بیمار روانی؛ عامل اسیدپاشی‌ها در همدان

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان: بعد از دستگیری فرد اسیدپاش تا الان گزارشی مبنی بر اسیدپاشی نداشتیم و شهروندان و بانوان اصلا نگران نباشند

آن‌قدر اتفاق شوم اسیدپاشی در این کشور تکرار شده و گاه این اقدام دردناک به صورت سازمان‌یافته بوده که تا خبری مبنی بر اسیدپاشی منتشر می‌شود، تن بانوان ایرانی به لرزه می‌افتد که «مبادا نفر بعدی من باشم» و ناامنی در زندگی زنان ایرانی پررنگ‌تر می‌شود.

0

*فاطمه کاظمی

*روزنامه‌نگار

آن‌قدر اتفاق شوم اسیدپاشی در این کشور تکرار شده و گاه این اقدام دردناک به صورت سازمان‌یافته بوده که تا خبری مبنی بر اسیدپاشی منتشر می‌شود، تن بانوان ایرانی به لرزه می‌افتد که «مبادا نفر بعدی من باشم» و ناامنی در زندگی زنان ایرانی پررنگ‌تر می‌شود. هفته پیش نیز در میان سوگواری‌ها برای اتفاقات تلخی که کشور درگیر آن شده، خبری مبنی بر وقوع چند مورد اسیدپاشی در همدان باعث ایجاد نگرانی مضاعف شد که شاید قرار است همدان تکرار اصفهان باشد.

فاطمه کاظمی
فاطمه کاظمی

دستگیری عامل اسیدپاشی در همدان

اما فرمانده انتظامی استان همدان در همان ساعات اولیه انتشار خبر، از دستگیری فرد اسیدپاش خبر داد و گفت: عوامل انتظامی در یک عملیات سریع فردی که در شهر همدان اقدام به اسیدپاشی کرده بود را دستگیر کردند و این فرد را برای ادامه بازجویی تحویل پلیس آگاهی دادند.

سردار «بخشعلی کامرانی صالح» بیان کرد: شامگاه پنجشنبه (۱۹ دی) پس از دریافت اخباری مبنی بر اسیدپاشی موضوع بی‌درنگ در دستور کار پلیس قرار گرفت .

وی توضیح داد: طبق تحقیق پلیس، متخلف با استفاده از سواری پراید به صورت پنهانی اقدام به پخش اسید به پشت لباس چند دختر کرده بود که تنها به یکی از آن‌ها آسیب جزئی وارد شده و بقیه حتی از پخش اسید به پشت لباس خود مطلع نشده بودند.

این مقام انتظامی افزود: با یک کار اطلاعاتی دقیق خودروی متهم و محل اختفای وی شناسایی و پس از دستگیری آلات و ادوات جرم از او کشف شد.

سردار کامرانی صالح درباره علل و انگیزه متهم گفت: عامل اسیدپاشی تحویل پلیس آگاهی شده و هنوز انگیزه متهم از این کار مشخص نیست، تحقیقات برای مشخص شدن علت و انگیزه متهم در حال انجام است.

شهروندان نگران نباشند

پس از انتشار این خبر، بازار شایعات هم داغ شد. برخی می‌گفتند این اسیدپاشی‌ها سازمان‌یافته و مانند اصفهان از سوی گروه خاصی اتفاق افتاده است. برخی هم معتقد بودند حتی بعد از دستگیری متهم باز هم چند مورد دیگر از اسیدپاشی در سطح شهر اتفاق افتاده است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان در گفتگو با همدان‌نامه با رد این شایعات توضیح داد: کلا در این مدت سه مورد اسیدپاشی در همدان اتفاق افتاده که همه آن‌ها کار یک نفر بوده است. از این موارد، دو مورد اصلا متوجه این اتفاق نشده بودند تا وقتی که به منزل مراجعه کرده و متوجه سوختگی لباس خود شده بودند. اما مورد سوم از ناحیه پا آسیب جزئی دیده است. پدر دخترخانمی که به سمت او اسید پاشیده شده در محل حضور داشته و وقتی فرد اسیدپاش را می‌گیرد متوجه اعتیاد و وضعیت ظاهری نامناسب وی می‌شود، کمی به او تشر می‌زند و رهایش می‌کند. این فرد متوجه نبوده که به سمت دخترش اسید پاشیده‌اند و فکر می‌کرده فقط ایجاد مزاحمت بوده است.

سرهنگ «حسین بشری» ادامه داد: چند دقیقه بعد پدر و دختر متوجه اسیدپاشی می‌شوند و با ۱۱۰ تماس می‌گیرند. بعد از آن نیروهای ما وارد موضوع شدند و فرد اسیدپاش را دستگیر کردند. نیروهای ما در بازرسی از منزل این فرد ادواتی مانند سرنگ که با استفاده از آن‌ها اقدام به اسیدپاشی می‌کرده، کشف کردند. در بررسی‌های اولیه متوجه شدیم این فرد ناراحتی روانی دارد و داروهای مربوط به این بیماری مصرف می‌کند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان تأکید کرد: بعد از دستگیری این فرد تا الان گزارشی مبنی بر اسیدپاشی نداشتیم و شهروندان و بانوان اصلا نگران نباشند. پرونده فرد به مراجع قضایی ارسال شده و باید ببینیم نظر پزشکی قانونی درباره ابتلای این فرد به جنون چیست.

رد شایعه قتل

بشری در پاسخ به این سوال که آیا مفقودشدن همسر فرد اسیدپاش و شایعه قتل این زن توسط فرد اسیدپاش صحت دارد، گفت: همسر این فرد هشت سال پیش از او جدا شده و اصلا قتلی در کار نیست. این فرد حتی سابقه کیفری خاصی که در پرونده وی ثبت شود هم ندارد و اصلا چیزی به نام مفقودی همسر این فرد نیز مطرح نشده است.

این مقام انتظامی استان درباره نگرانی شهروندان همدانی درباره تکرار حادثه اصفهان توضیح داد: انگیزه اسیدپاشی‌های اصفهان چیز دیگری بود اما انگیزه این فرد اصلا چنین چیزی نبوده و بیشتر حالت سرگرمی داشته است. اسید مورد استفاده هم از لوله‌بازکن‌های قوی بوده است و ما حتی شک داشتیم از عبارت اسیدپاشی استفاده کنیم. در این زمینه اصلا جای نگرانی وجود ندارد و امنیت در همدان برقرار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.