گنبدهای میدان به منظرگاه تبدیل شوند

0

*حسین زندی

*روزنامه‌نگار

مرمت جداره‌های میدان مرکزی همدان اتفاق بزرگی است اما تا زمانی که مغازه‌های این میدان کاربری گردشگری پیدا نکنند، نمی‌توان امیدوار بود که این میدان مانند میادین بزرگ استان‌های دیگر مانند میدان نقش جهان اصفهان زنده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان این‌که در میدان نقش جهان اصفهان سه بنا که یکی نماد دین (مسجد)، یکی از نماد مردم (بازار) و دیگری نماد حکومت (عالی قاپو) وجود دارد، توضیح می‌دهد: در میدان مرکزی همدان نیز سینما نماد مردم، شاهزاده حسین (ع) نماد دین و بانک ملی نماد نظام اداری و حکومتی است. در میدان نقش جهان اصفهان وقتی بالای عالی قاپو می‌ایستید، می‌توانید همه جا را ببینید اما این امکان در میدان مرکزی همدان وجود ندارد.

«صاحب محمدیان منصور» ادامه می‌دهد: به جز دو گنبدی که مربوط به بانک ملی است، میدان مرکزی همدان ده گنبد ۵ متر در ۵ متر دارد که خالی هستند و کاربری خاصی ندارند. هر کدام از گنبدها با یک بودجه محدود قابل مرمت هستند و همه آن‌ها پله دسترسی دارند و می‌توانند به منظرگاه تبدیل شوند. حتی می‌توان آن‌ها را به کافی شاپ یا تهیه غذا تبدیل کرد. طبقات دوم میدان به جز جداره بانک ملی و جداره پاساژ قائم بالای سینما خالی هستند. جداره‌های طبقه پایین مناسب گردشگر نیست در حالی‌که می‌توان آن‌ها را به مغازه‌های فروش سوغات همدان از جمله کماج، حلوازرده و مانند این کرد. دور میدان سفال‌فروشی نیست، حتی در این میدان یک رستوران خوب وجود ندارد.

این پژوهشگر معتقد است: از نظر کالبدی فرقی بین پیاده‌راه اکباتان و بوعلی نیست. بوعلی هم از این نظر موفق است که کاربری‌هایی دارد که مخاطبان آن‌ها زنان هستند چون زن‌ها باعث امنیت اجتماعی شهر می‌شوند. تلاش ما باید تغییر کاربری جداره‌های میدان باشد و اگر این اتفاق در بوعلی بیفتد، قطعا در اکباتان هم خواهد افتاد. شهرداری در این زمینه بسیار موثر است و مذاکره با اتحادیه سفال و سوغات و امتیاز و تشویقی دادن می‌تواند کارگشا باشد.

محمدیان منصور تأکید می‌کند: تا زمانی که برای جداره‌های میدان کاربری‌هایی تعریف نشود که بتواند همدانی‌ها و گردشگر را به سمت میدان بکشد، میدان همدان به میدان نقش جهان تبدیل نخواهد شد و مانند آن زنده نخواهد ماند. چراکه در میدان نقش جهان اصفهان کاربری‌هایی وجود دارد که برای شهروند و گردشگر جذاب است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا معتقد است باید برای میدان یک هیئت امنای قوی تشکیل شود و در آن از کسبه حضور داشته باشند و به آن‌ها امتیازاتی داده شود که شهروندان را به میدان جذب کنند. در چنین شرایطی میدان به مهم‌ترین جاذبه گردشگری همدان تبدیل خواهد شد. این موضوع بسیار مهم‌تر از مرمت جداره است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.