که کار بزرگ و بسیار زیبایی است، اما این قبیل موارد در همدان وجود ندارد. با توجه دیدگاه‌هایی که آقای شهردار دارد به تازگی کار‌های خوب، طرح‌های مختلف گذر فرهنگی و گردشگری  و ثبت جهانی هگمتانه اجرایی در حال اجراست که این موارد نیازمند ایجاد مدیریت یکپارچه است

وی می‌گوید: با توجه به این که شهر در حال گسترش است یکی از اتفاقات بدی که در گسترش شهر‌ها می‌تواند، رخ دهد، این است که بافت‌های تاریخی به فراموشی سپرده شود. زیرا با گسترش شهر بازار‌چه‌های مختلف شکل می‌گیرد و مردم مختلفی به داخل این محلات روی می‌آورند که برای جلوگیری از این موارد باید روی بافت‌های واجد ارزش کار شود و گردشگر جذب شود. علاوه بر این‌که باید گردشگر جذب شود، افرادی که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند، مردمان ارزشمند و اصیلی هستند. چون در بافت واجد ارزش همدان زندگی می‌کنند و اگر بخواهیم احترام خاص برای آن‌ها قائل شویم باید زندگی روزمره این افراد ساده‌تر شود و در بخش‌های ترافیکی و انسان محور بودن بهتر کار کنیم که با داشتن مدیریت یکپارچه در این بافت‌ها دیگر نمی‌توان در داخل آ‌ن‌ها مثل طرح تفصیلی برخورد کرد و تعریض معابر باید به شکل دیگری انجام شود چون این بافت‌ها باید دست‌نخورده باقی بمانند. هر چند تعدادی از این بافت‌ها تا الان از بین رفته‌اند.

طرح ویژه

وی بیان می‌کند: در حال حاضر طرح ویژه‌ای برای شهر همدان تهیه می‌شود که اگر دستورالعمل آن ابلاغ شود، باید اجرا شود که با اجرای آن می‌توان خانه‌های بوم‌گردی و بوتیک‌ بوتیک‌هایی راه‌اندازی کرد و این موارد به صورت قانون در می‌آیند و نمی‌توان سلیقه‌ای با آن ها برخورد کرد و همچنین با آمدن طرح ویژه قانونی، مدیریت یکپارچه بهتر صورت می‌گیرد.

کریمی در پاسخ به سوال که آیا برای منطقه‌ای که شما مدیریت می‌کنید محدوده‌ای مشخص شده است یا خیر، توضیح می‌دهد: شورای شهر پنجم راه‌اندازی منطقه رینگ مرکزی همدان را مصوب و کمیته اعتبار هم تأیید کرده است، اما در شورای جدید با توجه به نظرات مختلف با آن مخالفت شد. نظر شخصی بنده این است که اگر قرار است اتفافات خوبی در شهر همدان بیفتد، از لحاظ تخصصی و علمی چون مدیریت یکپارچه نیاز شهر همدان است، باید دید کلان داشته باشیم. این برای شهرداری زحمات زیادی دارد تا یک منطقه جدید ایجاد کند. زیرا باید پرونده‌ها را جدا کند،  بلوک‌بندی‌ها را به هم بزند و موارد دیگر، با این وجود میراث فرهنگی شهر حفظ می‌شود.

وی در آخر خانه شیری را مثال می‌زند و می‌گوید: در ماجرای خانه شیری که تخریب شد، اگر یک مدیریت بافت یکپارچه وجود داشت، شما با یک نفر مواجه بودید، در صورتی که شما هنگام تخریب آن با فراد مختلف مواجه بودید و شهرداری می‌گفت میراث فرهنگی باید پاسخگو باشد و میراث فرهنگی پیگیری را از وظایف شهرداری می‌دانست که با اجراشدن این مدیریت یکپارچه دیگر یک منطقه، مدیریت و یک نفر پاسخگو و بافت‌های ارزشمند و میراث شهر همدان حفظ می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.