نغمه‌هایی برای هگمتانه

جشنواره موسیقی نوروزی «نغمه‌های هگمتانه» در نوروز 1402 برگزار شد

0

*علی پاشا رجبلو

*مدرس موسیقی

مجموعه تاریخی باستانی هگمتانه در نوروز ۱۴۰۲، شاهد برپایی رویدادهای متنوع فرهنگی و هنری و آئین‌های نوروزی گوناگونی بود که هدف از برگزاری آن‌ها آشنایی هرچه بیشتر مسافران و میهمانان نوروزی و همشهریان همدانی، از ظرفیت‌های تاریخی این مجموعه بی‌نظیر باستانی است. این فعالیت‌ها به همت هفته‌نامه همدان‌نامه، صفحه خاطره‌بازی، پایگاه خبری شهربان‌پرس، انجمن شاهنامه‌خوانی چکاد همدان و با مشارکت «پایگاه باستانی هگمتانه» و همراهی بسیاری از هنرمندان همدانی، تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه داشت.

در بخش موسیقی که تحت عنوان «نغمه‌های هگمتانه» برنامه‌ریزی و در کلیسای حضرت مریم در شش شب برگزار شد، گروه‌های مختلف موسیقی به صورت گروهی و تکنوازی به اجرای موسیقی پرداختند که مورد توجه شرکت‌کنندگان و حاضران این نشست‌ها  قرار گرفت.

اولین کنسرت نوروزی نغمه‌های هگمتانه مورخ ۳ فروردین ۱۴۰۲ شامل دو بخش بود. در بخش اول اجرای  تکنوازی سنتور «پاشا رجبلو» و در بخش دوم اجرای گروهی هنرمندان «محمدیزدان حق‌شناس» ساز تار، «محمد ثابت‌راد» ساز دیوان و «حمیدرضا زارعی» خواننده و ساز تنبک، ادامه پیدا کرد.

شاید دوست بدارید :

دومین اجرای موسیقی نغمه‌های هگمتانه  مورخ ۶ فروردین ۱۴۰۲ با هنرنمایی «خسرو خانیان» نوازنده ویلون، «حسین عباسی» نوازنده قانون و «احسان میرزایی» نوازنده دف اجرا شد.

سومین اجرای موسیقی مورخ  ۷ فروردین ۱۴۰۲  بود که  هنرمندان موسیقی  «علی پوراقبالی» نوازنده سنتور، «علیرضا مرادی» نوازنده دف و «سعید درسنگی» خواننده، قطعات موسیقی و تصنیف‌هایی را اجرا کردند.

چهارمین نشست موسیقی مورخ ۹ فروردین ۱۴۰۲ با هنرنمایی نوجوان همدانی «ماهان رجبلو» بود که با ساز سه‌تار و آواز قطعه‌ای را اجرا کرد. در ادامه گروه موسیقی «هم‌نوا» به سرپرستی «حمید رجبلو» نوازنده تار به همراهی «پیمان یاوری» نوازنده نی، «مهدی ستاری» نوازنده تنبک و «تورج نیازی » خواننده، قطعات موسیقی و  تصنیف‌هایی را اجرا کردند. در بخش پایانی هنرمندان «مصطفی رشیدی‌مطلق» سرپرست گروه موسیقی آیین و  نوازنده تنبور و دیوان به همراه «حسین احمدی» نوازنده دف و خواننده، هنرنمایی کردند .

پنجمین اجرای موسیقی ایرانی در قالب نغمه‌های هگمتانه  مورخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۲، با اجرای گروهی «علی‌اکبر خسروی» نوازنده تار، «آرش صادقی» نوازنده کمانچه، «زاهد حسن‌زاده» نوازنده تنبک،  «حامد فقه‌جو» نوازنده سنتور و «پارسا دهقان» خواننده بود که  قطعات موسیقی و تصنیف‌هایی را اجرا کردند. در بخش پایانی این مراسم خواننده میهمان یزدی «حسین نیک‌آیین» به همراه تار «علی‌اکبر خسروی» نیز به هنرنمایی پرداختند  .

ششمین و آخرین اجرای موسیقی ایرانی در قالب نغمه‌های هگمتانه مورخ ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ برگزار شد. در بخش اول هنرمندان «آیدین طاهری» خواننده  پیشکسوت و «مهدی بیگلری» نوازنده ویلون، ترانه‌ها و تصنیف‌هایی را اجرا کردند. هنرمندان بخش دوم از گروه موسیقی پریزاد «پژمان رضوی» سرپرست گروه و نوازنده تار به همراه ساز و آواز «حسین احمدی» نوازنده دف، قطعات و تصنیف‌هایی را اجرا کردند. در بخش پایانی «مهدی بیگلری» به همراه دف «حسین احمدی» به هنرنمایی پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.