پیادهراههای ماشینمحور
همداننامه مسائل پیادهراههای همدان را بررسی میکند
بادامینجات: پیادهراهسازی و جدارهسازی هر دو مکمل هم هستند و میتوانند به داشتن یک سیتی سنتر City Center در مرکز شهر کمک کنند.
همداننامه: پیادهراههای اکباتان، میدان و بوعلی با هدف انسانمحورشدن مرکز شهر و کاهش ترافیک این نقطه از شهر احداث شدند، اما حالا دیگر نه خودروها و موتورسیکلتها از این مسیر جمعآوری شدهاند و نه انسانها در آن امنیت دارند. شهرداری در اقدامی عجیب ایستگاه ونهای شهرک فرهنگیان را به اکباتان منتقل کرد و ماهیت این پیادهراه را زیر سوال برد، بوعلی به پیست موتورسواری تبدیل شد و میدان در قرق خودروهای امدادی و انتظامی است. در پرونده ویژه این هفته مصایب پیادهراهها را مورد بررسی قرار دادهایم.
*عضو شورای شهر همدان تأکید کرد:
*جدارههای آشفته پیادهراهها
*مهرداد نهاوندچی
*روزنامهنگار
اجرای طرح پیادهراهسازی در خیابانهای بوعلی، اکباتان و میدان در دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی شهر عملی شد. این طرح برای شهر مزایایی داشته و از سوئی برخی کارشناسان مدیریت شهری و شهروندان ایراداتی به آن وارد میکنند. این موارد را با «حمید بادامینجات» عضو شورای شهر که در دوره پنجم شاهد اجرای این طرح بوده و هم اکنون هم در شورای ششم حاضر است، در میان گذاشتیم.
کفسازی شده اما جدارهسازی نه
بادامینجات، درباره آغاز پروژه پیادهراهسازی در شهر همدان با اشاره به اینکه پیادهراهسازی در دوره چهارم شورای اسلامی شهر آغاز شد، توضیح میدهد: اعضای شورای چهارم، پیادهراه بوعلی را با همه چالشها و تبعاتی که داشت، آغاز کرده و خیلی محکم هم پای این طرح ایستاده بودند. این پیادهراه باعث شد هم کسبوکار مغازههای بوعلی رونق بگیرد، هم گذرگاهی باشد که آرامگاه را به میدان وصل کند. کار خوبی انجام شد، اما این طرح ناقص ماند.
وی میافزاید: نقص این بود که ما کفسازی را انجام دادیم و جدارهسازی را رها کردیم. نقصی که الان هم وجود دارد. ما اگر بخواهیم، پروژه موفقی داشته باشیم باید همه برنامههای پیشبینی شده را تکمیل انجام بدهیم. یک کفسازی خوب انجام شده، اما جدارهها به صورت بصری آشفته و دارای اغتشاش هستند.
بادامینجات درباره اقدامات پیادهراهسازی شورای شهر همدان در دوره پنجم میگوید: به دلیل تجربه موفق پیادهراه بوعلی، شورای پنجم تصمیم گرفت، پیادهراهسازی میدان و خیابان اکباتان را انجام دهد. میدان به عنوان مرکز شهر با تمام حجم ترافیکی سنگینی که متحمل میشد، به شکلی مدیریت شد و یک پیادهراه زیبا در این منطقه شهر ایجاد شد. سایتموزهای که در این میدان در حال احداث است، زیبایی و کارایی آن را دوچندان کرده است. پیادهراه اکباتان هم، گذرگاه آرامگاه بوعلی تا هگمتانه را تکمیل کرد. متخصصانی هم که به همدان سفر و از این طرح بازدید کردهاند، نسبت به این پیادهراهها نظر مثبتی داشتهاند. این طرحها به عنوان یک الگو در سطح کشور مطرح شده است.
نقایص طرح
این عضو شورای شهر درباره نقایص طرح پیادهراهها میگوید: هر کدام از این پیادهراهها که اجرا شدند، یک سری نقایص ریز و درشت داشتند. در خیابان اکباتان این موارد بیشتر به چشم آمد. با توجه به آنکه هگمتانه باعث شده بود که خیابان اکباتان بنبست شود، یک سری از صنایع و مشاغلی مانند آهنفروشان نیز که در آنجا وجود داشتند و برای آنها پیشبینی صورت نگرفته بود؛ دچار مشکل شدند و تبعات منفی اجتماعی اجرای یک طرح ناقص بروز کرد. برای آهنفروشها باید از قبل جانمایی اتفاق میافتاد و به خارج از آن محدوده منتقل میشدند. به همین دلیل، مجبور شدند بخشی از تپه تاریخی هگمتانه مسیری را آسفالت کنند تا آنها از پیادهراه عبور نکنند که به دنبال این اقدام ثبت جهانی هگمتانه در خطر قرار گرفت.
وی با بیان اینکه بعد از مدتی، کسبه اکباتان که برخلاف کسبه خیابان بوعلی، از ایجاد پیادهراه متضرر شده بودند و به آنها آسیب وارد شده بود، به اجرای طرح اعتراض کردند، چراکه اکباتان محل عبور خیلی از اهالی شهرها و روستاهای اطراف همدان بود. بسیاری از افراد در آن منطقه سوار اتوبوس و مینیبوس میشدند. این پیادهراه باعث شده بود که تردد افراد کاهش پیدا کند و کسبه شاکی باشند. برای آن یک راه موقتی و مسکنوار را پیشبینی کردند که دائمی شد و آن اینکه ونها اجازه پیدا کردند تا مسجد صاحبالزمان تردد کنند و با این کار اکباتان ماهیت پیادهراه بودن خود را از دست داد. بهتر بود از قبل مطالعات بیشتری انجام و زیرساختهای لازم تعبیه میشد. هر چند الان هم میتوان این مشکلات را حل کرد.
آرامسازی بلوار ارم
این عضو شورای شهر درباره طرح آرامسازی بلوار ارم اینچنین بیان میکند: بعد از این طرحها در یک بخش از بلوار ارم، آرامسازی و کفسازی خوبی انجام شد. این طرح به لحاظ زیبایی و کارائی اتفاق مثبتی بود که در بلوار ارم اتفاق افتاد و در کنار آن در بعضی از پیادهراهها از جمله پیادهروهای بلوار شهید اسلامیان، بلوار عمار و بلوار مصیب مجیدی که عرض معبر خوبی داشتند، پیادهروهای خوبی تعبیه شد و در این مناطق کفسازیهای خوبی برای رسیدن به انسان محوری اجرایی شد.
پیادهراهسازی؛ مستلزم زیرساخت
بادامینجات درباره لزوم ایجاد زیرساخت برای طرح پیادهراه توضیح میدهد: در اجرای چنین طرحهایی ایراداتی هم وجود دارد که برای آنها راهکارهایی تعریف شده است. باید قبل از اجرای طرحهای اینچنینی، در رینگ مرکزی شهر زیرساختهایی مانند احداث پارکینگ عمومی، مدیریت تقاضای سفر و توزیع سیستم حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شوند که باید در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک دیده شوند تا رینگ مرکزی شهر به یک منطقه خاص و بینظیر گردشگری تبدیل شود.
وی میافزاید: پیادهراهسازی و جدارهسازی مکمل هم هستند و میتوانند به داشتن یک سیتی سنتر City Center در مرکز شهر کمک کنند. این طرح یک ویژگی خاص انسان محوری دارد و میتواند به عنوان جاذبه گردشگری مطرح شود.
ماهیت گردشگری اکباتان
عضو شورای ششم شهر همدان در پایان تصریح میکند: برای اکباتان باید بُعد حمل و نقلی تعریف شود. باید کاری کنیم که شهروندان ترغیب به حضور در این پیادهراه شوند. به ویژه در انتهای اکباتان برای شهروندان جذابیتهایی ایجاد کنیم که شهروندان ترغیب و نه مجبور شوند که اکباتان را به عنوان یک مسیر گذر انتخاب کنند. ما نمیتوانیم همه مشاغل را تا ابد حفظ کنیم. برخی مشاغل مانند آهنفروشان که در اکباتان مستقر هستند، جذابیتی ندارند، به طوری که نمیتوانیم آنها را جزء هویت اکباتان به حساب بیاوریم. میتوانیم برخی از مشاغل را تغییر دهیم و مشاغل گردشگری و صنایع دستی ایجاد کنیم. ما باید محور آرامگاه بوعلی تا هگمتانه را تبدیل به یک محور جذاب از نظر گردشگری تبدیل کنیم. طبیعی است که باید برخی از مشاغل هم تغییر کنند و کسب و کارها باید خود را با شرایط جدید وفق دهند. اکباتان باید ماهیت خدماتی و گردشگری پیدا کند که در این صورت تعداد مراجعه کنندگان به آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.