پیام نمادین سفره هفتسین در فرهنگ ایران زمین
*معصومه محمدی سیف
*جامعهشناس و دکتری سیاستگذاری فرهنگی
سفره نمادین هفتسین در ابتدا انسان ناآرام را به قناعت و آرامش دعوت میکند و شکایت و ندامت را دور میسازد. اصل سفره هفتسین، رضایت خاطر است تا بدینگونه انسان پای در مدرسه عشق نهد؛ یعنی از بودن به شدن راه پوید و همچون ذره به بیانتها بپیوندد. عاشق باشد اما عاقلانه گام بردارد تا دچار پریشانی نشود که خود و زمانش را نشناسد. این نوید شادیساز سفره هفتسین است که دلالتگر مسائلی است که به راحتی قابل تصور نیست. عناصر غایب و نامحسوس که با یادبودهای سر سفره و تمثیلهای همراه آن آهسته آهسته شناخته میشود و رازهای آن آشکار میشود، ما را مخاطب میسازد و آگاهمان میکند. اشیای نمادین سفره هفتسین، نمایانگر درونمایه بار فرهنگی یک زندگی متعادل را به هنگام سال نو روایت میکنند تا همگان در هنگام آغاز سال نو به استقبال بهار، دروازههای دل خود را بگشایند و به لطف لطیف بهار، مهر و عشق و ایثار را آویزه گوش خویش کنند و انسان نوروزی شوند و رهسپار مدرسه عشق. عاشقانه بزیند، بسازند و این چند روز زندگی را بپویند.
سنجد
نماد سنجیده اقدامکردن است. جوشانده یا دود سنجد برای درمان بیماریهای دماغی تجویز شده است؛ و نیز در کتاب زبان خوراکیها سنجد را مقوی دماغ و قلب دانستهاند که سرشار از ویتامینهای «آ» و «ب» و«کا» است؛ پس بیجهت نیست که سنجد را نماد سنجیده عمل کردن میدانند (جزایری، ص ۱۴۹). سنجد را بر این باور بر سفره مینهند تا هر کس با خویشتن عهد کند که در آغاز سال، هر کاری را سنجیده انجام دهد. قراردادن سنجد بر سفره هفتسین، نشانه گرایش به عقل است و احترام به تفکر و ترویج خردمندی. در حدیث نبوی میخوانیم: «اول ما خلق الله العقل» اولین چیزی که خداوند آفرید، عقل است.
خرد چشم جان است چون بنگری تویی چشم شادان جهان بنگری
همیشه خرد را نو دستور دار بدو حاجت از نیک و بد دور دار.
خوشبخت جامعهای است که خرد را ارج نهد.
سیب
دومین سینی که بر سفره نهاده میشود، سیب است که آن را مادر یا بزرگ خانواده، در کنار سنجد قرار میدهد. سیب نماد سلامتی است. جمله معروفی است که میگوید: «هرکس روزانه یک سیب بخورد، وی را به طبیب نیازی نیست». امام صادق(ع) در کتاب طب الصادق تألیف حکیم نامی عرب محمد خلیلی، کشف الأخبار و کافی تألیف کلینی «سیب را اکسیر جوانی و میوه بهشتی نامیدهاند». معروف است که خوراک آدم و حوا، قبل از خوردن گندم و رانده شدن از بهشت سیب بوده است (رضی، صص ۲۳۹و۲۴۰). اکنون ما با انسانی عاقل و سالم، در اولین روز سال برای گامنهادن به مرحله جدید عمر خویش روبه رو هستیم؛ بنابراین سیب هشداری است برای انسان تا به سلامت جسم خود بیندیشد و بهداشت بدن خود را به دست فراموشی نسپارد، که عقل سالم در بدن سالم است.
سبزه
سومین سین سفره هفتسین، سبزه است که پس از سنجد و سیب بر سفره نهاده میشود. سبزی، نشانه خوشاخلاقی و خرمی و شادابی است. از قول پیامبر بزرگ اسلام (ص) چنین نقل شده است که فرمودند: «من برای اخلاق نیک انتخاب شدم، و خداوند، کسی را که با ترشرویی با برادرانش روبه رو شود، دشمن میدارد». سبزه نشانه طبیعت پرجوش و خروش است. رنگ سبز نیروی تعادل، رنگ پیشرفت است. سبز نشانه هماهنگی و اثر خوشایند بر دستگاه عصبی است. نمونه دیگری از رواج سبزگرایی و تعلق خاطر به سبزینه روئیدنی درخت کاج است که مسیحیان سراسر جهان به اعتقاد سرسبزی و برکت و تقدیس رویش طبیعت آن را به تزیینات سال نو میافزایند.
سمنو
پس از سبزه، سمنو را به سفره میآورند. سمنو به فتح اول و دوم غذایی است معروف که از آرد پزند و شبیه کاچی است و شیرینی آن را از آب جوانه گندم که سفیدرنگ و شیرین است، تأمین میکنند. این غذا را بیشتر برای نذر و نیاز میپزند و پختن آن بسیار دشوار است (هداوند، ص۳۹۴). سمنو علامت قدرت است. آدمی در کشاکش زندگی خود و مبارزه با طبیعت، باید نیرومند و قوی باشد. سمنو که آن را غذای «مردآفرین» نیز گفتهاند، بدون آنکه هیچ شیرینی مضاعفی به آن افزوده شود، با جوانه گندم تهیه میشود و غذایی بسیار مقوی و پرانرژی است. برای مقابله با قهر طبیعت و مقابله با سختیها، قدرت، الزامآورترین مؤلفهای است که میتواند ما را در برابر ناملایمات نگهداری کند و این نماد خدایی، هدیهای است به جامعه تا قدرت و صلابت خویش را فراموش نکند.
سیر
سیر در ادب پارسی به معنای رأی، خشنود، کامل، کافی، تمام، پر و انباشته نیز به کار رفته است. «سیر نماد و نشانه مناعت طبع است؛ یعنی بایسته است که انسان همواره با قناعت بر جهان بنگرد. که انسان قانع از نفس کریمش، برتر از انسان قانع به دارندگی ثروت است (زبان خوراکیها،ص ۱۴۵). سیر استغنا و بینیازی از متاع دنیا را به یاد میآورد و نماد بیتوجهی به مادیات جهان گذرا است تا انسان بدان دل نبندد و کرامت و شخصیت خود را در معامله با آن به مقابله ننهد.
عالمی چون سیر چشمی نیست در ملک وجود هست هر موری در این وادی سلیمان دگر
پس سیر چشمی و چشم سیری از بزرگترین صفات انسان برتر و یار محبوب و مقبول است که با این سین در هفت سین بیان میشود. قناعت درونی که مناعت بیرونی را به همراه دارد، ثمرهاش علو طبع است. و بازتاب عملی آن تشخص و احترام انسان است.
سرکه
ششمین سین سفره هفتسین، سرکه است. سرکه، نماد پذیرش ناملایمات، نماد رضا و تسلیم است. باید به این نکته واقف شویم و این اصل مسلم را دریابیم که زندگی، پیوسته توأم با رنج و مشقت و زحمت است و هیچ انسان معتقد و با مسئولیتی نیست که بدون دغدغه بتواند به زندگی ادامه دهد. خالق یکتا، در صحیفه شریفه، در سوره بلد، آیه ۴ فرموده است: «لقد خلقنا الأنسان فی کبد» یعنی ما انسان را برای استواری و استقامت، در سختی بیافریدیم؛ لذا خداوند آسمان و زمین، انسان را آسوده و بیغم نیافریده و سرکه، گویای نکتهای است از تسلیم در برابر رخدادهای ناگوار زندگی. سرکه در سفره هفتسین بدین مفهوم است که خواهناخواه هر آسایشی با رنجی همراه است و سختی لازمه حیات است و مجموعه تضادها و تناقضها و دوگانگیهای حیات بشر، زندگی را از یکنواختی خارج میکند. پس سرکه را سر سفره مینهیم تا رضا و تسلیم را سرلوحه امور خود قرار دهیم و در این پیوند هفتگانه، عقل و صبر و پیکار و تسلیم و رضا و تلاش را با خود همراه سازیم. حافظ شیراز میفرماید:
رضا به داده بده، وز جبین گره بگشای که بر من و تو، در اختیار نگشوده است.
سماق
آخرین سین سفره هفتسین، سماق است. سماق، نماد صبر و بردباری و تحمل دیگران است. ضمنأ گویای یک اشاره دقیق است به صبر و حوصله و بردباری و مبارزه برای خواست و آرزوها؛ زیرا صبر، به انسان میآموزد که در گذر زندگی، خستگی را باید خسته کند و کام را بیابد. بیگمان در وجود هر انسان کاملی، جوهره صبر و مقاومت، برای دستیابی به اهدافش، دمادم موج میزند. سماق تداعی صبر است و صبر از ناحیه نگرش مثبت، نه گفتن است نه به تحقیر، نه به شکست، نه به زبونی، نه به سیطره غم و اندوه.
سماق بر سر سفره نهادن، دعوت انسان است در آغاز سال به پایداری و مقاومت در راه دستیابی به اهداف پاک و انسانی خویشتن. در فرهنگ لغت عامیانه نیز با اصطلاح «سماق مکیدن» که کنایه از منتظر ماندن است برخورد میکنیم که تحمل شرایط فعلی و مداومت در تغییر آن، تا رسیدن به مطلوب و و مقصود غایی است. شایان ذکر است مصرف سماق همراه کباب علاوه بر خواص متعدد، جهت کاهش مضرات اوره گوشت توصیه میشود. در طب سنتی میخوانیم، که سماق دارویی است (که) برای رفع تراخم و جوشهای پلک چشم و تسکین فشار و حرارت چشم مفید است (شیرازی،ص ۲۵۲). این تأثیر سماق که چشم را باز و بینا میسازد دقیقأ بر صبر و تأمل منطبق است که به دور از عجله و شتاب راه را از چاه باز شناسید. زیرا عجله وسوسه شیطانی است و تأنی سرود رحمانی. هفتسین، فلسفه یک زندگی خوب و سالم را به یک یک ایرانیان میآموزد.
نماد همراهان هفتسین
ماهی قرمز در تنگ بلورین، نماد چگونه زیستن است؛ یعنی پرکار و فعال و شاد. رنگش شادی را، فعلش، کار را، تکاپویش حیات را نوید میدهد و بدین خاطر ماهی قرمز به سفره پای نهاده است که جنب و جوش حیات در تمام لحظات زندگی این جاندار پرتکاپوی نمایان است.
شمع نماد روشنی و گرمی و لطف و مهر و سوختن و رنج خود و راحت یاران طلبیدن است، تا در طول حیات مادام که فروغ عمر، روشنی بخش استلحظهای از روش شمعگونه بودن دور نیفتیم.
ساعت نماد زمان است و اشارهای به دقت و نظم و انضباط و زنگی برای آغاز و پایان و ترتیب امور؛ البته از نگرشی دیگر چون ساعت با سین شروع میشده است در کنار سکه نشسته.
آینه به نشانه راستی، پاکی، صفا و یکرنگی است. آینه پیامآور این پند است که در کار و بار، یکرنگ و یکدل و صاف باشیم. با توجه به صیقلی که در خانه تکانی دل دادهایم اکنون همانند آینه در کنار یکدیگر،آینه وار بودن و آینه وار زیسشتن را تجربه کنیم.
اما تخممرغ که به رنگهای مختلف و شکلهای دلفریب و زیبا آن را میآرایند و به رسم سنت پیشینیان برآینه مینهند، هم روایتگر زایش و تولید است و هم اشاره به دنیای تازه و زمان نو که شما آن را میگشائید و پای در جهانی تازه مینهید.
در کنار سبزه، برخی سنبل نیز مینهند تا عطر شامه نوازش آغاز خوشی را نوید دهد و زمان نو با بوی دلانگیزش آغاز شود. ضمن اینکه سنبل با حرف سین آغاز شده و به گونهای به تکمیل و تعمیم سفره هفتسین مدد میرساند.
منبع
دادخواه، محمدعلی، نوروز و فلسفۀ هفت سین، انتشارات قلم، زمستان۱۳۸۴
رضی، هاشم، نوروز سوابق تاریخی تا امروز جشن آب پاشان، انتشارات فروهر، تهران۱۳۵۸
شیرازی، محمدحسین، گزیدههای قصیدۀ نظامی خسرو وشیرین، لیلی و مجنون، چاپ دوم، انتشارات پیام محراب، بهار۱۳۸۰.
جزایری، غیاث الدین، زبان خوراکیها، انتشارات امیرکبیر،۱۳۸۹
هداوند، ماشاءاله، رموز سلامت، طول و عرض عمر، انتشارات هدا،۱۳۷۳