یادبود زنده‌یاد «محمدصالح ترک»

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

مراسم یادبود «محمد صالح ترک» استاد برجسته فیزیک و دبیر فاضل دبیرستان‌های همدان، ۱۹ آذر ۱۴۰۰ با حضور خانواده، دوستان و همکاران وی  و تعدادی از پیشکسوتان آموزش و پرورش، در باغ بهشت همدان برگزار شد.

در این مراسم که به همت موزه آموزش و پرورش، کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان و با همکاری هفته‌نامه همدان‌نامه تحت عنوان سلسله نشست‌های دیدار (۱۳ ) برگزار شد، حسین زندی سردبیر همدان‌نامه، محمد بلوهر و میرهاشم میری از دبیران بازنشسته آموزش پرورش مطالبی درباره زندگی و فعالیت‌های زنده‌یاد ترک بیان کردند.

همچنین در این مراسم هنرمندان موسیقی همدان کاظم مرادی(خواننده) و امیر شرایی(نوازنده نی) قطعاتی اجرا کردند.

بازخوردهای مثبت

سردبیر هفته‌نامه همدان‌نامه در این مراسم گفت: چندی پیش سید امیر قشمی؛ مدیر موزه آموزش و پرورش از من خواستند برای زنده‌یاد «محمدصالح ترک» دبیر فیزیک و معلم اخلاق شهرمان برنامه‌ای برگزار کنیم. خیلی دوست داشتم این برنامه در یک سالن بزرگ و به صورت یک همایش برگزار شود اما کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن مانع از برگزاری این همایش شد. با این وجود امروز هم هوا و هم همکاران، دوستان، شاگردان و خانواده زنده‌یاد ترک با ما همراهی کردند و در این برنامه شرکت کردند.

«حسین زندی» افزود: طی چند روز گذشته که پوستر این برنامه در رسانه‌ها منتشر شد، بازخوردهای زیادی از سوی دوستان و شاگردان زنده‌یاد ترک دریافت کردیم که دل ما را گرم گرم کرد. خاطرات زیادی از این معلم برای ما ذکر شده که نشان از بااخلاق بودن وی دارد.

فروتن و خوش‌مشرب

«محمد بلوهر» معلم بازنشسته و از همکاران زنده‌یاد ترک نیز در این مراسم گفت: در جوار آرامگاه یکی از دبیران برجسته، خوشنام، علاقمند به کار و راه خود و از همه‌ مهم‌تر فروتن هستیم. وی یکی از دبیران تراز اول همدان بود اما هیچ‌گاه هیچ ادعایی از وی ندیدیم. آن روزهایی که برخی از همکاران ما به خصوص در دورس علوم پایه، افتخارشان این بود که در کلاس‌های خصوصی، آموزشگاه‌ها و در منازل افراد ثروتمند کار می‌کنند، کار زنده‌یاد ترک این بود که پای تخته سیاه، گچ به دست در دبیرستان‌های همدان برای همه بچه‌ها تدریس‌ می‌کرد. وی بسیار خوش‌مشرب و علاقمند به کار و راهش بود.

وی افزود: بنده سال‌ها همکاری زنده‌یاد ترک بود اما از نظر مقام شاگرد وی محسوب می‌شوم. چون وی از نسل پیشکسوتان قبل از نسل ما بودند. زنگ‌های تفریح وی یا با همکاران درباره درس صحبت می‌کرد یا با خوش‌مشربی باعث انبساط خاطر همکاران می‌شد.

طنزهای کلامی

«میرهاشم میری» دیگر معلم بازنشسته همدانی نیز گفت: در دقایقی که در دفتر مدرسه خدمت زنده‌یاد ترک بودیم، از طنزهای کلامی وی معذوذ می‌شدیم و لذت می‌بردیم. معنی‌سازی طنزآمیز وی از واژگان به گونه‌ای بود که نشان می‌داد پشت آن دانشی هست. طنز با لودگی فرق دارد. خیلی‌ها با لودگی اطرافیان را می‌خندانند و خیلی‌ها آن را طنز می‌پندارند در حالی‌که طنز عبارت است از قراردادن یک مطلب در خارج از جایگاه خود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.