الوند میشه شی؟

همدان‌نامه کوه‌خواری در دامنه شمالی الوند را بررسی می‌کند

همدان‌نامه: کوهستان الوند و باغات همدان، دیگر آن‌قدر زخم خورده‌اند که جایی برای زخم جدید نیست، اما گویا فاز جدید تخریب این کوهستان و باغات زیبای آن آغاز شده، چراکه صحبت از ساخت بیمارستان هزار تخت‌خوابی، احیای پروژه پرشین یاقوت و از سرگیری پروژه جاده برگشت گنجنامه و امامزاده کوه است. جالب‌تر این‌که تخریب‌گران این‌بار پروژه حوزه علمیه را که از چند سال پیش در جاده حیدره ساخته شده و نیمه‌کاره مانده را سپر بلای خود کرده‌اند تا ساخت‌وساز در دامنه الوند را توجیه کنند. در پرونده ویژه این شماره، پروژه‌های تخریب‌گر الوند را از نظر می‌گذرانیم.

0

*در گفت‌وگو با مسئولان مطرح شد:

*کوه‌خواری حتی برای ساخت حوزه علمیه ممنوع!

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

چند سال پیش، در جاده حیدره، سازه‌ای ساخته شد که گفته می‌شد قرار است به حوزه علمیه تبدیل شود. این موضوع انتقاد عامه شهروندان را به دنبال داشت که چرا حوزه‌سازی در پای الوند؟ مگر نه این‌که ساخت‌وساز در این منطقه به طبیعت الوند آسیب می‌رساند و درختان را نابود می‌کند، پس چرا جلوی ساخت حوزه علمیه گرفته نمی‌شود؟ حالا بعد از چند سال، یک سازه نیمه‌کاره چند طبقه و بدون استفاده، ابتدای جاده حیدره به گردشگران و شهروندان همدانی دهن‌کجی می‌کند، بدون این‌که تعیین تکلیف شود.

فاطمه کاظمی- روزنامه‌نگار
فاطمه کاظمی- روزنامه‌نگار

بگذریم از این‌که این سازه، قشر مذهبی را در تیررس نقد و اعتراض شهروندان قرار داده، اما نکته مهم‌تر سوءاستفاده تخریب‌گران طبیعت از آن است، چراکه هر مدیر، مسئول، نماینده یا حتی شهروند عادی که می‌خواهد در پای الوند ساخت‌وساز کند و مورد نقد دوستداران طبیعت قرار می‌گیرد، به سازه معروف به حوزه علمیه استناد می‌کند که چرا در پای الوند می‌توان حوزه علمیه ساخت، اما نمی‌توان جاده برگشت، بیمارستان هزار تخت‌خوابی و محل تولید و عرضه سنگ‌های قیمتی ساخت؟

این در شرایطی است که بخش زیادی از جامعه حوزوی و مذهبی استان نگران و حتی مخالف ساخت حوزه علمیه در جاده حیدره هستند و برخی حتی معتقدند باید این سازه را تخریب کرد. برخی از روحانیون نیز معتقدند، ساخت این سازه حیله تخریب‌گران طبیعت بود تا راه برای ساخت‌وسازهای دیگر در حیدره باز شود.

ممنوعیت کوه‌خواری حتی برای ساخت حوزه علمیه

حجت الاسلام و المسلمین «احمدحسین فلاحی» نماینده همدان در مجلس با بیان این‌که تا جائی که می‌دانم برای ساخت این سازه از مدیر حوزه‌های علمیه نظرخواهی نشده است و قبلا آیت‌الله «موسوی اصفهانی» مدیر حوزه‌های علمیه استان به من گفت که ما با آن سازه کاری نداریم، توضیح می‌دهد: این سازه توسط حوزه علمیه ساخته نشده که حالا مورد اتهام تخریب طبیعت و قطع درختان و ساخت‌وساز در پای الوند قرار بگیرد یا به الگو تبدیل شود. ضمن این‌که مقام معظم رهبری وارد موضوع شدند و فرمودند: «کوه‌خواری و زمین‌خواری، حتی برای ساخت حوزه علمیه ممنوع است» و این موضوع را به عنوان خط قرمز خودشان اعلام کردند. به همین دلیل حوزه علمیه موضوع ساخت آن سازه را ادامه نداد و پیگیری نکرد. پیشنهاد ما تهاتر آن سازه بود، البته نظر نهایی را مدیریت حوزه‌های علمیه استان ارائه می‌دهد و شورای عالی شهرسازی و معماری آن را تعیین تکلیف می‌کند.

وی تأکید می‌کند: این‌که عده‌ای این موضوع را دستاویز تخریب و ساخت و ساز در الوند قرار دهند، درست نیست چون طبق نظر مقام معظم رهبری، ساخت حوزه علمیه به دنبال تخریب طبیعت ممنوع است، اما سازمان‌ها و نهادهای بازرسی موظف به پیگیری این موضوع هستند و مطابق قانون با تغییر کاربری‌هایی که به صورت غیرقانونی در منطقه الوند و باغات اتفاق می‌افتد، برخورد کنند.

احمدحسین فلاحی
احمدحسین فلاحی

حوزه علمیه جاده حیدره پا نخواهد گرفت

فلاحی می‌گوید: گزارش‌هایی به من رسیده که عده‌ای به نامه یکی از مسئولان مبنی بر ممنوع‌نبودن دیوارکشی در باغات و این‌که این اقدام تغییر کاربری محسوب نمی‌شود، استناد و اقدام به ساخت‌وساز و تغییر کاربری در پای الوند می‌کنند که باید در این نامه تجدید نظر شود. فکر می‌کنم آن‌هایی که چنین نامه‌ای داده‌اند، باید در این زمینه پاسخگو باشند.

به نماینده همدان در مجلس می‌گویم مسئله این است که هر سازه‌ای که به حیدره بار ترافیکی تحمیل کند و به آن آسیب برساند، نباید در آن منطقه ساخته شود، پس نمی‌توان از تهاتر سازه موسوم به حوزه علمیه هم صحبت کرد که وی توضیح می‌دهد: حوزه علمیه در حیدره پا نگرفته و پا نخواهد گرفت. ساختمان حوزه علمیه امام حسین (ع) استیجاری است و زمینی در شهرک مدنی تهیه شده تا در آن حوزه علمیه ساخته شود. بعید می‌دانم طرحی به کلانی ساخت حوزه علمیه در پای الوند در دستور کار باشد.

دامی برای توجیه تخریب در الوند

حجت الاسلام و المسلمین «ناصر صفری افلاکی» عضو شورای شهر همدان نیز می‌گوید: طی سال‌های اخیر، بیشتر جامعه طلبه و حتی علمای شهر با ساخت حوزه علمیه در حیدره به عنوان یک منطقه طبیعی مخالفت کرده‌اند، اما بالاخره در مقطعی این تصمیم گرفته شده و پروژه تا حدی پیش رفته است. نظر من این است که با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت هرگونه ساخت‌وساز در منابع طبیعی، کوه‌ها و جنگل‌ها؛ حتی مسجد و حوزه علمیه، لازم است جامعه حوزوی در این تصمیم تجدیدنظر کند. ضمن این‌که ما معتقدیم ساخت این سازه دامی بوده تا حوزه علمیه را در دخل و تصرف در حوزه علمیه دخیل بدانند و چهره آن را نزد عموم خدشه‌دار کنند تا بعد از این هر سازه‌ای در پای الوند ساخته شد، زبان علما بسته باشد و آن‌ها نتوانند به تخریب محیط زیست و طبیعت اعتراض کنند.

«ناصر صفری افلاک» درباره نظر کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر
«ناصر صفری افلاک» رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر

احتمال تخریب سازه موسوم به حوزه علمیه

وی می‌افزاید: جا دارد علمایی که پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و مدافع حقوق طبیعت و محیط زیست هستند، از حق خودشان کوتاه بیایند تا اجازه ندهند هیچ سازه دیگری در پای الوند ساخته شود.

از صفری افلاکی می‌پرسم به نظر با این سازه چه باید کرد که توضیح می‌دهد: این سازه مباحثی مانند داشتن پروانه ساخت دارد که باید پیگیری شود، اما من آرزو می‌کنم این سازه به حالت اول خود برگردد و شاهد عقب‌نشینی جوانمردانه جامعه حوزوی از ساخت این سازه باشیم تا با تخریب این سازه، سر این قشر در شهر بلند باشد که برای حفظ طبیعت و محیط زیست، از حق خود گذشت. در ضمن این اقدام، هشدار بزرگی به تخریب‌گران طبیعت خواهد بود تا از دست‌اندازی به طبیعت الوند دست بردارند و نتوانند به تابلوی هویت همدان آسیب بزنند.

پرشین یاقوت؛ لکه‌ای بر چشم الوند

این عضو شورای شهر درباره پروژه «پرشین یاقوت» معتقد است: این پروژه شبیه لکه‌ای در چشم یک انسان است که به ذوق بیننده می‌زند. ای کاش از ابتدا با اجرای این پروژه مخالفت می‌شد، چراکه اجرای چنین پروژه‌هایی کار را به جایی رسانده که چشم هر طمع‌کاری به دامنه الوند است. این روزها می‌شنویم که برخی سوداهای بزرگ‌تری نسبت به الوند دارند و خیال‌های باطل بزرگی درباره آن در سر می‌پرورانند. امیدوارم مسئولان امر و کسانی که دستی بر آتش دارند، جلوی تحقق این خیالات باطل را بگیرند و اجازه ندهند در دل طبیعت، برخلاف قوانین اقدام شود و بناهای آن‌چنانی ساخته شود.

مستمسکی برای اشتباهات بعدی

حجت الاسلام و المسلمین «عباس موسیوند» مسئول دفتر حوزه‌های علمیه استان همدان نیز ضمن توضیح روند ساخت سازه موسوم به حوزه علمیه، معتقد است: اولا این تصمیم در دهه هشتاد گرفته شده و مسئولانی که آن زمان این تصمیم را گرفته‌اند، باید پاسخگو باشند و توضیح دهند، ضمن این‌که تا جایی که من می‌دانم، زمینی که برای ساخت حوزه علمیه اختصاص داده شده، نه باغ بوده و نه زمینی بوده که از آن استفاده زراعی بشود، اما این‌که الان برخی بخواهند از تصمیمی که آن زمان گرفته شده، مستمسکی برای اشتباهات بعدی قرار دهند، بی انصافی است.

عباس موسیوند
عباس موسیوند

موسیوند تأکید می‌کند: درباره سرنوشت این سازه باید با درنظرگرفتن همه جوانب از جمله مسائل محیط زیستی تصمیم گرفته شود و‌ نمی‌توان یک بعد را در نظر گرفت. این موضوع توسط شورای عالی حوزه علمیه استان و استانداری همدان بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

بوستان ولایت؛ بدون مطالعات کارشناسی

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر با بیان این‌که بودجه مصوب برای بوستان ۱۱۰ هکتاری «ولایت» شش میلیارد تومان هزینه شود، اما تاکنون هفت و نیم میلیارد تومان برای آن هزینه شده و هنوز هم تکمیل نشده است.

«اکبر کاووسی‌امید» با تأکید بر این‌که بوستان ولایت و اکباتان فاقد مطالعات کارشناسانه هستند و مورد تأیید نیستند، توضیح می‌دهد: مطالعات دوباره این دو پروژه باید با سرعت بالا انجام شود و پیوست‌های لازم آن‌ها مورد مطالعه قرار گیرد، همچنین در بودجه ۱۴۰۱ پروژه‌های کلان مقیاس باید پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

اکیر کاووسی-نائب رئیس شورای شهر

می‌پرسم آیا چون تاکنون برای یک پروژه اشتباه پول هزینه شده، باید تا آخر پیش رفت، آن هم در شرایطی که برخی طلاب و علمای مذهبی معتقدند می‌توان سازه موسوم به حوزه علمیه که جانمایی آن در جاده حیدره اشتباه بوده، را هم تخریب کرد که کاووسی امید می‌گوید: بله اگر کارشناسان به این نتیجه برسند که پروژه بوستان ولایت به محیط زیست و طبیعت الوند آسیب‌می‌رساند، می‌توان سرنوشت سازه موسوم به حوزه علمیه را برای آن متصور شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.