چگونگی «توسعه فردی » با کودکان

0

*گام دوم

*یلدا خاکباز

*تسهیلگر کودکان

در جستارهای پیشین تلاش بر این بود که در کنار تعریف مفاهیم، نگاهی به موقعیت‌های ممکن برای کودکان داشته باشیم تا دقیقا مهارت ارتباطی و چگونگی شکل‌گیری توسعه فردی را با هم مرور کنیم. بعد از مهارت «ارتباط با دیگران» که در فرآیند کار تیمی و فعالیت‌های اجتماعی و گروهی که در  بازی‌ها و یا برگزاری آئین‌ها  نمود پیدا می‌کند، مهارت دیگری که در شکل‌گیری شخصیت کودک تأثیرگذار است نظم در انجام دادن کارهای شخصی اوست که این نظم از بهینه و مطلوب به کار بردن زمان منشا می‌گیرد. بنابراین هرچه دقیق‌تر بتواند از زمان خود بهره ببرد، بهتر می‌تواند به خواسته‌هایش دسترسی داشته باشد. بله درست متوجه شدید «مدیریت زمان» عامل دیگری است که تقویت آن کودک را به سمت هرچه هدفمندتر در اجرای برنامه‌هایش در بزرگسالی هدایت می‌کند.

در نظر بگیرید، می‌خواهید بدانید آخر هفته خود را چگونه بگذرانید بهتر است؟ همه فعالیت‌های بیهوده خود را مشخص کنید که باعث می‌شوند زمان زیادی را از دست بدهید. بودن در فضای مجازی بیش از اندازه، تماشای بیش از حد تلویزیون یا خریدکردن ممکن است هریک تأثیر منفی روی روابط خانوادگی بگذارد. پس در بررسی برنامه‌های روزانه و هفتگی‌تان می‌توانید به کودک نوپای خود ترتیب زمانی را آموزش دهید. برای مثال برای نمایش برنامه روزانه فرزندان می‌توانید از نقاشی و تصویر کمک بگیرید. این طوری کودکان ارتباط بهتری با این مفهوم برقرار می‌کنند.

راه دیگری که پیشنهاد می‌کنیم این‌که با بزرگ‌ترشدن فرزندتان، برایش ساعت زنگ‌دار آن هم مخصوص خودش را تهیه کنید؛ تقلا برای  بیدارشدن از خواب موضوعی که همیشه بوده است. این کار مسئولیت را بین کودک و ساعت او، نه او و شما را می‌تواند شکل دهد.

فرزندتان را تشویق کنید کارهای مدرسه را با نظم و ترتیب انجام دهد. شاید بد نباشد فرزندتان مسئولیت‌های روزانه‌اش را یادداشت کند به ویژه اگر تکلیف یا پروژه بلندمدتی دارد. او باید تکالیفش را به موقع تحویل بدهد. هرازگاهی بررسی کنید آیا هماهنگ با برنامه روزانه پیش می‌رود؟ اگر احساس می‌کند همیشه عقب است و دچار اضطراب می‌شود راهی برای آرام کردن او پیدا کنید.

این جستار پیوسته است …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.