خودبرندسازی روابط عمومیها و بهرهگیری از رسانههای اجتماعی
سخنی با کارشناسان روابط عمومی
*سیاوش توسلی
*مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه سه
در سال۲۰۰۴ اولین سرویس شبکه اجتماعی آنلاین به نام فیس بوک گسترش پیدا کرد و شبکههای کاری به آن اضافه شد. یکسال بعد توئیتر به عنوان یک ابراز جدید برای تعامل میان انواع مشاغل به کار گرفته شد که با خرید اینستاگرام توسط فیس بوک با افزایش دوبرابری کاربران در این صفحه روبرو شدیم به صورتی که اکنون ماهانه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در اینستاگرام فعال هستند
در عرض ده سال رسانههای اجتماعی به شدت گسترش پیدا کردند و هر روز صاحبان مشاغل بیشتری بر این جرگه افزوده میشوند و رسانههای اجتماعی دیگر یک مفهوم جدید نیستند بلکه به یک ضرورت تبدیل شدهاند.
در این حوزه و در میان انواع مشاغلی که از این امکان بهره میبرند جایگاه روابط عمومی و صاحبان این مسند در ارتباطی نزدیک و گاه جدانشدنی به گذران بیوقفه امور مرتبط روزگار سپری میکند و دیگر از تمام سختیهایی که برای انتقال فایلها و گزارشهای خود با آن روبرو بودند، خبری نیست.
کارشناسان روابط عمومی سازمانهای دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی میتوانند با بهرهگیری از رسانههای اجتماعی در کمترین زمان ممکن و با صرف هزینه اندک به شکلی که دیگر هیچ مرز یا جغرافیایی نتواند مانع از انتشار اخبار و عملکردشان شود، به ایفای نقشی سازنده و موثر بپردازند. اما با توجه به اینکه جذب مخاطب در این حوزه نقشی تاثیر گذار در رصد اخبار آنها و حصول نتیجهای مقبول دارد، باید در تولید محتوای خود تمام مواردی را که به این مهم یاری میرساند، لحاظ و رعایت کنند. روابط عمومیها باید بدانند که دیگر صرف داشتن تنها یک وبسایت نمیتوان به موفقیت دست پیدا کرد بلکه باید به موازات آن و بیشتر از آن از فضای رسانههای اجتماعی بهره گیرند تا بتوانند ترافیک را به وبسایت مورد نظر خود بازگردانند و رسانههای اجتماعی را به عنوان فرصتی برای تحقق این موضوع دریابند و وقت خود را صرف پلتفرمهای شبکههای اجتماعی که به بهترین نحو نمایندگی فعالیت آنها را میتواند عهدهدار شود، کنند و قبل از اینکه در دنیای ناشناخته یک پلتفرم غرق شوند باید با بررسیهای لازم پی برند که کدام زمینه از رسانههای اجتماعی میتواند بهتر حوزه کاری را نمایندگی کند و اینکه میخواهد به کجا برسد؟ باید عملکردهای موفق دیگر مشاغل مرتبط و موفق را بررسی کنند که آنها چگونه مسیری را در رسانههای اجتماعی برگزیدهاند و چگونه از شبکههای اجتماعی بهره میگیرند؟
روابط عمومیها باید دریابند که در هر یک از شبکههای اجتماعی چه نوع مکالماتی در جریان است و بررسی کنند چرا برخی از حوزههای روابط عمومی در عرصه شبکههای اجتماعی شکست خوردهاند؟ آیا در بحث برنامهریزی و برندسازی نقصهایی دارند؟ چراکه اگر درکی درست از خود و اداره یا نهاد مرتبط به خود داشته باشند، نیاز نیست تمامی شبکههای اجتماعی را مورد مطالعه قرار دهند زیرا عملکرد و محتویات برای همه نمیتواند یکسان باشد. سایتهای شبکههای اجتماعی وجود دارند که برای نشان دادن مهارتهای شما مناسبتر هستند و همینطور سایتهایی وجود دارند که میتوانند روابط عمومیها را به اجتماع نرم افزارهایی معرفی کنند.
روابط عمومیها در این عرصه میتوانند با ایجاد برند یا شاخصهای که به آن میتوانند، شناخته شوند در فضای کنونی شبکههای اجتماعی که وب ۲ نامیده میشوند، برندسازی کنند. این تاکتیکهای خودبرندسازی میتواند شامل ایجاد و حفظ صفحههای وب، داشتن پروفایلهای اجتماعی و شبکهای، وبسایتهای شخصی و وبلاگها باشد.
در راستای تحقق خودبرندسازی استفاده از تکنیکهای بهینهسازی در موتور جستوجو که تسهیل در دسترسی به دادههای مورد نظر روابط عمومی در دنیای جستوجوی گوگل است و مخاطب میتواند با سرچ حداقلی به مطالب مورد نظر دست پیدا کند.
همیشه به رسانههای اجتماعی به عنوان یک فرصت طلایی میتوان نگریست که نه تنها به عنوان یک ابزار برای رسیدن به هدف مورد استفاده قرار میگیرند بلکه میتوانند درک بهتری از مخاطبان و مردم را برای روابط عمومیها در ارتقای عملکرد و بهبود وضعیت نهاد خود ایجاد کنند که در حفظ برند و تقویت آن موثر باشد.
مزیت مهم شبکههای اجتماعی در این است که دسترسی و بهره از آن رایگان است و برای همگان در دسترس است و روابط عمومیهایی که اصول مرتبط به موفقیت در شبکههای اجتماعی را در راستای تحقق اهداف خود درنظر گرفتهاند گاه ممکن است با اشتراک مطلب خود در شبکههای اجتماعی با انتشار حداکثری از سوی مخاطبان مواجه شوند و خود ندانند که به چه توفیقی دست پیدا کردهاند.
چکیده سخن: مزایایی که شبکههای اجتماعی برای حصول موفقیت برای کارشناسان روابط عمومی و برندسازی نهاد خود به کار گرفتهاند بسیار بیشتر از مضرات آن است، تنها باید یک ایده نو مطرح شود و از آن ایده درست استفاده شود و پس ازعرضه اجازه دهند کار روال عادی خود را طی کند و ایده نو پخش شود و بررسی کنند که آیا دادههای منتشره از سوی شما به طور مناسب از سوی مخاطبان درک شده است؟ این کار باعث ایجاد روابط مثبت برای برندکاری شما در مقوله روابط عمومی شود.