مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان:
گیاهان دارای پیاز جزو گونه‌های قاچاق محسوب می‌شوند

خزائی: لاله واژگون، ثعلب، ریشه شیرین بیان و ریشه انواع گیاهان مرتعی جزو گیاهان برداشت ممنوع هستند که نه مجوزی برای برداشت آن ها صادر می شود و نه اجازه برداشت برای آن ها داده می شود.

0

*نازنین ناصری

*کارشناس ارشد علوم و مهندسی محیط زیست

استان همدان دربرگیرنده گونه‌های متنوعی از گیاهان کوهی و دارویی است. هر ساله در فصل بهار به‌خصوص در اردیبهشت ماه بسیاری از افراد به کوه‌ها و اراضی طبیعی و مرتعی ورود می‌کنند تا به این گیاهان دست یابند. استفاده از این گیاهان با محدودیت‌هایی روبرو است. در این باب مصاحبه‌ای با «اسفندیار خزائی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان داشتیم تا از باید و نباید های این گیاهان جویا شویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان این‌که استان همدان یک استان مرتعی است، می‌گوید: از ۶۹۰ هزار هکتار اراضی استان، ۶۰۰ و ۵۵ هزار هکتار آن برگیرنده اراضی مرتعی است. حدود هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در این اراضی موجود است که ۳۰۰ گونه آن به گونه‌های دارویی، خوراکی و معطر اختصاص دارد.

خزائی با اشاره به این‌که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هر سال یک سیاست‌گذاری برای این‌گونه گیاهان دارد، توضیح می‌دهد: بر اساس این سیاست گیاهان مرتعی به سه طیف تقسیم می‌شوند؛ طیف اول شامل  گیاهانی مانند بابونه، شنگ، بوماردان، قزیاغی و انواع گیاهان علفی که به وفور در سطح مراتع و آیش‌های کشاورزی وجود دارند. این طیف برای بهره‌برداری عموم مجاز هستند و مشکلی برای برداشت ندارند.

وی ادامه می‌دهد: طیف دوم شامل گیاهان مجاز مشروطی است. گیاهانی از جمله موسیر، آویشن و کنگر که در بخش کشاورزی تولید می‌شوند، اما در اراضی منابع طبیعی نیز وجود دارند. اگر این گیاهان مورد بهره‌برداری قرار گیرند، ما تیپ‌های گیاهی را از دست خواهیم داد. در طیف مجاز مشروط‌ها برداشت کلان حتما باید با مجوز صورت گیرد، اما در حد خورد و خوراکی که روستائیان به عرف استفاده می کنند، خسارت آن‌چنانی به اراضی مرتعی وارد نمی‌شود که مجبور شویم آن را کنترل کنیم. از طرف دیگر برخی از این گونه‌ها مانند کنگر حالت تهاجمی نیز دارند و به وفور مشاهده می‌شوند که می‌توان آن‌ها را برداشت کرد تا به گونه‌های دیگر آسیبی وارد نشود.

خزائی طیف سوم گونه‌های ممنوعه را گیاهان دارای پیاز عنوان می‌کند و می گوید: لاله واژگون، ثعلب و ریشه شیرین بیان وریشه انواع گیاهان مرتعی  جزو گیاهان برداشت ممنوع هستند که نه مجوزی برای برداشت آن‌ها صادر می‌شود و نه اجازه برداشت به آن‌ها داده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در این طیف سیاست‌گذاری، یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در شهرستان‌ها برخورد قانونی را با متخلفان و همچنین گشت و کنترل در سطح مراتع و جنگل‌ها را خواهند داشت، چراکه جزو گونه‌های قاچاق قرار می‌گیرند و طبق قانون مجازات قاچاق و ماده ۶۹۰ مجازات اسلامی با متخلفان برخورد می‌شود.

خزائی اضافه می‌کند:  تلفن ۱۵۰۴ به صورت رایگان در خدمت مردم است تا اگر در جایی لازم شد یگان‌های ما را باخبر کنند تا به اراضی و گیاهان مورد تخلف مراجعه کنیم، تا برخورد قانونی صورت بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان می‌کند: رویشگاه‌های گیاهان مرتعی کامل کنترل می‌شود و خیلی از اراضی قرق شده و همکاری‌های زیادی با همیاران طبیعت از جمله انجمن‌های تربیت محافظ همیار داریم که اخبار لازم را به ما ‌می‌سانند و به نوعی از طبیعت مواظبت می‌کنند.

خزائی در سخن آخر می‌گوید: از سال گذشته استان را به بلوک‌های حفاظتی تقسیم کردیم و برای آن نیروی حفاظتی قرار دادیم تا کنترل‌های لازم را داشته باشند تا برداشت غیرمجازی نداشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.