گردشگری نوروزی به دنبال متولی

همدان‌نامه وضعیت گردشگری نوروزی همدان در 1402 را بررسی می‌کند

همدان‌نامه: ستاد خدمات سفر که افتتاح نشده، تعطیل شد، آموزش‌وپرورش کار خودش را می‌کرد، میراث فرهنگی سرش به کار خودش گرم بود، شهرداری اصلا نبود و اگر هم اتفاق مثبتی رخ داد، کار فعالان مدنی بود که از جان مایه گذاشتند. این خلاصه فعالیت‌های دستگاه‌های متولی گردشگری در نوروز و عید فطر بود که هرکسی را درباره آینده گردشگری این شهر ناامید می‌کند. ثبت جهانی هم که اصلا مطرح نبود و نه در المان‌ها و نه در فضاسازی شهری به آن پرداخته نشده بود. خدا به داد گردشگری این شهر برسد.

0

*رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان:

*شهرداری در بخش گردشگری با ضعف‌های جدی مواجه است

*فاطمه کاظمی

*خبرنگار

مسئله مهم در نوروز ۱۴۰۲، نقش کمرنگ و عملکرد ضعیف شهرداری همدان در حوزه گردشگری بود که به ذوق می‌زد، در حالی‌که در شهرهای با محوریت گردشگری، همیشه شهرداری‌ها پیشتازند و مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند، اما گویا گردشگری در اولویت شهرداری همدان نیست که همیشه پای خود را از آن بیرون می‌کشد.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با بیان این‌که گردشگری همدان در نوروز ۱۴۰۲ هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف داشت، توضیح می‌دهد: آن‌چه جای نقد دارد و حتما باید در آینده اصلاح شود، آشفتگی بود که در بخش خدمات‌رسانی دستگاه‌های مختلف به گردشگران وجود داشت.

حمید بادامی نجات
حمید بادامی نجات

«حمید بادامی‌نجات» می‌گوید: ستاد خدمات سفر، هر سال دستگاه‌های متولی را در یک نقطه تجمیع می‌کرد که البته جانمایی آن (مجتمع فرهنگی عین‌القضات) هم محل سوال و نقد بود، اما امسال هر دستگاه به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کرد. آموزش‌وپرورش، میراث فرهنگی، شهرداری و بخش خصوصی، هیچ‌گونه هماهنگی باهم نداشتند که باعث سردرگمی مسافران و گردشگران شده بود. انتظار می‌رود در آینده، این خدمات با مدیریت واحد به جامعه هدف ارائه شود.

وی با تأکید بر این‌که وظیفه هماهنگ‌کردن دستگاه‌ها در این زمینه با استانداری است، ادامه می‌دهد: ما هم سعی می‌کنیم در شهرداری و شورای شهر، زیرساخت آن را تأمین کنیم و با پیش‌بینی سه نقطه مختلف در ورودی‌های شهر، با یک مدیریت واحد، خدماتی درخور شأن گردشگران و مسافران ارائه کنیم. هرچند انتظار ما از استانداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان این است که تلاش کنند دیگر خدمات گردشگری به‌صورت جزیره‌ای ارائه نشود و همه‌چیز به‌صورت یکپارچه باشد، اما واقعیت این است که استانداری در این زمینه ضعیف عمل کرد. مدیریت یکپارچه در کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نیز موثر است.

یکی از نکات قابل توجه در نوروز، نقش کمرنگ شهرداری در ارائه خدمات به گردشگران بود. بادامی‌نجات با تأیید این موضوع، می‌گوید: این موضوع مورد نقد ما هم بود. قبل از نوروز چندین جلسه برگزار کردیم و تذکرات لازم را ارائه دادیم، اما در نوروز شاهد اقداماتی که مورد تأیید ما باشد، نبودیم. شهرداری همدان در بخش گردشگری با ضعف‌های جدی مواجه است و آقای شهردار باید در این زمینه تدبیر کند.

وی ادامه می‌دهد: در شهرداری، ستاد گردشگری تشکیل شد تا حوزه فرماندهی گردشگری شهرداری باشد و سازمان‌های مختلف شهرداری و بخش‌هایی که در گردشگری نقش دارند، در آن ستاد هماهنگ شوند، اما جدی گرفته نشده و انتظارمان این است که آقای شهردار نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد و به مقوله مدیریت واحد گردشگری در شهرداری بها دهد.

این عضو شورای تأکید می‌کند: در شورای شهر برای ستاد گردشگری شهرداری بیش از ۸ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده تا برنامه‌های نرم‌افزاری و فرهنگی اجرا شود، برای ثبت جهانی هگمتانه نیز همین مقدار اعتبار پیش‌بینی شده، اما این‌ها نیاز به برنامه دارد. شورای شهر سیاست‌گذار است و ابزار اجرایی در اختیار ندارد. دستگاه اجرایی ما شهرداری است و امیدواریم با برگزاری جلسات متعدد و تشویق‌ها و هر روش دیگر، توجه شهرداری به گردشگری بیشتر شود.

به بادامی‌نجات می‌گویم ثبت جهانی هگمتانه در نوروز ۱۴۰۲ کمرنگ بود و اگر هم اتفاقی افتاد، نهادهای مدنی آن را رقم زدند که می‌گوید: مدیریت مجموعه تاریخی هگمتانه و دوستان او، امسال در برنامه‌های فرهنگی، ثبت جهانی را برجسته کردند که جای تشکر دارد، اما ما دو ماه تا آمدن ارزیاب‌های یونسکو به همدان فرصت داریم و خیلی عقبیم. باید تلاش کنیم تا این عقب‌ماندگی جبران شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان تأکید می‌کند: طی چند روز آینده، چند کار خوب در این زمینه آغاز می‌شود که فکر می‌کنم ما را به آینده امیدوار کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.