هنر عکاسی غرق در مشکلات

عضو اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران صنف عکاسان همدان از مشکلات می‌گوید

مرادی: همکاران ما در زمینه آموزش بسیار مقاومت می‌کنند. من از آن‌ها خواستم هر سال بروز بشوند، اما متأسفانه همکاران ما در همدان در این موضوع ضعیف اند. اما اگر اتحادیه و اعضا همکاری کنند به کمک «مجید امدادی» رئیس کمیسیون فنی و آموزش پیشرفت‌های زیادی در بحث آموزش اعضا می‌توانیم، انجام دهیم و برای سال آینده برنامه‌هایی در قالب کارگاه و دوره آموزشی برگزار خواهیم کرد.

0

این‌که بتوان تمام منظره‌‌ها را در یک قاب جا کرد، هنر زیادی می‌خواهد و این هنر نزد عکاسان و فیلمبرداران است، اما امروزه این رشته هنری مشکلات حل نشده زیادی دارد. به همین بهانه با «مجتبی مرادی» یکی از اعضای اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران صنف عکاسان همدان به گفت‌وگو نشستیم. مرادی متولد ۱۳۶۱ در همدان است و از کودکی در این رشته فعالیت کرده و با مشکلات دیروز و امروز آن آشناست.

  • از ورودتان به عرصه عکاسی بگوئید.

رشته تحصیلی من همانند اکثر همکارانم مرتبط به عکاسی نیست، کامپیوتر و الکترونیک خوانده‌ام، اما از کودکی به حرفه عکاسی علاقه‌مند شدم، به دلیل این‌که برادرانم در این کار بودند از ۱۰ سالگی شروع به کار کردم. حدود ۲۸ سال سابقه کار حرفه‌ای در زمینه عکاسی و فیلمبرداری دارم.

  • با رسانه‌ها هم کار کرده‌اید؟

یک دوره با صدا‌و‌سیمای همدان، تهران، جام جم و برون‌مرزی همکاری کردم، از طرفی در حوزه فرهنگی و هنری همواره سعی داشتم که برای شهرم مفید باشم، اکثر کنسرت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری که در همدان برگزار شده به عنوان حامی حضور داشتم.

 

  • از چه سالی عضو اتحادیه هستید؟

به صورت رسمی ۲۲ سال سابقه کار با دریافت جواز کسب از این اتحادیه را دارم، اما سابقه‌ام در اصل حدود ۲۸ سال است، از اوایل دهه هفتاد پیش برادرم «محمد مرادی» این حرفه را آموزش دیدم. او به همراه دیگر برادرم «مصطفی مرادی» با نام تجاری «افق تصویر» فعالیت می‌کردند. من نیز در کنار آن‌ها کار می‌کردم. از سال حدود ۷۶ با نام تجاری «پایتخت تصویر» به صورت مستقل فعالیت خودم را شروع کردم و تا به امروز با همان نام تجاری ادامه دادم، در تمام لحظات فعالیتم در این شهر سعی کردم به اساتید و پیشکسوتان عزیز این رشته احترام بگذارم و با همه این عزیزان دوست باشم، در تمام سال‌ها نیز با مشتریان محترم برخورد کردم، همین‌طور سعی کردم کاری با کیفیت و به‌روز که در شأن مردم خوب همدان باشد، تحویل آن‌ها بدهم. درست است قدیمی هستم اما قدیمی نشدم.

  • چه نقشی در اتحادیه دارید؟

امروز که در خدمت اتحادیه و اعضای محترم آن هستم به عنوان عضو علی‌البدل هئیت مدیره و رئیس کمیسیون رسیدگی به شکایات و حل اختلاف انجام وظیفه می‌کنم.

  • هدف شما در کمیسیون رسیدگی به شکایات چیست؟
شاید دوست بدارید :

هدف بنده و همکارانم در این کمیسیون دادن برنامه به هیئت مدیره در جهت به حداقل رساندن شکایات و اختلاف‌ها در این صنف  است، که با جدیت تمام سعی خودمان در رسیدن به این هدف و اعتلای این صنف و جلوگیری از ضایع شدن حق همکار و همچنین مشتریان انجام خواهیم داد.

  • از مشکلات اتحادیه و این حرفه بگوئید.

یک سری از افراد قدیمی این رشته مانند برادرانم دیگر فعالیت نمی‌کنند، زیرا تعداد مراسم‌ که در روز برگزار می‌شود از تعداد عکاسانی که هستند بسیار کمتر است. این روزها ما ۲۴۰ عضو در اتحادیه داریم و شاید بیشتر از ۳۰۰عکاس غیرمجاز داریم که همین موضوع باعث شده کار کردن و پول درآوردن بسیار سخت شود. تا آن‌جا که من اطلاع دارم افراد مجوزدار اتحادیه با تمام وجود کار می‌کنند که دیگر وقت و انرژی کار دوم را ندارند. هر سال از تعداد اعضای اتحادیه‌ ما کم می‌شود؛ زیرا افرادی از دور این کار را می‌بینند و فکر می‌کنند کاری آسان با درآمد بالا است، می‌آیند و مجوز می‌گیرند، اما وقتی حدود ۶ ماه تا ۱ سال فعالیت کردند از این کار خسته می‌شوند و مجوز خود را باطل می‌کنند. حدود ۱۰ سال است که هر اداره یک عکاسی برای خودش راه انداخته و این باعث بی‌کیفیتی عکس‌های کارت ملی و دیگر کارت‌های شناسایی شده قدیم‌ها این عکس‌ها را عکاسان در آتلیه می‌گرفتند. ما نیز در تلاشیم که دوباره این اتفاق بیفتد، اما تا زمانی که دولت کاری انجام ندهد، اتحادیه نمی‌تواند این قانون را تصویب کند که دیگر اداره‌ها عکس پرسنلی نگیرند. ما در این دوره و دوره‌های قبل نامه‌های زیادی برای حل این مشکل به اداره‌ها و ارگان‌های مربوط زدیم، اما متأسفانه جوابی نگرفتیم. یکی دیگر از مشکلات ما این است که باید به مردم اطلاع‌رسانی کنیم که برای عکاسی و فیلمبرداری جشن‌ها و مراسم فقط با افرادی که جواز دارند، قرارداد ببندند؛ زیرا متأسفانه امروزه عکاسان و فیلمبرداران غیرقانونی در شبکه‌های مجازی فعالیت زیادی دارند و مردم نیز با آن‌ها کار می‌کنند این موضوع حق آتلیه‌دارها را ضایع کرده است از طرفی اگر مشکلی ایجاد شود، مشتری به هیچ ارگانی نمی‌تواند شکایت کند؛ زیرا اشتباه از خودش بوده است که با فردی که مجوز ندارد کار کرده است.

  • موضوعی که امروزه زیاد شده، عکاسی مدلینگ و خیابانی است. آیا اعضای اتحادیه می‌توانند در این موضوع دخالت کنند؟

از نظر من بله می‌توانند؛ زیرا این اتحادیه قدرت زیادی دارد، متأسفانه یک سری از هیئت مدیره‌ها دوست ندارند وقتی یک سمتی می‌گیرند آن را رها کنند. اما درست این است که اجازه دهند یک نیروی جوان‌تر که ایده‌های جدیدتری دارد بیاید اما این هیئت مدیره جدید از نظر من قوی است و اگر بخواهد می‌تواند.

  • در حوزه آموزش برای اعضای اتحادیه چه کاری کرده‌اید؟

همکاران ما در زمینه آموزش بسیار مقاومت می‌کنند. من از آن‌ها خواستم هر سال بروز بشوند، اما متأسفانه همکاران ما در همدان در این موضوع ضعیف اند. اما اگر اتحادیه و اعضا همکاری کنند به کمک «مجید امدادی» رئیس کمیسیون فنی و آموزش پیشرفت‌های زیادی در بحث آموزش اعضا می‌توانیم، انجام دهیم و برای سال آینده برنامه‌هایی در قالب کارگاه و دوره آموزشی برگزار خواهیم کرد.

  • در زمینه مشتری‌مداری چه برنامه‌ای دارید؟

یکی دیگر از بحث‌های که دارم این است. من با ۱۱ برنامه وارد کمیسیون حل شکایات شدم؛ زیرا من و همکارانم آن‌جا حکم قاضی را داریم. یکی از آن برنامه‌ها بحث قراردادها است که مشکلات زیادی دارد؛ مانند این‌که ۳ ماه فرصت تسویه برای مشتری گذاشته یا بندهای دیگری که کاملا به ضرر همکاران ما است. از آن طرف نیز دنبال این هستیم که حق مشتری ضایع نشود. در اصل ما باید آموزشی برای قرارداد نوشتن همکاران بگذاریم تا با درست تنظیم‌کردن آن حقی از مشتری یا همکار ضایع نشود.

  • از پیشکسوتان گفتید، برای آن‌ها چه کار کرده‌اید؟

یکی از درد‌هایی که ما داریم این است که جوانان ما به پیشکسوتان احترام نمی‌گذارند. این موضوع بسیار ناراحت‌کننده است. من با زنده‌یاد «محمدمهدی استعدادی» بسیار دوست بودم و از او چیزهای زیادی یاد گرفتم، امیدوارم در آینده جوانان به پیشکسوتان احترام بیشتری بگذارند ما تنها ۲۰ پیشکسوت دیگر داریم در همدان که می‌توانیم از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم ما‌بقی آن‌ها به رحمت خدا رفته‌اند. برای تجلیل از آن‌ها باید آستین بالا بزنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.