رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر:
گردشگری حذف نشد، ادغام شد

توجه به گردشگری مطلوب‌تر از گذشته، اما ایده‌آل نه

0

*محمد رابطی

*روزنامه‌نگار

گردشگری اگر نه مهم‌ترین، یکی‌از مهم‌ترین پیشرانه‌های اقتصاد شهری همدان است. تردیدی نیست اگر گردشگری همدان رونق یابد اقتصادش دگرگون می‌شود‌. اما با آغازکار شورای ششم، نام گردشگری از کمیسیون‌های شورا حذف شد و این موضوع در افکار عمومی این چنین شکل گرفت که شورای ششم اعتقاد چندانی به گردشگری ندارد. حال که شورای ششم در انتهای کار تصویب بودجه ۱۴۰۱ شهرداری است در خصوص میزان توجه این شورا به موضوع گردشگری در همدان با حجت الاسلام والمسلمین «ناصر صفری افلاکی» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر به گفت‌وگو پرداختیم.

داستان حذف گردشگری

صفری افلاکی با تأکید بر این‌که این شورا به مانند ادوار گذشته اصرار داشت، کمیسیونی به نام گردشگری در این دوره نیز حفظ شود و کار کند از علل ادغام و حذف نام گردشگری از کمیسیون‌های شورا می‌گوید: در دوره گذشته به تناسب اعضا، ۹ کمیسیون داشتیم و هر عضوی در یک کمیسیون فعالیت می‌کرد، اما در این دوره، دو نفر از اعضای شورا تمایلی به قبول مسئولیت در این کمیسیون را نداشتند و شورا هم مجبور شد چهار کمیسیون را با هم ادغام کند.

وی در خصوص ادغام این چهار کمیسیون‌ با اشاره به این‌که از نظر قانونی شورای شهر به طور رسمی چهار کمیسیون دارد، اما بر حسب اقتضا و ضرورت می‌تواند بیش از آن هم کمیسیون‌هایی داشته باشد، می‌افزاید: در این دوره مجبور شدیم کمیسیون حقوقی و کمیسیون بازرسی را با هم ادغام کنیم، که مسئولیت آن هم بر عهده آقای کرباسیان است و کمیسیون گردشگری را با کمیسیون فرهنگی ادغام کنیم که با هم‌ سنخیت دارند.

صفری‌افلاکی تصریح می‌کند: در واقع زورمان به آن دو عضوی که مسئولیت کمیسیون گردشگری را نپذیرفتند نرسید، چراکه از نظر قانونی هم نمی‌توانیم کسی را ملزم به عضویت در کمیسیونی بکنیم که جنبه سلیقه‌ای دارد چراکه جزو آن چهار کمیسیون اصلی که در قانون آمده نیست.

حذف بودجه‌های مرمتی

در بخش دیگری از گفت‌وگو، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در خصوص شایعه حذف بودجه مرمت چند خانه تاریخی از مدیریت شهری می‌گوید: روز شنبه ،آخرین گام تصویب بودجه ۱۴۰۱ را بر می‌داریم و علی القاعده این بودجه، بودجه اصلی است؛ که باید توسط اهالی رسانه و فعالان گردشگری و مسئولین‌قضاوت شود که آیا سهم‌ مناسبی برای گردشگری قرار داده شده است یا خیر؟

صفری‌افلاکی که به دلیل نهایی نشدن کار بودجه ۱۴۰۱ از قضاوت و بیان تحلیل خود درباره آن به صورت عمومی خودداری می‌کند، اما ارزیابی خود را از سهم گردشگری در بودجه ۱۴۰۱، با توجه شرایط کلی موجود مطلوب توصیف می‌کند.

وی همچنین در مورد نقدی که چندی پیش در رسانه‌ها به بودجه ۱۴۰۰ مطرح شد توضیح می‌دهد: آن نقد در واقع نقد به متمم و اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ بود، که با توجه به اولویت‌های شهرداری در تأمین بودجه پروژه‌های خود، می‌شود تا ۹۰ درصد حق را به مدیران شهرداری داد.

صفری افلاکی در پایان ارزیابی کلی خود را از نگاه شورای ششم به گردشگری در مقایسه با دوره‌های پیشین این‌چنین بیان می‌کند: در مقایسه با گذشته وضع مطلوب‌تر است، اما در مقایسه با آن‌چه خود در ذهن دارم انتظارها بسیار بیشتر از این‌هاست. البته لازم است بعد از تصویب و نهایی شدن بودجه ۱۴۰۱ در یک نشست خبری، مقایسه‌ای با موارد و اعتباراتی که در گذشته انجام شده است صورت گیرد و آن وقت توجه به گردشگری در شورای ششم مورد قضاوت افکار عمومی قرار بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.