*فاطمه کاظمی
*روزنامهنگار
«امیر فتحیان نسب» معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان از موافقان و پیگیریکنندگان اجرای طرح پیادهراهسازی در همدان و معتقد است اولویت در همدان باید انسان باشد نه ماشین؛ یعنی شهروند درجه یک در همدان، انسانها و افرادی هستند که زندگی میکنند و شهروند درجه دو ماشین است. وی تأکید دارد در خیلی از شهرهای دنیا به این شکل پیش رفتهاند و سیاست آنها این بوده و تا حالا هم موفق عمل کردهاند، اما در همدان این کار دیر آغاز شده، اما میتوان گفت اتفاقات خوبی افتاده است.
آغاز پیادهراهسازی از قلب همدان
فتحیاننسب با بیان اینکه یک خیابان پرت و کمتردد و یک مسیر راحت پیادهراه نشده، بلکه پیادهراهسازی از مهمترین قسمت؛ یعنی قلب شهر همدان آغاز شده و انسانها در اولویت قرار داده شدهاند. در پیادهراه بوعلی یک فضای اجتماعی مناسب برای تعاملات شهروندان، حضور با آرامش و بدون آلودگیهای صوتی و ترافیکی و دود ماشینها ایجاد شده و شهروندان هر ساعت از شبانهروز که بخواهند میتوانند در آن تردد کنند.
وی میافزاید: در میدان هم پیادهراهسازی توسعه پیدا کرد و اتفاق مثبتی که آنجا افتاد کشف تاریخ همدان و قلب همدان در این نقطه بود و آثاری از دوره مادها در مرکز شهر پیدا و با کاوشهای آگاهانهای که انجام شد نخستین سایتموزه کشور هم در آنجا احداث شده تقریبا در مراحل آخر است تا به مرحله بهرهبرداری برسد. فکر میکنم یکی از بینظیرترین پیادهراههای کشور در مرکز شهر همدان است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان تأکید میکند: شما کمتر شهری را پیدا خواهید کرد که در آن عرض معبر را کم و به فضای اجتماعی و فضای تعاملات و فضای حضور مردم اضافه کنند، اما این اتفاق در پیادهراههای اکباتان، بوعلی و میدان و بلوار ارم افتاده که در آن از فضای عبور ماشین کم و به فضای حضور شهروندان اضافه شده است.
آرامسازی بلوار ارم
فتحیاننسب ادامه میدهد: شهروندان همدانی سالها برای قدم زدن، ورزش کردن، هواخوری و سایر تفریحات در بلوار ارم حضور پیدا میکردند، به علت سرعت زیاد خودروها و عرض زیاد خیابان، امنیت جانی نداشتند و شاهد اتفاقات مرگباری در این نقطه از شهر بودیم. ارم یک مسیر گردشگری است و باید در اولویت گردشگری و تفریح شهروندان باشد.
وی تأکید میکند: یکی از اقداماتی که انجام شد، این بود که علاوه بر وجود دوربینها و سرعتکاهها، مصالح این بلوار در یک لاین از آن خیابان که به سرپائینی به سمت میدان قائم است و یک لاین نزدیک به پیادهرو تغییر کرد و به سنگفرش تبدیل شد و این کار و کاهش سرعت در آن لاین تأثیر عمدهای در کاهش حوادث داشت. آمار حوادث در این نقطه به شدت پائین آمده که این یکی از اتفاقات مثبتی است که از اجرای طرح آرامسازی انتظار داشتیم که عملی شد. حتی اگر موفق شدهایم جان یک انسان را هم نجات دهیم، از نظر من ارزش این کار را داشته است.
برنامههای آینده
فتحیاننسب معتقد است با این شرایط و تجربهای که برای مدیریت شهری کسب شده، میتوان به پیادهراهکردن چهار خیابان اصلی دیگر فکر و یک مسیری گردشگری برای گردشگران ایجاد کرد و توضیح میدهد: در مدیریت شهری مطالعاتی انجام شده تا به این سمت برویم که محور تجاری بوعلی و میدان با آن ساختمانهای باارزش و سایتموزهای که در حال احداث است را به خیابان اکباتان و تپه هگمتانه وصل کنیم و در نهایت اکباتان از بازار همدان گرفته تا مسجد جامع و ظرفیتهای گردشگری که در اکباتان است، به یک مسیر گردشگری ویژه تبدیل شود. اجرای این طرح به ثبت جهانی تپه هگمتانه کمک خواهد کرد، کمااینکه میراث فرهنگی هم اجرای پروژه پیادهراه را کمکی بزرگ به ثبت جهانی هگمتانه میداند. امیدواریم در سال ۲۰۲۲ منظر فرهنگی، تاریخی و اجتماعی هگمتانه ثبت جهانی شود.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری همدان میگوید: یکی از اهداف ما این است که این فضای گردشگری را به میدان باباطاهر وصل کنیم و این اتفاق میتواند در کاهش ترافیک محوطه باباطاهر تأثیر داشته باشد. میدان باباطاهر به واسطه تقاضای سفری که در آن وجود دارد، مسیر شلوغی است، اما با وصلکردن کوچه آقای آخوند به کنار فرعی باباطاهر، یک مسیر پیادهراه ایجاد میشود که در آن اولویت با افراد پیاده و حملونقل عمومی مانند دوچرخه و درشکه و وسائلی مانند ترن برقی خواهد بود. مطالعات اولیه این طرح انجام شده و باید روی آن کار شود.
فتحیاننسب معتقد است وصلشدن تپه هگمتانه به باباطاهر و از آنجا به میدان و آرامگاه بوعلی یک مسیر مناسب گردشگری برای گردشگران و تورهای گردشگری خواهد بود و توضیح میدهد: یکی از اولویتهای مدیریت شهری در سال آینده اجرای این پروژه است که میتواند در توسعه پیادهمحوری و حملونقل عمومی مفید باشد. در مجموع محور ایدهال و جذابی برای شهروندان و گردشگران ایجاد خواهد شد و باعث میشود گردشگر در مسیر این محور به سمت بازار کشانده شود و با کمک به توسعه، رونق و اصلاح مشکلاتی که در بازار همدان، این بازار از رکود خارج شود.