ثبت‌نام در مدارس یا هفت‌خان رستم؟

0

*فرناز شیخ‌الاسلامی

عمده مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، موارد ثابتی است که هر تابستان در حال تکرار است و نارضایتی بسیاری را میان خانواده‌هایی که با این مشکلات مواجه هستند، رقم زده است.

تابستان که از راه می‌رسد، مشکلات خانواده‌ها نیز برای ثبت‌نام سر باز می‌کند و گاه یافتن یک مدرسه مناسب به دغدغه‌ای بزرگ برای خانواده‌ها تبدیل می‌شود.

اغلب خانواده‌ها که از میان اقشار متوسط جامعه هستند، مدارس دولتی گزینه نخستشان برای ثبت‌نام است و در این فصل با جست‌وجوی فراوان به دنبال یک مدرسه دولتی با کیفیت هستند. موضوع مشکلات والدین در ثبت‌نام فرزندان‌‌شان در مدارس سالیان است که لاینحل باقی مانده و خانواده‌ها از این بابت دچار مشکلات و سرگردانی‌های فراوانی می‌شوند.

به‌طور کلی می‌توان از سه مشکل ثابت برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس یاد کرد که هر ساله تکرار می‌شوند:

۱- ثبت‌نام‌نکردن در مدارس مد نظر خانواده‌ها (حتی مدارس مجاورت محل سکونت که در محدوده جغرافیایی تعیین‌شده آموزش‌و‌پروش نیست)

۲-دریافت پول از خانواده‌ها به بهانه‌های مختلف

۳-تکمیل ظرفیت و کاهش مدارس دولتی

این موارد عمده مشکلات والدین و دلیل مراجعات حضوری آن‌ها به ستادهای ثبت‌نام و نارضایتی گسترده از عملکرد وزارت آموزش‌و‌پرورش را هرساله رقم می‌زند و باعث صرف انرژی و توان زیادی از خانواده‌ها می‌شود.

در رسانه‌ها اعلام می‌شود، تحصیل رایگان است و مدیران حق دریافت پول اجباری ندارند، اما به مدارس سرانه آموزشی پرداخت نمی‌شود و بیشتر مدارس بدون اخذ پول یا شهریه قانونی دانش‌آموز را ثبت‌نام نمی‌کنند. این موضوع غیر از سردرگمی خانواده با برخوردهایی که برخی از مدیران مدارس انجام می‌دهند؛ مانند نشان دادن فیش آب و برق به خانواده‌ها و فشار روانی به دانش‌آموزان در مراحل مختلف تحصیل، حرمت و شأن نظام تعلیم و تربیت را زیر سوال می‌برد.

غفلت و نادیده‌گرفتن ظرفیت خانواده‌ها در نظارت و همیاری آن‌ها در مدارس باعث تشدید مشکلات می‌شود که راهکار آن احیا و تقویت نقش انجمن اولیا و مربیان در نظام تصمیم‌گیری و نظارت مدارس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.